سینماسینما، پاریس
چهل و یکمین جشنواره معتبر ساندنس از پنجشنبه ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) شروع شد.
در کنار منتقدان، تهیه کنندگان، کارگردانان، بسیاری از پخش کنندگان آمریکایی، اروپایی و غیره در این جشنواره حاضر می شوند تا کشف های تازه این رویداد را ببینند. یکی از فیلمهای بخش مسابقه ساندنس در ماه فوریه در بخش مسابقه برلین قرار خواهد داشت.
بهنظر میآید از سینماگران ایرانی تنها فیلم «چیزهایی که می کشی» اثر علیرضا خاتمی در بخش مسابقه پذیرفته شده است. این اثر قبلا قرار بود در ایران ساخته شود اما مجوز ساخت دریافت نکرد و سر انجام در ترکیه ساخته شد.
به مناسبت آغاز این جشنواره، روزنامه نگار فرانسوی اوژن هرناندز، با یکی از مدیران اصلی گفتگویی کرده که خلاصه آن چنین است: خبرنگار می پرسد آیا در شرایط بعد از فاجعه آتش سوزی در لس انجلس اصرار داشتید که جشنواره برپا شود؟ و وی پاسخ می دهد که ما قلبمان با فاجعه دیدگان است، بسیاری از اهالی سینما در آن ناحیه زندگی میکردند و خانه خود را از دست داده اند، بخشی از صنعت سینما دچار مشکل شده است. وقتی با هنرمندان و اهالی سینما که مصیبت دیده بودند صحبت کردیم معتقد بودند برگزاری جشنواره امسال ساندنس به آنان آرامش میدهد و معتقدند زخم های آنان التیام خواهد پذیرفت.
این مدیر گفت: امسا ل ۸۸ فیلم بلند برای بخش های جشنواره انتخاب شده است که از بین ۱۷۴۳۵ کاندیدا از ۱۵۳ کشور آثار خود را فرستاده بودند. در این بین ۴۴۱۰ فیلم بلند حضور داشت امسال برنامه خیلی قوی داریم. برخی از سوژه ها خیلی شخصی بوده و راجع به سرنوشت افراد است ، برخی دیگر شخصیت های جمعی را مد نظر قرار داده اند و مشکلات و اضطراب ها ی جامعه در آن دیده می شود. برخی به جستجوی هویت خود بر آمده اند. فیلمها که از سراسر دنیا آمده اند می توان آینه جامعه کشور ها را در آن مشاهده کرد . صداهای جدیدی از آفریقا، از مولفین فرانسوی، وغیره قابل توجه اند. در مورد هنرپیشگان تازه نفس و جدید میتوان آنها را در فیلم های کوتاه کشف کرد. از سویی خوشحالیم که تماشاگران جوان بسیاری به این جشنواره می آیند. سال قبل ۷۲ هزار بیننده داشتیم.
او ادامه داد: در مورد سیاست های جشنواره همواره در خط بنیانگذار آن روبر ردفورد حرکت می کنیم و دنبال استعداد های تازه نفس می گردیم. با توجه به اینکه ساندنس اولین فستیوال شروع سال است باعث میشود سال با ما شروع شود و همه چشمشان به ساندنس دوخته شده که سکوی پرتاب در سال جدید است. بسیاری از این فیلمها بعدا راهی دیگر جشنوارهها دیگر میشوند. برای سینمای متفاوت امریکا هم ساندنس سکوی پرتاب بسیار خوبی به حساب می اید.
جشنواره ساندنس شامل بخش های گوناگون است از جمله: مسابقه فیلم های داستانی آمریکایی، مسابقه آثار مستند آمریکایی، مسابقه فیلم های بین المللی که در این بخش ۱۰ فیلم پذیرفته شده از جمله «چیزهایی که میکشی» ساخته علیرضا خاتمی محصولی از ترکیه، فرانسه، لهستان و کانادا. دیگر بخش ها شامل مسابقه مستند بین المللی، بخش خارج از مسابقه و سانس نیمه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





