مهدی کوهیان ضمن بیان اینکه ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی که از سوی سازمان سینمایی اعلام شده غیرقانونی است، گفت: متاسفانه دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما در همه جا عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید.
به گزارش سینماسینما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی اعلام کرده تا اطلاع ثانوی مجوزی برای تولید سریالهای نمایش خانگی صادر نخواهد کرد. بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در توضیح این خبر گفته است که به دلیل اینکه تعداد مجوزهای صادره و سریالهای درحال تولید و آماده توزیع برای نمایش خانگی بیشتر از نیاز و ظرفیت بازار است، برای تعادل بازار و اینکه با پدیده سریالسوزی در شبکه نمایش خانگی مواجه نشویم، فعلا مجوزی برای تولید سریالهای تازه صادر نمیکنیم.
صحبتهای مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم در بین سینماگران با واکنشهای اعتراضی همراه شده و بسیاری این اقدام سازمان سینمایی را غیرقانونی توصیف میکنند.
مهدی کوهیان (تهیهکننده سینما و حقوقدان در حوزه رسانه) در پاسخ به این پرسش که آیا قانون اجازه ایجاد ممنوعیت تولید در حوزه پخش خانگی را به سازمان سینمایی میدهد، گفت: این سوال را باید از دوستانی که این دستورالعمل را صادر کردهاند، پرسید تا مستند حقوقی و اینکه این اختیار را چه کسی به آنها داده را قید کنند و بگویند ما به استناد فلان قانون از فلان مصوبه و فلان دستورالعمل چنین ممنوعیتی را وضع کردیم. چون ما یک اصلی در حقوق اداری داریم که اصل عدم صلاحیت مقام اداری است. یعنی مقام اداری حق صادر کردن هیچ دستور و تصمیم گرفتن به هیچ امری را ندارد، مگر اینکه قانونگذار این اجازه را به او داده باشد. باید از دوستان سوال شود که مستند قانونی این اختیاری که دارند از کجاست.
وی افزود: بنده در هیچ کجای قانون چنین اختیاری برای دوستان ندیدم. اما اگر دوستان بگویند که در کجا چنین اختیاری دارند، اتفاق خیلی خوبی است.
کوهیان در ادامه بیان کرد: در حقیقت چنین قانونی نبوده و چنین اجازهای برای مسئولان سینمایی ما وجود ندارد. قانونگذار در قانون اصناف و وضایف فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصا تعیین کرده که وزارت ارشاد صرفا باید به مراکز تولید فیلم، سریال و محصولات تصویری مجوز بدهد. براساس همین مصوبه هیئات وزیران آییننامه فیلمسازی و پروانه نمایش، دوستان تنها باید به نظارت محتوا بپردازند؛ اینکه بخواهند عرضه و تقاضا را در بازار تنظیم کنند، به هیچ وجه در وضایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.
این حقوقدان در ادامه اظهار داشت: عرضه و تقاضا در همه جا دست بازار بوده و این بازار است که آن را مشخص میکند. متاسفانه در این چند سال دولت روی همه چیز دست گذاشته و وضعیت آن را وخیم کرده است. اما این موارد اصلا چه ربطی به دولت دارد؛ عرضه و تقاضا آثار است که مشخص میکند چه میزان تولید داشته باشیم. مضاف بر اینکه دلایلی که دوستان در اتخاذ چنین تصمیمی آوردهاند هم کاملا غلط است. چون الان بعد از بحران کرونا ما با بحران محتوا در رسانههای دیداری و شنیداری خود از تلویزیون تا شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی روبهرو هستیم. چراکه سینماها، مراکز تفریحی تعطیل بوده و مردم به این رسانههای جدید رو آوردهاند. همانطورکه شبکههای ویاودی در چند وقت اخیر، رشد بسیار زیادی در مخاطب را تجربه کردهاند.
وی افزود: میطلبد که محتوا را برای این شبکهها و حتی تلویزیون با محتوای بیشتر تامین کنیم. قسمت دیگر ماجرا این است که اتفاقا به دلایل کرونا چند ماهی است که سریال سازی در کشور تعطیل بوده و همکاران ما بیکار هستند. اکنون با این قانون، مجددا یک تنش بزرگ دیگری به کسب و کار در این حرفه وارد میشود.
کوهیان در پایان گفت: علاوه بر همه این موارد،خود نظام امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده است. مگر میشود در سالی که خود سیاستگذاران این مملکت به نام جهش تولید نام گذاشتهاند، ما بگوییم، تولید را متوقف کنید. این موارد چیزهای عجیبی است که ما در این چند وقت اخیر از وزارت ارشاد میبینیم و میشنویم و در واقع تعجب میکنیم.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- تقدیر ویژه جشنواره کلکته از «در انتهای روز»
- اپوزیسیونسازی هدفمند؛ خطای راهبردی یا پروژه نفوذ؟
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- تعطیلی همه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت ۷ روز
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- گفتوگو با وحید آگاه و مهدی کوهیان/ بررسی حقوقی رأی صادر شده برای یک بازیگر زن
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- نگاهی به حاشیههای اخیر کنسرتها؛ حمایت ارشاد، لغو و بعضا بینظمی
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





