تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۰۳:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 41386

تلویزیون

حادثه آتش سوزی روز پنجشنبه ساختمان «پلاسکو» در حالی اتفاق افتاد که سیل عظیمی از مردم برای تماشای آن به روبه روی ساختمان روانه شده بودند.

به گزارش سینما سینما، البته بروز این حادثه تازگی ندارد و شواهد نشان می دهد، سال هاست که مردم در زمان بحران و حوادث دست به تجمع و ازدحام می زنند. البته چیزی که پای اغلب مردم را به پلاسکو باز کرده بود، تنها تماشا نبود، خیلی ها آمده بودند تا دسته جمعی سلفی بگیرند یا با انتشار تصاویر حادثه لایک و بازدید بیشتری برای صفحات و کانال های مجازی خود جمع کنند. البته در این میان تعدادی هم آمده بودند تا از نابود شدن چک و سندهایی که دست مغازه دارهای پاساژ داشتند، مطمئن شوند و نظاره گر سوختن و فروپاشی کامل ساختمان باشند.در این میان کاربران فضای مجازی هم بیکار ننشستند و هشتگ «احمق نباشیم»، «قاتل نباشیم» و«سلفی نگیریم» را به راه انداختند تا از ازدحام جمعیت خودداری کنند.

بر اساس آنچه که دکتر«سید حسن حسینی»، جامعه شناس، به «ایران» می گوید: «یکی از دلایل تجمع مردم در روبه روی ساختمان پلاسکو عمل نکردن صدا و سیما به وظایفش است. صدا و سیما موظف بود از ابتدای این آتش سوزی آن را در یک کانال به صورت اختصاصی پخش کند تا از هجوم مردم برای تماشا کاسته شود. در این زمان حتی این سازمان از مردم خواست تا عکس ها و فیلم هایی را که از حادثه گرفته اند برای آنها ارسال کنند که این اقدام باعث تشویق مردم برای حضور در حادثه شد.»
او در خصوص علل اصلی تجمع مردم روبه روی ساختمان پلاسکو، بیان می کند: «یکی از دلایل بروز این اتفاق این است که مردم ما هیچ فرصتی برای نشان دادن خود در جامعه ندارند. آنها حتی نمی توانند خود را به صورت صحیح در محیط های ورزشی، هنری و سیاسی مطرح کنند.»این استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، می گوید: «اغلب شاهد این موضوع هستیم که برخی از مردم در برخورد با آژیر ماشین پلیس، اورژانس و آتش نشانی، تقدم عبور را به آنها نمی دهند. این بی تفاوتی بالاترین عقب افتادگی ذهنی در جامعه است و این فاجعه به مراتب فاجعه ای بدتر از تجمع مردم روبه روی ساختمان پلاسکو است.»حسینی با تاکید براینکه در جامعه ما زیست اجتماعی بسیار کمرنگ است، می گوید: «دیگربینی در جامعه ما بسیار ضعیف است. وقتی آتش نشان و اورژانسی به دنبال رفع خطر و عبور از خیابان است، تعدادی از افراد چون احساس می کنند خطری متوجه آنها نیست برای آنها اهمیتی قائل نمی شوند.»او در خصوص لزوم فرهنگ سازی به مردم در خصوص برخورد با حوادث، بیان می کند: «بی توجهی مردم به دیگران یکی از مهم ترین عواملی است که باعث تجمع در ساختمان پلاسکو شده است. برای فرهنگ سازی در این خصوص باید ابتدا مردم نیاز به فرهنگ سازی داشته باشند و این نیاز دیده شود.
پس از آن ارکانی مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش و خانواده ها نقش اساسی ای در فرهنگ سازی دارند.» حسینی، بیان می کند: زمانی که در نیویورک انفجار اتفاق افتاد علاوه بر مردم این کشور، ما هم در ایران می توانستیم لحظه به لحظه شاهد زنده این حادثه باشیم. کار آژانس های خبری نیز پخش اخبار در صدم ثانیه است. در رویداد پیش از این حادثه و فوت آیت الله رفسنجانی نیز صدا و سیما، اخبار را دیرتر از شبکه های مجازی پخش کرد.او می گوید: روزنامه ها و سایت ها در زمان این حوادث، تنها می توانند اخبار را از طریق اینترنت منتشر کنند که اغلب مردم ممکن است دسترسی ای به اینترنت نداشته باشند.لذا صدا و سیما موظف است اخبار را در سطح ملی، صحیح و سریع به شهروندان منتقل کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها