به گفته مدیرعامل مؤسسه «سینماشهر»، ۵۰ سینمای کشور بیش از ۹۰ درصد گردش مالی سینمای ایران را بردوش میکشند و بیش از ۲۰۰ سینمای دیگر روی هم رفته ۱۰ درصد گردش مالی را بر عهده دارند!
به گزارش سینماسینما، در نهمین نشست از نشستهای پژوهشی مدرسه ملی سینما که سهشنبه (دوم شهریور) با موضوع «مخاطب و آمار فروش در سینمای ایران» و با سخنرانی مجید مسچی (مدیرعامل مؤسسه «سینماشهر») و براساس پژوهشی از مهدی داوودی برگزار شد، بنا بود راهکارهای بهبود کمی و کیفی آمار فروش در سینمای ایران بررسی شود، اما با غیبت علی سرتیپی (تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار)، به ارائه چند آمار و شاخص درباره سینمای ایران و جهان بسنده شد.
در ابتدای این نشست محمدمهدی داوودی که پژوهشی در رابطه با موضوع مخاطب در سینمای ایران انجام داده است، گزارشی از آن اراده داد.
سپس مجید مسچی به عنوان تنها سخنران این نشست، با بیان اینکه به جای استناد به آمار خام مخاطبان و میزان فروش بهتر است شاخصهایی را تعریف و به آنها استناد کنیم گفت: استناد به شاخصهای معین که از این آمار به دست آمده باشد امکان مقایسه و ارزیابی را برای ما فراهم میکند.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر که ۱۱ سال است این سمت را برعهده دارد، در ادامهی نشست به نیز به توضیح این شاخصها پرداخت و گفت: اولین شاخص تعداد بیننده است که به شکل سالانه ارائه میشود و بالاترین تعداد نیز به مربوط به کشور هند است که سینمای آن سالانه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون مخاطب دارد. سینمای ما نیز در سال گذشته ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بیننده داشت که پیشبینی میشود تا پایان امسال به ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر برسد.
او شاخص دوم را فروش کل سینما در سال عنوان کرد و گفت: این رقم در آمریکا بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که فروش کل سینمای ایران پارسال حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است و احتمالاً تا پایان امسال با توجه به استقبال مخاطبان از فیلمها، به ۶۰ میلیون دلار میرسد.
به گفته مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، شاخص بعدی در این زمینه، تعداد دفعاتی است که هر شهروند به سینما میرود. این قضیه نسبت مستقیمی با درآمد سرانه دارد. هر شهرند نیوزلندی در سال ۸٫۵ مرتبه به سینما میرود اما در سال ۹۴ ایران هر فرد ۰٫۲ مرتبه به سینما رفته است؛ یعی شهروندان ما بطور میانگین هر پنج سال یکبار به سینما میروند! این رقم با رشد خوبی که امسال داشته احتمالاً به نیم دفعه در سال میرسد.
مسچی شاخص دیگر را هزینه هر شهروند برای سینما رفتن عنوان کرد و گفت: این شاخص مهمی است که هر شهروند در سال بطور متوسط چقدر برای سینما خرج میکند. این رقم با تقسیم فروش کل بر تعداد جمعیت به دست میآید. در آمریکا هر شهروند ۳۲ دلار در سال و در ایران حدود ۰٫۳ دلار در سال برای سینما خرج میکند که احتمالاً تا آخر سال به ۰٫۸ دلار میرسد.
این مدیر فرهنگی قیمت بلیت و ضریب اشغال صندلی را شاخصهای بعدی دانست و گفت: قیمت بلیت سینما در ایران ۱٫۷ دلار است در حالی که در انگلستان به ۱۱ دلار میرسد. از طرفی در انگلستان در سال ۲۲۰ بلیت برای هر صندلی سینمای فروخته میشود و در ایران پارسال ۱۵۹ بلیت بود که رقم قابل توجهی است. این رقم نشان میدهد که هر سینما چقدر مشتری دارد و از نظر سینماداران جزو شاخصهای مهم است.
به گفته این مدیر سینمایی، تعداد پردههای سینمایی یا سالنهای سینما نیز از دیگر شاخصهای مهم برای ارزیابی وضع سینمای یک کشور است که در آمریکا به ۴۱ هزار سالن میرسد و در ایرانی تا سال گذشته جمعاً ۴۰۴ سالن بوده است.
مسچی تعداد سالن به ازای هر نفر، میانگین تعداد صندلی در هر سالن، و درصد فیلمهای ملی به فیلمهای خارجی را از دیگر شاخصهای قابل بررسی در سینمای دنیا عنوان کرد و گفت: در ایران به ازای هر ۱۸۵ هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد. از طرفی سالنهای سینما نیز در ایران و جهان به سمت کوچک شدن و افزایش تعداد میروند.
مجید مسچی پردیس سینمای کورش را با ۱۱ سالن و دوهزار و ۵۲۰ صندلی، پرفروشترین سینمای کشور عنوان کرد و گفت: این پرفروش بودن به دلیل تعدد سالنهای سینماست و بعد از کورش پردیس آزادی، پردیس ملت و پردیس هویزه مشهد قرار دارد. و اولین سینمای تک سالن در این رده بندی در رتبه هفدهم قرار دارد.
او با بیان اینکه در مجموع ۵۰ درصد از فروش سینمای ایران در سال ۹۴ متعلق به پنج سینماست و ۵۰ سینما بیش از ۹۰ درصد گردش سینمای ایارن را رقم میزنند، افزود: یعنی از حدود ۲۵۰ سالن سینمای ایران، ۲۰۰ سالن جمعاً کمتر از ۱۰ درصد گردش مالی را به خود اختصاص دادهاند! بطوری که در انتهای جدول فروش سینماها، سینمای شهر قائم با فروش ماهانه ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد.
مسچی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹۰ مجتمع تجاری بزرگ در تهران در حال ساخت است که تنها در دو مورد از این مجتمعها ۲۸ سالن سینما وجود دارد، گفت: سینماهایی با چند سالن علاوه بر اینکه حق انتخاب بیشتری به مخاطب میدهند، زمان انتظار بین سانسها را هم کاهش دادهاند و فیلمها در سالنهای مختلف در زمانهای نزدیک به هم نمایش داده میشود. بعلاوه سرمایهگذاران هم به این نتیجه رسیدهاند که برای فرار از رکود اقتصادی مجتمعهای تجاری، در این مجتمعها سالن سینما احداث کنند چون سینما عده بسیار زیادی را به این مکانها میکشاند و باعث رونق مجتمع میشود.
مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، درخصوص صخت آمار فروش فیلمها نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه ۹۸ درصد از سینماهای سراسر کشور بطور مکانیزه بلیتفروشی میکنند، میشود گفت که آمار فروشی که اعلام میشود کاملاً صحیح است واوضاع آمار فروش آنقدر که بعضیها توصیف میکنند خراب نیست.
مسچی در پایان نیز با اشاره به اینکه با استناد به آمار بلیتهای اینترنتی میتوان گفت هر فرد چند بار به سینما میرود، اظهار کرد: واقعیت این است که تعداد افرادی که به سینما میروند محدود است و این افراد چند بار در سال به سینما میروند و از طرفی بعضی افراد اصلاً به سینما نمیروند. برای بالا بردن مخاطبان سینما نیز دو راه وجود دارد؛ یکی اینکه با تبلیغ بیشتر همان افراد را دفعات بیشتری به سینما بکشانیم و دیگر اینکه افرادی را که با سینما قهر هستند به سینما بکشانیم که ظاهراً این کار تنها با ساخت فیلمهای مورد پسند آنها ممکن است.
علیرضا داوودنژاد، کیومرث پوراحمد، تینا پاکروان و علی قائممقامی از جمله حاضران در این نشست بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- سکوت برای رضا که عاشق زندگی بود؛ پیکر رضا داوودنژاد به خانه ابدی بدرقه شد
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





