مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به مناسبت سی و پنج سالگی جشنواره فیلم فجر در یادداشتی پایایی و پویایی جشنواره و سینمای ایران را مرهون نسلهایی میداند که با ورود به عرصههای علمی و نظری، با هر اتفاق جدید در گستره سینمای جهان، چشماندازهایی نو را برای ادامه راه ترسیم کردهاند.
به گزارش سینماسینما، علیرضا تابش در متن یادداشت خود آورده است:
هر انسانی، با ورود به سی و پنج سالگی، باید پاسخگوی انتظاراتی صد افزون باشد. دیگر انتظار میرود که در فراز و نشیبهای زندگی به ثبات رسیده باشد و بتواند در آیینه تجارب خویش، جلوههایی یگانه از جهش، پویایی، بازدهی و تعالی جوانی را بازتاب دهد. در سی و پنج سالگی رمز و رازی در لایههای شخصیتی تنیده شده است که دیگر برخوردهای خاص و سلیقهای را بر نتابد.
جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. حساسیت و پشتوانه مردمی برای کلیه مسائل این رویداد سینمایی، جریانی را رقم میزند که دولت و ملت را یکسان در این جشن بزرگ شریک میکند. نسلهایی که پی در پی، با تحمل سختیها، در هر زمانهای، از فجر سینمای ایران حمایت کردهاند و در کنار آن ماندهاند، حامیانی بودهاند که خود را به حق مالک این جشنواره میدانند و با گذشت زمان، به تدریج، نقشی اساسیتر را در برگزاری فجر به عهده گرفتهاند.
فجر که همپای سینمای نوین ایران در دوران جنگ و بمباران پایه گذاری شد، در تمام تاریخ متأخر کشورمان، در سایه اتفاقات و سیاستها، در ادوار متفاوت جنگ، سازندگی، توسعه فرهنگی در بستر گفتوگوی تمدنها، تدبیر و امید و…، با حمایت مردمی راهی برای رشد و نمو یافته و به نهادی معتبر در داخل و خارج کشور مبدل شده است.
پایایی و پویایی جشنواره و سینمای ایران نیز مرهون همین نسلهایی است که با ورود به عرصههای علمی و نظری، با هر اتفاق جدید در گستره سینمای جهان، چشماندازهایی نو را برای ادامه راه ترسیم کردهاند. به همین جهت، ایران در مقام کشوری صاحب سبک در سینمای جهان تثبیت شده و به عنوان خانهای مطمئن برای صنعت فیلم هنری در سراسر دنیا شناخته شده است. جشنواره هم جایگاه اولیه در مجامع بینالمللی را از این حقیقت کسب کرده که محلی مناسب برای شناسایی محصولات جدید سینمای ایران بوده است. قابلیتهای غیر قابل انکار امروزی در ورود به حوزههای تولید و مصرف داخلی و بینالمللی گواه آن بودهاند که سینما نه تنها از هر حوزه فرهنگی دیگر پیشگامتر و راست قامتتر گام برداشته، بلکه در حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی الگوهایی مناسب را طرحریزی کرده است.
با این جایگاه ملی و بینالمللی، شاید بهتر باشد که افقهایی کمی دورتر را نیز دید. پنج سال دیگر در سال ۱۴۰۰ خورشیدی چهل سالگی جشنواره را جشن خواهیم گرفت. کاش میشد با توجه به واقعیتهای موجود، دورنمایی واقعگرایانه را از هم اکنون برای جشنواره فیلم فجر و کلیت سینمای امروز ایران ترسیم کرد و بار دیگر بر باز تعریف چرخه اقتصادی و روزآمدی آن در زیر ساختهای سختافزاری و نرمافزاری تأکید ورزید. اکنون زمان اندیشه در باب این توسعه متعادل دو وجهی و جهش بعدی سینمای ایران است. در این راه، تبادل اندیشه با تمام صاحب نظران از جمله نیروهای مجرب و جوان از الزامات است. جشنواره و سینمای ایران پدیدهای دهه شصتی است که در این مقطع، دهه شصتیها خود را مالک آن میدانند و خواستههای خویش را در این زمینه مطالبه میکنند.
امید است بنیاد سینمایی فارابی در مقام نهادی که از سالهای آغازین در کنار این دو نهاد ملی رشد پیدا کرده است، بتواند همچنان در کنار پیشکسوتان و آیندهسازان، نقش خود را در حمایت از سینمای ایران و بسترسازی برای مسیرهای پیش روی آن ایفاء کند. راه فردا در گریز از روزمرگی رقم میخورد. باشد که تمام نهادهایی که با حمایت مردم و سینماگران پا برجا ماندهاند، راه را برای آغاز پویشی نو هموار کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





