سینماسینما، فاطمه معتمدآریا:
سینما جریان جاری زندگی و حیات است و نسبت به دیدگاههای تنگنظرانه که راه خلاقیت در آثار هنری را محدود میکنند، دامنه و فراخنای گستردهتری دارد. دیدگاهی که راه نظرگاههای مختلف را میبندد، حالا به هر شیوه و شمایلی که باشد، نشان از آن دارد که این روش راه به جایی نمیبرد و نمیتوان سینما را فدای نگاههای یکسویه و تنگنظرانه کرد.
شاید افرادی که در این سالها در رأس مسئولیتهای سینمایی قرار گرفتهاند، آن اندازه ذهن بازی نداشتهاند که بتوانند اجازه کار به دیدگاهها و فعالیتهای تازه بدهند و تنها در چهارچوب آن مسئولیتی که به آنها واگذار شده، عمل کردهاند و همان مسیر تکراری پیشین را دنبال کرده و مانع خلاقیتهای تازه شدهاند. من نهتنها درباره فیلمهایی که در آنها نقش داشتهام، بلکه هربار که یک فیلم سینمایی توقیف میشود، بابت ذهنهای منجمدی که اجازه بروز خلاقیت در یک کار هنری را نمیدهند، تاسف میخورم.
فیلم سینمایی «پریناز» که حالا در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران میشود، اولین فیلمی از من نیست که در این سالها با توقیف مواجه شده است. در سالهای گذشته فیلمهایی از من به مرور برای اکران آماده و رفع توقیف شدهاند، اما تعدادی از آنها هنوز که هنوز است، رنگ پرده را به خود ندیده. آن هم در این شرایط که همواره سعی کردهام در بازیگری و ایفای نقشهایم تفاوت داشته باشم. محال است که در بازیگری یک نقش را ادامه بدهم و آن را تکرار کنم. عرصه هنر عرصه خلاقیت و نوآوری است. اگر خلاقیت از بازیگر گرفته شود، همه چیز شکل مرسوم و عادی به خود میگیرد. اگرچه میدانم این کار صبوری زیادی میخواهد و هیچ کار سادهای نیست، اما همواره من در بیش از سه دهه تلاش در سینمای ایران، سعی کردهام این اصل را رعایت کنم.
فیلم «پریناز» – که من هنوز نسخه اکرانشدهاش را ندیدهام- نگاهی به ویژگیهای انسانی و بیان ظرافتمندانه احساسات دارد. شیره و چکیده اصلی این فیلم در مورد قضاوت نکردن است. اینکه ما نباید بهراحتی به خودمان حق بدهیم تا همه چیز و همه کس را قضاوت کنیم و به یک چوب برانیم.
من بازیگری هستم که انتخاب نقشهایم را بر مبنای فیلمنامه انجام میدهم و نه چیز دیگری. بعد از انتخاب آن نقش، خودم را دربست به کارگردان میسپارم. متاسفانه در این سالها اتفاقاتی پیش آمده که تا مرز فیلمبرداری هم پیش میروم، اما من نمیتوانم کار را ادامه بدهم. دلیلش هم این است که آن اتفاقی که در ذهنم وجود دارد تا در سناریو اتفاق بیفتد، در داستان رخ نمیدهد. من همیشه در خود سناریو متوجه اهمیت یک قصه میشوم و «پریناز» هم براساس سناریوی خوبی که داشت، من را برای بازی وسوسه کرد. این شخصیت هیچ وجه شباهتی با من نداشت، اما من را به چالش میکشید تا این وسواس در بیان نظرات، اعتقادات، نظافت و کارهای روزمره را به نمایش بگذارم. خوشبختانه کار کردن در این فیلم مبتنی بر یک خرد جمعی بود و هیچوقت ایدهها یک طرفه از سمت کارگردان به گروه تحمیل نمیشد و براساس تفاهم مشترک و جمعی برداشتهای مختلف صورت میگرفت. امروز از نمایش این فیلم خوشحال هستم، اما حقیقتا امیدوارم این اتفاق برای فیلمهای سینمایی دیگر نیفتد. سینما بزرگتر از آدمهایی است که قرار است برای یک فیلم و صد فیلم تصمیم بگیرند
* یادداشت شفاهی
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد