سینماسینما، فریبا اشوئی:
حشمت تهرانی کاندیدای شورای شهر مداح اهل بیت در آستانه برگزاری انتخابات باهمکاری دوستان وخانواده ، در حال فراهم سازی معرفی خود وپروسه تبلیغات است که با یکی از دوستان قدیمی اش به نام رهی روبرو می شود.
این ملاقات ورویارویی منجربه ورود رهی به زندگی حشمت و ایجاد دردسرهای بزرگی می شود که در آن حشمت به نگاه تازه ای نسبت به مردم شهرش وفلسفه ورودش به شورای شهر می گردد.
پادزهر اولین فیلم جواد رضویان است که به اکران وشرکت در مسابقه فیلم های فجر رسیده است. پی رنگ اصلی فیلم روایتی یک خطی وساده از تحول شخصیتی آدم هاست.اما در کنار این پی رنگ ،مخاطب شاهد خرده پی رنگ های متعددی با گرایش های واقعی وطنز است که اندازه های اثر را کمی متفاوت تر از نمونه های مشابه آن ساخته است.
فیلم ساز سعی کرده تا ضمن پرداخت قصه یک خطی اش گریزی هم به احوالات شهر تهران داشته باشد. اگرچه این نگاه نه جامعه شناسانه است ونه چالش وپرسش خاصی راتعقیب می کند،اما تا حدودی فیلم را از هجوگویی وابتذال جدا می سازد.
شخصیت های فیلم نمونه های اغراق شده وتیپیکال اند که از خواستگاه مشخص ومعینی برخوردار نیستند. چرایی این ناشناسی نیز تا انتهای فیلم همچنان نامعلوم می ماند.(گذشته وخطای حشمت در حق رهی تاپایان فیلم درپرده ابهام باقی می ماند).حشمت تهرانی نماینده طبقه فرصت طلبی است که برحسب شرایط فعلی جامعه به موقعیت اجتماعی کاذبی دست یافته اند وبرای دستیابی به فرصت های برتر وبالاتر دست وپا می زند.اگرچه روایت تاپایان به این نگاه پایبند نمی ماند واز حشمت تهرانی یک قهرمان می سازد.این نتیجه گیری در نقض نگاه اول سمت وسوی داستان را تغییر وبه جهتی دیگری می برد.جهت این نگاه حکایت از پرهیز ازقضاوت آدم ها ویا شاید پرهیز از به یک چوب راندن همه فرصت طلبان اجتماعی نون به نرخ روز خور دارد.از منظری دیگر زهرمار در لایه زیرینش مخاطبان خودرا به نگاهی متفاوت وخاص وشاید پرسشگر نسبت به شهر تهران و آنچه که در بطن وحواشی آن اتفاق می افتد دعوت می کند.
حال این نگاه تاچه حد واندازه(مکان هایی که بعنوان شاخ خلاف های رایج شهر همراه با دوکاراکتر اصلی جستجو می شوند)با واقعیت های این شهر تطابق دارد جای بحث وتبادل نظر اختصاصی داردکه از حوصله وتخصص این یادداشت خارج است.اما آنچه که فیلم ساز از ساخت وپرداخت این سکانس ها در فیلمش دنبال می کندشاید اشارت وتلنگر شهروندی آشنا به مقوله معنا وهنر باشد که خواسته تا اختصاصا با نگاه خاص خود وزبان سینما نسبت به آن عکس العمل نشان داده باشد که البته هم(با عنایت به ملودی رپ کارشده بر تصاویر)در فروش وجذب مخاطب عام نیز بی اثر نخواهد بود.از محتوای فیلم زهرمار که عبور کنیم با ساختارفیلم روبروهستیم که در حد واشل متوسط قابل ارزیابی است.جواد رضویان که خود دانش آموخته نقاشی است وسابقه طولانی در بازی های طنز دارد این بار در کسوت کارگردانی توانسته تا یک فیلم فارسی قابل قبول بسازد.فیلم فارسی که صرفه نظر از چند شوخی هجو ومبتذلش چندان به دام کلیشه های رایج فیلم فارسی نمی افتد وضمن خیس شدن در این وادی ، غرق آ ن نمی شود و روایتش را آبرومندانه به سرانجام می رساند.حضورشبنم مقدمی وبازی اش در نقش لی لی قصه، نقطه قوت فیلم واستحکام فیلم است وبه جرات می توان گفت حضور او ونقش آفرینی خاصش در فیلم است که مخاطب را تا انتها با فیلم همراه نگه می دارد.زهرمار فیلم کاملی نیست وبر لبه پرتگاه حرکت می کند اما برای کارگردان تازه کار آن شاید نقطه امیدی باشد تا در شروعی تازه با بینش ونگاه عمیق تری نسبت به سینمای اجتماعی گام های مطمئن تری بردارد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردان زهرمار:خیلی ها می گویند فیلم را به نفع مداحان ساخته ای اماخودمداحان علیه فیلم بیانیه دادند!
- آمادگی برای مجلس ختم سینمای ایران / چطور فیلمی که هنوز اکران نشده در بساط دستفروشان است؟
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»