دو هفته مرور بر هنر معاصر ایران «پنجرهای رو به هنر معاصر ایران»، نمایش فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی را با نکوداشت «زاون قوکاسیان» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان آغاز کرد.
به گزارش سینماسینما، عصر روز پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) نمایش فیلمهای کوتاه و مستند با نمایش فیلم مستند «زاون» ساخته محمدرضا مُهیمن و سخنرانی حبیب باویساجد مستند ساز و مدیر بخش سینمایی مرور بر هنر معاصر ایران شروع شد.
باوی ساجد در مقدمهای به تأثیر ارامنه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ارامنه با تاریخ سینمای ایران پیوند خوردهاند. راوانس اگانیاس با اولین فیلم صامت ایرانی «آبی و رابی» از آغازگران جدی تاریخ سینمای ایران است. بعدها ساموئل خاچیکیان بود که تا چند دهه مهمترین فیلمساز ایران و معروف به هیچکاک ایرانی بود که علاوه بر تربیت چند نسل از فیلمسازان ایرانی، بیشترین مخاطب درتاریخ سینمای ایران، را با آثارش داشته است، به طوری که هنگام اکران فیلمی از او، خیابانها از کثرت تماشاگر بسته میشدند.
او ادامه داد: بعدها آربی آوانسیان گونهای از سینمای پیشرو و دگراندیش را با فیلم «چشمه» آغاز کرد. در زمینه موسیقی فیلم و ترانه، واروژان به شدت اثرگذار بود. بازیگران ارمنی هم علاوه بر تیپ و لحن خاصشان، جنسی از بازیگری را به نمایش گذاشتند که بکلی متفاوت بود با جنس دیگر بازیگران ایران.
کارگردان مستند «لالایی جنگ» افزود: زاون قوکاسیان، مکمل تأثیر ارامنه بر سینمای ایران بود. او در کنار نقد فیلم، به کتاب سینمایی اعتبار داد. بیش از بیست کتاب درباره سینماگران ایران، کار سترگی بود. در کنار تألیف و پژوهش سینمایی، مدرس سینما و دبیر چند جشنواره سینمایی بود و گاهی فیلم هم میساخت. خود زاون میگفت بعد از مادرم، سینما و انسان مهمترین چیزهای زندگیام هستند. این جمله را زاون در طول زندگیاش عملی کرد. برای او سینما مهمتر از جغرافیا و مذهب و قومیت بود؛ به همین دلیل وقتی فیلم خوب میدید، خودش را ملزم به حمایت از آن فیلم و فیلمساز میدانست.
وی خاظرنشان کرد که او کاشف بسیاری از فیلمسازان مهم جوان در سرتاسر ایران بود و حتی شخصا فیلمهای فیلمسازان جوان را به جشنوارههای داخلی و خارجی میبرد.
بر اساس این گزارش، فیلمهای (شب شیدایی) ناصرصفاریان، (سینما آزادی) مهدی طُرفی، (درس) مهدی بوستانی شهربابکی، (کارت قرمز) حمزه حاتی، (ملایه) ماجدنیسی، (سقوط) ابراهیم سعیدینژاد، (جزر) سعیدآلبوعبادی، (من وکارون) سیدحمید موسوی، (او) علی حیاتی، (سرزمین من کجاست؟) مجید عیدان، (بازبان خاموش) منوچهر مشیری، (نقاش باد) عزتالله پروازه، (قلمرنج) حبیب باویساجد، (شش وپنج دقیقه) شهره رعایتی، (بیست) عسل قریب، (صراخیه) علی شهابی، (روزی شبیه دیروز) زینب لویمی، (شیرخفته) جمال اسکویی، (موازی) پریچهر ریالی، (رنگ آب) عماد سلمانیان فیلمهای کوتاه و مستندی هستند که از (۲۵ شهریور تا ۸ مهر) در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته میشوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- ویدئویی از مصاحبه با ناصر ممدوح به مناسبت زادروزش
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- اختصاصی/ تاریخچه سینمای آماتور و «سینمای آزاد اصفهان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





