کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» از اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی و ادامه مسیرش در ساخت فیلم کوتاه صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، کاوه مظاهری نویسنده و کارگردان نام آشنای سینمای کوتاه درباره اولین تجربه سینمایی خود در گفتگویی، بیان کرد: سینمایی «بوتاکس» یک تریلر خانوادگی درباره دو خواهر است که دروغی مبنی براینکه برادرشان به آلمان رفته به همه میگویند و در طول داستان خواهر بزرگتر که نقشش را سوسن پرور بازی میکند و مشکل ذهنی دارد، آرام آرام این دروغ باورش میشود و مدام درگیر این است که برادرش چه زمانی از آلمان بازمیگردد.
او درباره انتخاب بازیگران در فیلم هایش توضیح داد: انتخاب بازیگران همیشه برآیند یک سری جلسات و پیش بینیها و چیدمانی است که کارگردان و تهیه کننده با یکدیگر دارند. در این پروژه به دلیل آنکه هر دو نفر خودم بودم، طبیعتا این بحثها و چالشها را درون خودم داشتم تا به این گروه بازیگران برسم. برای نقش اصلی فیلم از روز اول میخواستم سوسن پرور آنرا بازی کند و زمانیکه فیلمنامه را برای مطالعه به او دادم، در ابتدا فکر کرده بود که برای یکی از نقشهای فرعی که کمی کمدی است انتخابش کردهام، به همین دلیل زمانیکه گفتم که شما بازیگر نقش اصلی هستید کمی جا خورد، زیرا فیلمنامه جدی بود و با اکثر آثار خانم پرور متفاوت بود.
مظاهری افزود: جلب اعتماد خانم پرور مدتی طول کشید زیرا فکر میکرد بازی در این نقش ریسک بزرگی است. من از ابتدای مسیر مطمئن بودم که انتخاب درستی است، اما ما تصمیم نهایی را به بعد از دورخوانی فیلمنامه موکول کرده بودیم. امروز که درباره این موضوع صحبت میکنیم، از آن موقع مدت زیادی گذشته و خوشبختانه سوسن پرور از پروسه کاری که طی شده و نتیجه فیلم راضی است.
استعداد و خلاقیت عجیب سوسن پرور در بازیگری
این فیلمساز جوان با اشاره به استعداد و خلاقیت عجیب سوسن پرور در بازیگری دارد، عنوان کرد: صادقانه باید بگویم که او نقش اکرم را خیلی بهتر و درست تر از چیزی که فکر کرده بودم بازی کرد. در مورد سایر بازیگرها نیز باید بگویم که مهدخت مولایی روزهای نزدیک فیلمبرداری به پروژه اضافه شد، من سال ها بازیهای خوب او را در فیلم کوتاه دیده بودم و از گذشته او را میشناختم ضمن اینکه فکر می کردم این دو نفر در کنار هم به عنوان دو خواهر، ترکیب باورپذیری هستند. سروش سعیدی که یکی از تهیه کنندگان فیلم نیز است از روز اول قرار بود نقش عماد را بازی کند. در مورد سایر بازیگران که اسامی آنها بسیار است نیز یا از کسانی بودند که پیش از این با آنها در فیلم کوتاه کار کرده بودم، یا بازیگران خوب تئاتر بودند که از طریق دستیارانم با آنها آشنا شده و برای کار انتخاب شدند.
در فیلم کوتاه باید نسل تازه با سلایق و حرفها و ایدههای تازه بیاید
کارگردان فیلم کوتاه «موچین» در پاسخ به پرسشی مبنی بر فاصله گیری از جریان ساخت فیلم کوتاه با ساخت فیلم سینمایی اظهار کرد: فکر میکنم کرونا این را به همه ما دوباره یادآوری کرد که آینده قابل پیش بینی نیست به همین دلیل در حال حاضر نمیدانم باید به این سوال چه جوابی بدهم. آیا از دنیای فیلم کوتاه جدا می شوم یا نمی شوم، اصلا فیلمساز باقی میمانم یا نمی مانم. در حالت ایده آل میتوانم بگویم که هر گلی یک بویی دارد، فیلم کوتاه و بلند نیز برای من همینطور است، اما به هر حال در فیلم کوتاه باید نسل تازه با سلایق و حرفها و ایدههای تازه بیاید تا فیلم کوتاه همیشه پرطراوت و تازه بماند.
او با اشاره به لزوم توجه به موضوع خانواده در فضای فعلی جامعه، عنوان کرد: من فکر کردم قصهای باید گفته شود و طبق همین فکر فیلم را ساختم اما در مورد فضای فعلی جامعه، نمیدانم چه باید بگویم زیرا من سیاستمدار یا جامعهشناس نیستم و صرفا یک فیلمسازم. این طور نگاه نمیکنم که فیلم و سینما باعث میشود که یک تغییری در جامعه به وجود بیاید، در واقع فکر میکنم این حرف ها خیلی عوام پسندانه و گول زنک است. هر فیلمی طبیعتا یک سری مخاطبِ هدف دارد که اگر برنامه ریزی درست برای ساخت و پخش فیلم انجام شود، آن مخاطبها باید فیلم را ببینند و دوست داشته باشند.
کارگردان مستند «پرواز تا پردیس» ادامه داد: در نهایت شاید فیلمهای خیلی عمیق بتوانند روی بخش کوچکی از آن مخاطب به صورت خیلی درونی اثرگذار باشند. تاریخ سینما نیز نشان داده که فیلمهای عمیق اصولا مخاطب گستردهای ندارند. در واقع نتیجه درست و ایده آل ساخت یک فیلم شاید این موضوع است. در مورد کل جامعه نظری ندارم، چون یک مفهوم پیچیدهای است که من صلاحیت حرف زدن درباره آن را ندارم.
مظاهری در پایان با اشاره بر وضعیت فعلی سینمای ایران تاکید کرد: فکر میکنم سینمای ایران که شامل فیلم کوتاه، مستند، سینمایی و… است در حال پوست اندازی است و من دوست دارم به این پوست اندازی و به آینده سینما خوش بین باشم. در هر صورت سینما در مقایسه با باقی هنرها هنوز کودک است و مسیر زیادی تا بلوغ در پیش دارد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- سِیر و سُلوک در دنیای زنانه/ نگاهی به فیلم «بوتاکس»
- کاوه مظاهری کارگردان «بوتاکس» مطرح کرد/ قوانین مربوط به فیلمساز اول باید تغییر کند
- «بوتاکس» و «اولین برف» در جشنواره فیلم پکن
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- پوراسماعیلی: صداوسیما با فیلم کوتاه همراهی نمیکند/ مظاهری: راهیابی فیلم کوتاه به اسکار نیازمند استراتژی پخش است
- «دبورایانگ» از «بوتاکس» ایرانی نوشت
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- شور و شعور
- کاوه مظاهری: «بوتاکس» یک کمدی سیاه است
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- کاوه مظاهری خبر داد/ «بوتاکس» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر آماده میشود
- شانس فیلم کوتاه «شهر بازی» کاوه مظاهری در جوایز اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





