برنامه خندوانه علاوه بر این که یک شوی تلویزیونی است، اثرات زیادی هم در جامعه گذاشته و برخی بر این اعتقادند که خندوانه در جامعه ما که با چالشهای زیاد فرهنگی و اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، نقش یک سوپاپ اطمینان را به عهده دارد و فشار را از روی مردم برمیدارد.
به گزارش سینماسینما ،برای بررسی جایگاه این برنامه در ذهن مردم و فشاری که از روی مردم برداشته میشود سراغ یکی از اهالی رسانه رفتیم که فعالیتهای جامعهشناسانه زیادی داشته و به عنوان استاد دانشگاه در حوزه مدیریت رسانه میتواند به این پرسشها پاسخ دهد. دکتر محمدرضا اصنافی معتقد است باید بیشتر از اینها سراغ برنامههای سرگرمی محور رفت.
خندوانه در هشت فصل اخیر، فراز و فرودهای زیادی داشته و کلی تغییر کرده اما با وجود افتی که کرده، مردم هنوز دوستش دارند و منتظرش هستند. دلیلش چیست؟
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
درمورد اینکه چقدر مردم منتظر هستند تصور درستی ندارم، چون من هیچوقت نتوانستم با این برنامه ارتباط برقرار کنم. حس میکنم نحوه خنداندن در این برنامه بسیار تصنعی و یک مدل تکراری از برنامههای سلبریتیمحور است. اما در کل خندوانه ترکیبی از ایدههای مختلف است. ردپای خیلی از برنامههای قدیمی تلویزیون را هم میشود در آن پیدا کرد، مثلا رگههایی از پارکملت و ساعتخوش و برنامههای مسابقهای در آن دیده میشود. ایده خندوانه نو و جدید نبود اما در اجرای این ایده ترکیبی خوب جلو آمدند و شاید استقبال مردم هم به همین دلیل است.
خندوانه نیازی را از جامعه برطرف میکند که جای خالیاش تا این حد عیان است. این نیاز در مردم است یا سیستم حکمرانی؟
برای اینکه خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته است حتی دورهمی را نمیتوانیم رقیب خندوانه بدانیم. مثلا تا جایی که من یادم میآید در دوران کودکی ما شبکه سه در تمام طول سال، غیر از محرم و صفر برنامه طنز پخش میکرد ولی در سالهای اخیر رقیب جدیای برای برنامه سرگرمی نبوده و باعث شده مردم برای شروع شدنش پیگیر و لحظهشمار باشند. در مورد اینکه چه باری از روی دوش حکمرانی برمیدارد باید بگویم، بالاخره درکشوری که تحت فشار اقتصادی است طنز نقش سوپاپ اطمینان را بازی میکند. مثلا مدل ساخت مهران مدیری در برنامههای طنز جوری بود که واقعیتهای دردناک را میگفت و مردم به آن میخندیدند. خنده یک پیشنهاد خوب برای گذار از سختی و فشارهای سخت زندگی است.
نیاز به برنامههای مشابه خندوانه داریم؟
مشابه خندوانه خیر، اما برنامه طنز در این شرایط اقتصادی از نان شب واجبتر است.
چطور میشود همین برند را حفظ کرد؟
من خیلی موافق حفظ برند از راه ادامه دادن طولانی آن نیستم، چون تجربه نشان داده این نوع حفظ کردن برند برای مدت طولانی به دلیل کم کیفیت شدن کار، خودش باعث نابودی میشود. حفظ برند نیازمند یک پدیده جوشان و پویاست مثلا مساله فوتبال همیشه پویایی و جذابیت خودش را دارد، به همین دلیل برنامه نود توانست برند بشود. خندوانه به یک پدیده همیشگی وصل نیست و شاید شانس کمتری برای برنده ماندن داشته باشد.
ساختن خندوانه بدون رامبد جوان امکانپذیر است؟
خندوانه بدون رامبد جوان، دیگر خندوانه نیست. برند خندوانه با رامبد جوان سنگین است و به این راحتیها نمیشود این دو را از هم جدا کرد.
حواشی مختلف مثل محل تولد فرزند رامبد جوان به این برند ضربه زد؟
این قضیه در سطح رسانهای ضربه زده اما فکر نمیکنم برای عموم مردم خیلی مساله خاصی باشد. اما همانطور که گفتم چون خندوانه رگههایی از پارکملت را در خود دارد و در پارکملت مساله ایران و انسجام فرهنگی و هویت پررنگ بود و ایدههای آن را در خندوانه میدیدیم و مسائل فرهنگی جزو مسائلی بود که به آن پرداخته میشد، از این نظر به خندوانه ضربه زد اما در مورد کم شدن سطح سرگرمیمحور بودن و طنز بودنش باید بگویم خیر، اینگونه نبود.
ایده خندوانه و این فرم فعلی تا چه زمانی کشش دارد و تا چند فصل میشود آن را ادامه داد؟
چنین برنامهای که به اتفاقی پویا وصل نیست کشش آنچنانی نخواهد داشت مگر اینکه ایدهجدید و جذابی به برنامه تزریق شود
ضمیمه قاب کوچک جام جم
برچسبها: خندوانه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- برشهای کوتاه/ ترانهای که برادران هاشمی به یاد مادر خود خواندند
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
- زمان پخش مسابقه «دورهمی» مشخص شد
- اینک آخرالزمان
- نویسندگان بیکار ایرانی و شومنهای پرکار
- راست میگویید، ما خیلی بیکاریم که مینویسیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ