سینماسینما، سپیده ابرآویز:
۱- فیلمنامه نویس باید بلد باشد خوب ببیند و بشنود. باید چیزهایی را که سایرین ندیده اند پیدا کند و به تصویر بکشد . این یکی از اصول اولیه فیلمنامه نویسی است . قایل بودن به این اصل کافی است تا به نتیجه برسیم منیر قیدی فیلمنامه نویس خوبی است .او چیزی را دیده که بسیاری نزدیک به ۴۰ سال است آن را ندیده یا درباره ش حرف نزده اند . او ویلایی ها را دیده و به تصویر کشیده است. زنانی که در نزدیکی های خط مقدم در ویلاهایی ساکن می شوند و ضمن انجام کمک های پشت جبهه ای در انتظار شوهرانشان می نشینند تا هر از گاهی به آنها سر بزنند ، با بچه هایشان بازی کنند و ملاقات عاشقانه ای داشته باشند .
۲- اما همه فیلم نامه خوب ویلایی ها این نیست . این انتظار تازه آغاز ماجراست . حالا زن هایی که منتظر شوهرشان مانده اند می فهمند گاهی هم باید منتظر ((هایس )) بمانند. هایس به ظاهر یک ماشین ساده است . اما وقتی که می آید حتما خبری آورده است . خبری که بیشتر از هر خبری، خبر مرگ و شهادت است. منیر قیدی چقدر خوب بلد است به ما نشان دهد که با هر بار آمدن هایس چطور دل همه ی زنان می لرزد . چشمان پر سوال شان خیره می ماند تا بدانند این بار قرعه به نام چه کسی افتاده است ، قیدی چقدر خوب تخریب روانی زن های شوهر از دست داده و بچه های بی پدر شده در دل جنگ را به ما نشان می دهد.
۳- چه کسی می داند که این هایس ها وجود داشته اند ؟ چه کسی باور می کند که این زنان واقعا در کناره خط مقدم اندیشمک و دزفول زندگی کرده اند و ویلایی ها قصه واقعی رنجی است که بر آنها رفته است ؟ بزرگترین نقطه قوت فیلم ویلایی ها همین کشف غریبی است که منیر قیدی آن را پیدا کرده است . به گفته خودش ده سال برایش زحمت کشیده وحاصل زحمتش خوب به بار نشسته است .
۴- فیلم سر تا سر زنانه است . انگار قیدی می داند که قصه جبهه و شهید شدن رزمندگان و اسارت و درگیری و … به درد روایت ویلایی ها نمی خورد . از خیر همه آنها می گذرد و دوربینش را ابدا از منطقه سکونت ویلایی ها بیرون نمی برد . او می داند قصه قصه انتظار کشنده این زن هاست. قصه لحظه های تلخ و شیرین تا آمدن یا نیامدن همسران شان
۵- در ویلایی ها زنانی را می بینیم که چطور کنار هم زندگی می کنند و یک خط اصلی قصه می شود نخ تسبیح دور هم نشینی های این زنان . آن جایی که طناز طباطبایی در نقش همسر یک رزمنده برای نجات فرزندانش از شرایط سخت جنگ و بردن آنها به خارج از کشور به منطقه زندگی ویلایی ها می آید و با مادرشوهرش بر سر این تصمیم درگیر می شود و…
همین قصه اصلی چقدر زمینه ساز بقیه قصه ها می شود و چقدر کمک می کند با دنبال کردن قصه او شاهد صحنه های درخشانی از یک کارگردانی سالم باشیم . نماهایی از حمله هوایی دشمن ، فرار زنان با آن چادرها به باد سپرده از زاویه بالا ، دشتی که انگار آخر ندارد و تصاویر بسته داخل ویلاها و …همه و همه نشان می دهد که منیر قیدی اهل سینماست و حواسش به قاب بندی و تدوین و دکوپاژ و… هست.حواسش به نوشتن سکانس ها و دیالوگ های موثر فارغ از هر نوع شعارزدگی هست. حواسش به پیدا کردن رگ خواب مخاطب امروز که شاید اصلا جنگ را ندیده باشد هست.
۶- پری ناز ایزدیار در نقش فرمانده ویلایی ها نسبتا خوب فرو رفته است . طناز طباطبایی هم به شکلی معجزه آسا از تکرار نقش زن مورد ظلم واقع شده ، منفعل، گریان دوری جسته و در نقش زنی مصصم ظاهر می شود که اتفاقا بر خلاف بقیه زن ها بیشتر ساکت است و نظاره گر . او نقش درونی اش را خوب درک کرده و به درستی از پسش برمی آید.
۷- افزودن یک خرده ماجرای عشقی بین الیاس و دختر نوجوان فیلم ، تلخی لحظه ها را کم کرده و ثابت می کند در هر شرایطی عشق فراموش نمی شود.
۸- ویلایی ها بغضی دارد که بیخ گلویت را می فشارد. از همان ابتدای فیلم تا سکانس آخر که باز آمدن هایس را نشان می دهد بی آنکه بدانی این بار نوبت کیست. این بغض قطعا برای کسانی که دوران جنگ را تجربه کرده اند ملموس تر است . اما قیدی آن قدر موفق عمل کرده که بسیاری از متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ هم بعد از خروج از سالن متاثر از فیلم در فکر می روند. ویلایی ها بدون شک فیلم خوبی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- عشق است و آتش و خون/ نگاهی به فیلمهایی که از زنان میگویند؛ «دسته دختران» و «هِناس»
- یک بیگ پروداکشن بیخاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلمهای «دسته دختران» و «بیمادر»
- باصلابت و جنگجو/ نگاهی به بازی فرشته حسینی در فیلم «دسته دختران»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر؛ سوالات و انتقادات بیپاسخ خبرنگاران از عوامل فیلمها
- دراماتیک و نفسگیر و قصهای که شکل نمیگیرد/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- قصهای گمشده در هیاهوی انفجار/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «دسته دختران»؛ داستان فدای سکانسهای جنگی شد
- در نشست رسانهای «دسته دختران» عنوان شد؛ سیستم سمفا بر آرای مردمی کنترل ندارد
- «دسته دختران»، در مراحل پایانی پستولید
- «دسته دختران» وارد مرحله پس از تولید شد + تیزر
- نیکی کریمی در فیلم جدید منیر قیدی بازی میکند
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم «دسته دختران» منیر قیدی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه