دو هفته مرور بر هنر معاصر ایران «پنجرهای رو به هنر معاصر ایران»، نمایش فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی را با نکوداشت «زاون قوکاسیان» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان آغاز کرد.
به گزارش سینماسینما، عصر روز پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) نمایش فیلمهای کوتاه و مستند با نمایش فیلم مستند «زاون» ساخته محمدرضا مُهیمن و سخنرانی حبیب باویساجد مستند ساز و مدیر بخش سینمایی مرور بر هنر معاصر ایران شروع شد.
باوی ساجد در مقدمهای به تأثیر ارامنه در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: ارامنه با تاریخ سینمای ایران پیوند خوردهاند. راوانس اگانیاس با اولین فیلم صامت ایرانی «آبی و رابی» از آغازگران جدی تاریخ سینمای ایران است. بعدها ساموئل خاچیکیان بود که تا چند دهه مهمترین فیلمساز ایران و معروف به هیچکاک ایرانی بود که علاوه بر تربیت چند نسل از فیلمسازان ایرانی، بیشترین مخاطب درتاریخ سینمای ایران، را با آثارش داشته است، به طوری که هنگام اکران فیلمی از او، خیابانها از کثرت تماشاگر بسته میشدند.
او ادامه داد: بعدها آربی آوانسیان گونهای از سینمای پیشرو و دگراندیش را با فیلم «چشمه» آغاز کرد. در زمینه موسیقی فیلم و ترانه، واروژان به شدت اثرگذار بود. بازیگران ارمنی هم علاوه بر تیپ و لحن خاصشان، جنسی از بازیگری را به نمایش گذاشتند که بکلی متفاوت بود با جنس دیگر بازیگران ایران.
کارگردان مستند «لالایی جنگ» افزود: زاون قوکاسیان، مکمل تأثیر ارامنه بر سینمای ایران بود. او در کنار نقد فیلم، به کتاب سینمایی اعتبار داد. بیش از بیست کتاب درباره سینماگران ایران، کار سترگی بود. در کنار تألیف و پژوهش سینمایی، مدرس سینما و دبیر چند جشنواره سینمایی بود و گاهی فیلم هم میساخت. خود زاون میگفت بعد از مادرم، سینما و انسان مهمترین چیزهای زندگیام هستند. این جمله را زاون در طول زندگیاش عملی کرد. برای او سینما مهمتر از جغرافیا و مذهب و قومیت بود؛ به همین دلیل وقتی فیلم خوب میدید، خودش را ملزم به حمایت از آن فیلم و فیلمساز میدانست.
وی خاظرنشان کرد که او کاشف بسیاری از فیلمسازان مهم جوان در سرتاسر ایران بود و حتی شخصا فیلمهای فیلمسازان جوان را به جشنوارههای داخلی و خارجی میبرد.
بر اساس این گزارش، فیلمهای (شب شیدایی) ناصرصفاریان، (سینما آزادی) مهدی طُرفی، (درس) مهدی بوستانی شهربابکی، (کارت قرمز) حمزه حاتی، (ملایه) ماجدنیسی، (سقوط) ابراهیم سعیدینژاد، (جزر) سعیدآلبوعبادی، (من وکارون) سیدحمید موسوی، (او) علی حیاتی، (سرزمین من کجاست؟) مجید عیدان، (بازبان خاموش) منوچهر مشیری، (نقاش باد) عزتالله پروازه، (قلمرنج) حبیب باویساجد، (شش وپنج دقیقه) شهره رعایتی، (بیست) عسل قریب، (صراخیه) علی شهابی، (روزی شبیه دیروز) زینب لویمی، (شیرخفته) جمال اسکویی، (موازی) پریچهر ریالی، (رنگ آب) عماد سلمانیان فیلمهای کوتاه و مستندی هستند که از (۲۵ شهریور تا ۸ مهر) در مرکز هنرهای تجربی و معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته میشوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- ویدئویی از مصاحبه با ناصر ممدوح به مناسبت زادروزش
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت دیدار با اعضای «سینمای آزاد اصفهان»/ شیداهایی که حالا حوصلهشان ابریشده
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش یازدهم
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- اختصاصی/ تاریخچه سینمای آماتور و «سینمای آزاد اصفهان»
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران