دو هفته مرور بر هنر معاصر ایران «پنجرهای رو به هنر معاصر ایران»، نمایش فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی را با نکوداشت «زاون قوکاسیان» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان آغاز کرد.
به گزارش سینماسینما، عصر روز پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) نمایش فیلمهای کوتاه و مستند با نمایش فیلم مستند «زاون» ساخته محمدرضا مُهیمن و سخنرانی حبیب باویساجد مستند ساز و مدیر بخش سینمایی مرور بر هنر معاصر ایران شروع شد.
باوی ساجد در مقدمهای به تأثیر ارامنه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ارامنه با تاریخ سینمای ایران پیوند خوردهاند. راوانس اگانیاس با اولین فیلم صامت ایرانی «آبی و رابی» از آغازگران جدی تاریخ سینمای ایران است. بعدها ساموئل خاچیکیان بود که تا چند دهه مهمترین فیلمساز ایران و معروف به هیچکاک ایرانی بود که علاوه بر تربیت چند نسل از فیلمسازان ایرانی، بیشترین مخاطب درتاریخ سینمای ایران، را با آثارش داشته است، به طوری که هنگام اکران فیلمی از او، خیابانها از کثرت تماشاگر بسته میشدند.
او ادامه داد: بعدها آربی آوانسیان گونهای از سینمای پیشرو و دگراندیش را با فیلم «چشمه» آغاز کرد. در زمینه موسیقی فیلم و ترانه، واروژان به شدت اثرگذار بود. بازیگران ارمنی هم علاوه بر تیپ و لحن خاصشان، جنسی از بازیگری را به نمایش گذاشتند که بکلی متفاوت بود با جنس دیگر بازیگران ایران.
کارگردان مستند «لالایی جنگ» افزود: زاون قوکاسیان، مکمل تأثیر ارامنه بر سینمای ایران بود. او در کنار نقد فیلم، به کتاب سینمایی اعتبار داد. بیش از بیست کتاب درباره سینماگران ایران، کار سترگی بود. در کنار تألیف و پژوهش سینمایی، مدرس سینما و دبیر چند جشنواره سینمایی بود و گاهی فیلم هم میساخت. خود زاون میگفت بعد از مادرم، سینما و انسان مهمترین چیزهای زندگیام هستند. این جمله را زاون در طول زندگیاش عملی کرد. برای او سینما مهمتر از جغرافیا و مذهب و قومیت بود؛ به همین دلیل وقتی فیلم خوب میدید، خودش را ملزم به حمایت از آن فیلم و فیلمساز میدانست.
وی خاظرنشان کرد که او کاشف بسیاری از فیلمسازان مهم جوان در سرتاسر ایران بود و حتی شخصا فیلمهای فیلمسازان جوان را به جشنوارههای داخلی و خارجی میبرد.
بر اساس این گزارش، فیلمهای (شب شیدایی) ناصرصفاریان، (سینما آزادی) مهدی طُرفی، (درس) مهدی بوستانی شهربابکی، (کارت قرمز) حمزه حاتی، (ملایه) ماجدنیسی، (سقوط) ابراهیم سعیدینژاد، (جزر) سعیدآلبوعبادی، (من وکارون) سیدحمید موسوی، (او) علی حیاتی، (سرزمین من کجاست؟) مجید عیدان، (بازبان خاموش) منوچهر مشیری، (نقاش باد) عزتالله پروازه، (قلمرنج) حبیب باویساجد، (شش وپنج دقیقه) شهره رعایتی، (بیست) عسل قریب، (صراخیه) علی شهابی، (روزی شبیه دیروز) زینب لویمی، (شیرخفته) جمال اسکویی، (موازی) پریچهر ریالی، (رنگ آب) عماد سلمانیان فیلمهای کوتاه و مستندی هستند که از (۲۵ شهریور تا ۸ مهر) در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته میشوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- ویدئویی از مصاحبه با ناصر ممدوح به مناسبت زادروزش
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- اختصاصی/ تاریخچه سینمای آماتور و «سینمای آزاد اصفهان»
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری