کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» از اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی و ادامه مسیرش در ساخت فیلم کوتاه صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، کاوه مظاهری نویسنده و کارگردان نام آشنای سینمای کوتاه درباره اولین تجربه سینمایی خود در گفتگویی، بیان کرد: سینمایی «بوتاکس» یک تریلر خانوادگی درباره دو خواهر است که دروغی مبنی براینکه برادرشان به آلمان رفته به همه میگویند و در طول داستان خواهر بزرگتر که نقشش را سوسن پرور بازی میکند و مشکل ذهنی دارد، آرام آرام این دروغ باورش میشود و مدام درگیر این است که برادرش چه زمانی از آلمان بازمیگردد.
او درباره انتخاب بازیگران در فیلم هایش توضیح داد: انتخاب بازیگران همیشه برآیند یک سری جلسات و پیش بینیها و چیدمانی است که کارگردان و تهیه کننده با یکدیگر دارند. در این پروژه به دلیل آنکه هر دو نفر خودم بودم، طبیعتا این بحثها و چالشها را درون خودم داشتم تا به این گروه بازیگران برسم. برای نقش اصلی فیلم از روز اول میخواستم سوسن پرور آنرا بازی کند و زمانیکه فیلمنامه را برای مطالعه به او دادم، در ابتدا فکر کرده بود که برای یکی از نقشهای فرعی که کمی کمدی است انتخابش کردهام، به همین دلیل زمانیکه گفتم که شما بازیگر نقش اصلی هستید کمی جا خورد، زیرا فیلمنامه جدی بود و با اکثر آثار خانم پرور متفاوت بود.
مظاهری افزود: جلب اعتماد خانم پرور مدتی طول کشید زیرا فکر میکرد بازی در این نقش ریسک بزرگی است. من از ابتدای مسیر مطمئن بودم که انتخاب درستی است، اما ما تصمیم نهایی را به بعد از دورخوانی فیلمنامه موکول کرده بودیم. امروز که درباره این موضوع صحبت میکنیم، از آن موقع مدت زیادی گذشته و خوشبختانه سوسن پرور از پروسه کاری که طی شده و نتیجه فیلم راضی است.
استعداد و خلاقیت عجیب سوسن پرور در بازیگری
این فیلمساز جوان با اشاره به استعداد و خلاقیت عجیب سوسن پرور در بازیگری دارد، عنوان کرد: صادقانه باید بگویم که او نقش اکرم را خیلی بهتر و درست تر از چیزی که فکر کرده بودم بازی کرد. در مورد سایر بازیگرها نیز باید بگویم که مهدخت مولایی روزهای نزدیک فیلمبرداری به پروژه اضافه شد، من سال ها بازیهای خوب او را در فیلم کوتاه دیده بودم و از گذشته او را میشناختم ضمن اینکه فکر می کردم این دو نفر در کنار هم به عنوان دو خواهر، ترکیب باورپذیری هستند. سروش سعیدی که یکی از تهیه کنندگان فیلم نیز است از روز اول قرار بود نقش عماد را بازی کند. در مورد سایر بازیگران که اسامی آنها بسیار است نیز یا از کسانی بودند که پیش از این با آنها در فیلم کوتاه کار کرده بودم، یا بازیگران خوب تئاتر بودند که از طریق دستیارانم با آنها آشنا شده و برای کار انتخاب شدند.
در فیلم کوتاه باید نسل تازه با سلایق و حرفها و ایدههای تازه بیاید
کارگردان فیلم کوتاه «موچین» در پاسخ به پرسشی مبنی بر فاصله گیری از جریان ساخت فیلم کوتاه با ساخت فیلم سینمایی اظهار کرد: فکر میکنم کرونا این را به همه ما دوباره یادآوری کرد که آینده قابل پیش بینی نیست به همین دلیل در حال حاضر نمیدانم باید به این سوال چه جوابی بدهم. آیا از دنیای فیلم کوتاه جدا می شوم یا نمی شوم، اصلا فیلمساز باقی میمانم یا نمی مانم. در حالت ایده آل میتوانم بگویم که هر گلی یک بویی دارد، فیلم کوتاه و بلند نیز برای من همینطور است، اما به هر حال در فیلم کوتاه باید نسل تازه با سلایق و حرفها و ایدههای تازه بیاید تا فیلم کوتاه همیشه پرطراوت و تازه بماند.
او با اشاره به لزوم توجه به موضوع خانواده در فضای فعلی جامعه، عنوان کرد: من فکر کردم قصهای باید گفته شود و طبق همین فکر فیلم را ساختم اما در مورد فضای فعلی جامعه، نمیدانم چه باید بگویم زیرا من سیاستمدار یا جامعهشناس نیستم و صرفا یک فیلمسازم. این طور نگاه نمیکنم که فیلم و سینما باعث میشود که یک تغییری در جامعه به وجود بیاید، در واقع فکر میکنم این حرف ها خیلی عوام پسندانه و گول زنک است. هر فیلمی طبیعتا یک سری مخاطبِ هدف دارد که اگر برنامه ریزی درست برای ساخت و پخش فیلم انجام شود، آن مخاطبها باید فیلم را ببینند و دوست داشته باشند.
کارگردان مستند «پرواز تا پردیس» ادامه داد: در نهایت شاید فیلمهای خیلی عمیق بتوانند روی بخش کوچکی از آن مخاطب به صورت خیلی درونی اثرگذار باشند. تاریخ سینما نیز نشان داده که فیلمهای عمیق اصولا مخاطب گستردهای ندارند. در واقع نتیجه درست و ایده آل ساخت یک فیلم شاید این موضوع است. در مورد کل جامعه نظری ندارم، چون یک مفهوم پیچیدهای است که من صلاحیت حرف زدن درباره آن را ندارم.
مظاهری در پایان با اشاره بر وضعیت فعلی سینمای ایران تاکید کرد: فکر میکنم سینمای ایران که شامل فیلم کوتاه، مستند، سینمایی و… است در حال پوست اندازی است و من دوست دارم به این پوست اندازی و به آینده سینما خوش بین باشم. در هر صورت سینما در مقایسه با باقی هنرها هنوز کودک است و مسیر زیادی تا بلوغ در پیش دارد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- سِیر و سُلوک در دنیای زنانه/ نگاهی به فیلم «بوتاکس»
- کاوه مظاهری کارگردان «بوتاکس» مطرح کرد/ قوانین مربوط به فیلمساز اول باید تغییر کند
- «بوتاکس» و «اولین برف» در جشنواره فیلم پکن
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- پوراسماعیلی: صداوسیما با فیلم کوتاه همراهی نمیکند/ مظاهری: راهیابی فیلم کوتاه به اسکار نیازمند استراتژی پخش است
- «دبورایانگ» از «بوتاکس» ایرانی نوشت
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- شور و شعور
- کاوه مظاهری: «بوتاکس» یک کمدی سیاه است
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- کاوه مظاهری خبر داد/ «بوتاکس» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر آماده میشود
- شانس فیلم کوتاه «شهر بازی» کاوه مظاهری در جوایز اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟