مهدی کوهیان ضمن بیان اینکه ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده غیرقانونی است، گفت: متاسفانه دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما در همه جا عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی اعلام کرده تا اطلاع ثانوی مجوزی برای تولید سریالهای نمایش خانگی صادر نخواهد کرد. بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در توضیح این خبر گفته است که به دلیل اینکه تعداد مجوزهای صادره و سریالهای درحال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است، برای تعادل بازار و اینکه با پدیده سریالسوزی در شبکه نمایش خانگی مواجه نشویم، فعلا مجوزی برای تولید سریالهای تازه صادر نمیکنیم.
صحبتهای مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در بین سینماگران با واکنشهای اعتراضی همراه شده و بسیاری این اقدام سازمان سینمایی را غیرقانونی توصیف میکنند.
مهدی کوهیان (تهیهکننده سینما و حقوقدان در حوزه رسانه) در پاسخ به این پرسش که آیا قانون اجازه ایجاد ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی را به سازمان سینمایی میدهد، گفت: این سوال را باید از دوستانی که این دستورالعمل را صادر کردهاند، پرسید تا مستند حقوقی و اینکه این اختیار را چه کسی به آنها داده را قید کنند و بگویند ما به استناد فلان قانون از فلان مصوبه و فلان دستورالعمل چنین ممنوعیتی را وضع کردیم. چون ما یک اصلی در حقوق اداری داریم که اصل عدم صلاحیت مقام اداری است. یعنی مقام اداری حق صادر کردن هیچ دستور و تصمیم گرفتن به هیچ امری را ندارد، مگر اینکه قانونگذار این اجازه را به او داده باشد. باید از دوستان سوال شود که مستند قانونی این اختیاری که دارند از کجاست.
وی افزود: بنده در هیچ کجای قانون چنین اختیاری برای دوستان ندیدم. اما اگر دوستان بگویند که در کجا چنین اختیاری دارند، اتفاق خیلی خوبی است.
کوهیان در ادامه بیان کرد: در حقیقت چنین قانونی نبوده و چنین اجازهای برای مسئولان سینمایی ما وجود ندارد. قانونگذار در قانون اصناف و وضایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصا تعیین کرده که وزارت ارشاد صرفا باید به مراکز تولید فیلم، سریال و محصولات تصویری مجوز بدهد. براساس همین مصوبه هیئات وزیران آییننامه فیلمسازی و پروانه نمایش، دوستان تنها باید به نظارت محتوا بپردازند؛ اینکه بخواهند عرضه و تقاضا را در بازار تنظیم کنند، به هیچ وجه در وضایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
این حقوقدان در ادامه اظهار داشت: عرضه و تقاضا در همه جا دست بازار بوده و این بازار است که آن را مشخص میکند. متاسفانه در این چند سال دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما این موارد اصلا چه ربطی به دولت دارد؛ عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مضاف بر اینکه دلایلی که دوستان در اتخاذ چنین تصمیمی آوردهاند هم کاملا غلط است. چون الان بعد از بحران کرونا ما با بحران محتوا در رسانههای دیداری و شنیداری خود از تلویزیون تا شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی روبهرو هستیم. چراکه سینماها، مراکز تفریحی تعطیل بوده و مردم به این رسانههای جدید رو آوردهاند. همانطورکه شبکههای ویاودی در چند وقت اخیر، رشد بسیار زیادی در مخاطب را تجربه کردهاند.
وی افزود: میطلبد که محتوا را برای این شبکهها و حتی تلویزیون با محتوای بیشتر تامین کنیم. قسمت دیگر ماجرا این است که اتفاقا به دلایل کرونا چند ماهی است که سریال سازی در کشور تعطیل بوده و همکاران ما بیکار هستند. اکنون با این قانون، مجددا یک تنش بزرگ دیگری به کسب و کار در این حرفه وارد میشود.
کوهیان در پایان گفت: علاوه بر همه این موارد،خود نظام امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده است. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید. این موارد چیزهای عجیبی است که ما در این چند وقت اخیر از وزارت ارشاد میبینیم و میشنویم و در واقع تعجب میکنیم.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- گفتوگو با وحید آگاه و مهدی کوهیان/ بررسی حقوقی رأی صادر شده برای یک بازیگر زن
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- «خانه سینما» سرگردان میان دو وزارتخانه!/ پنج هزار عضوی که متضرر شدند
- سینمای پرافتخار ایران و مدیران موقتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش