انیمیشن ایرانی «استریپی» به کارگردانی بابک و بهنود نکویی برای رقابت در اسکار ۲۰۱۶ پذیرفته شد. این اولین بار است که یک انیمیشن ایرانی در فهرست انیمیشنهای شرکت کننده در رقابت برای انتخاب نامزدهای اسکار قرار گرفته است.
«استریپی» (راه راه) براساس موسیقی کلاسیک «رقص مجار شماره ۵» اثر یوهانس برامس (۱۸۹۷- ۱۸۳۳) ساخته شده و درباره کارگر یک کارخانه بزرگ است که تصمیم میگیرد در کار ملال آور راه راه کردن بستههای کارخانه خلاقیتی ایجاد کند. فیلم فضای تک رنگی دارد و از رنگ قرمز استفاده خلاقانهای شده است.
بابک نکویی درباره چگونگی حضور این انیمیشن در اسکار گفت: یکی از شرایطی که یک فیلم کوتاه میتواند در اسکار ثبت نام کند، نمایش آن به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سالن های سینمای شهر لس آنجلس است. فیلمهای کوتاهی که در فاصله زمانی اول اکتبر ۲۰۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ به مدت حداقل هفت روز پیاپی در سینماهای منطقه لسآنجلس اکران عمومی و تجاری همراه با بلیت فروشی داشتهاند مجوز حضور در بخش بهترین فیلم کوتاه جوایز اسکار۲۰۱۶ را به دست آوردهاند، مشروط بر این که در سالنهای سینمای تایید شده آکادمی در بازه زمانی و مدت زمان مشخص شده روی پرده رفته باشند. «استریپی» به واسطه یک پخش کننده بینالمللی از روز ۲۴ سپتامبر تا پایان ۳۰ سپتامبر به مدت یک هفته در قالب برنامهای به نام «نمایش نمایشها» در سینما «آرکلایت» هالیوود به نمایش درآمد و مجوز حضور در بخش فیلم کوتاه انیمیشن جوایز اسکار را به دست آورد.
«استریپی» در کنار ۱۰ انیمیشن دیگر از کشورهای استرالیا، فرانسه، ایرلند، آمریکا، روسیه، سوییس در برنامه «نمایش نمایشها» در تعدادی از سینماهای آمریکا اکران شده و جز ۶۰ انیمیشنی است که برای رقابت و ورود به short list اسکار ۲۰۱۶ پذیرفته شده است. این فیلم بزودی راهی سینماهای سایر کشورها نیز خواهد شد.
این انیمیشن که در استودیو گنبد کبود، با تکنیک دو بعدی در ۳ دقیقه و ۳۵ ثانیه ساخته شده، تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره معتبر چون انیماموندی برزیل، ایماجیناریا ایتالیا، اکسپوتونز آرژانتین، کلیک هلند و انیمست رومانی شرکت کرده و موفقیتهایی به دست آورده که از آن جمله میتوان به عنوان بهترین متحرکسازی در جشن خانه سینمای ایران، منتخبCITIA در جشنواره انسی فرانسه به عنوان یک نمونه آموزشی برای کودکان فرانسوی و حضور در بخش پلیآف جشنواره انیموکته لهستان اشاره کرد.
همچنین این انیمیشن دیپلم افتخار نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران را نیز به دست آورده و به عنوان منتخب بخش خاورمیانه در جشنواره «راه سبز» لندن به نمایش درآمده است.
مجلات و منتقدان بینالمللی نیز انیمیشن «استریپی» را معرفی و تحلیل کردهاند که از آن جمله میتوان مجله لسآنجلس تایمز ، لس آنجلس مگزین، سیاتل مگزین، ایت اند درینک فیلم و ورایتی را نام برد.
جان لاستر مدیر ارشد خلاقیت استودیو پیکسار و دیزنی این انیمیشن و سایر انیمیشنهای «نمایش نمایشها» را جزو بهترین آثار کوتاه به نمایش درآمده امسال دانسته است، اندرو استنتون کارگردان انیمیشنهای وال ای و در جستجوی نمو این انیمیشن را مملو از خلاقیت و طنز بیان کرده است، مت گرونینگ خالق سریال معروف سیمپسونها از این مجموعه تقدیر کرده و رالف اگلستون کارگردان هنری استودیو پیکسار نیز انیمیشن «استریپی» را فیلمی با طراحی فوق العاده توصیف کرده است.
تا کمتر از یک ماه دیگر اسامی انیمیشنهای منتخب اسکار ۲۰۱۶ برای حضور در مرحله نهایی اعلام میشود.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





