حسین معززی نیا منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: علیرضا معتمدی بعد از سالها رفتوبرگشت بین نوشتن در مجلات، و فیلمنامهنویسی و بازیگری در سینما بالاخره اولین فیلم بلندش را ساخته. اسمش رضاست. یک فیلم غیرعادی که البته بسیار ساده به نظر میرسد. فیلمی است دربارهی زندگی روزمرهی ملایم و معمولی شخصیتی به نام رضا که در اصفهان معاصر زندگی و کار میکند اما خیالش پیوندی عاشقانه با خاطرهی تاریخی شهرش دارد. فیلم در روایت اصلیاش، زندگی روزانهی او، و آغاز و پایان رابطهی عاشقانهاش با دو زن را پی میگیرد و در روایتی فرعی، جنبوجوش ذهنیاش را برای ما بازگو میکند که درگیر نوشتن داستانی است دربارهی مردی که در دورانی دیگر از جمع جدا شده تا در تنهاییاش معنای تازهای برای مرگ و زندگیاش بیابد. در هر دو روایت، بین مرگ و زندگی، بین عاشق ماندن و ترک معشوق در حرکتیم.
امتیاز بزرگ فیلم این است که با اعتماد به نفس، مکث کرده روی همان دنیای کوچک و محدودی که دوست دارد نشان ما بدهد؛ دنیایی که دور و بر شخصیت رضا شکل گرفته. فیلمساز، تکههای منتخبی از رابطهی شخصیت اصلی با آدمهای اطراف را برگزیده و پشت هم چیده. ما دوست داریم بدانیم او در مواجهه با بحرانهای زندگیاش به چه فکر میکند اما فیلمساز ترجیح میدهد روایت ذهنی او را در اختیار ما بگذارد که در زمان و مکانی دیگر میگذرد. او میخواهد خیالش را جایگزین تلخیهای روزگار کند. بنابراین آنچه از رضا میبینیم و میفهمیم آرامشی ملیح و طنازانه است در روبهرو شدن با شرایطی که در زندگی هر کسی اسمش بحران است. اما دریافت ما از اوضاع، بهتدریج با تلقی خود رضا یکی میشود چون اجرای ساده و بیشیله پیلهی فیلم و بازی خوب معتمدی ما را متقاعد میکند این شخصیت، دنیا را همین شکلی میبیند که فیلم نشان ما میدهد: آدمی که دارد شرایط تلخی را میگذراند، اما بدون ناله و شکایت تلاش میکند امیدوارانه پیش برود و واکنشهایش مفرح است چون حتی به طلاق هم شیرین نگاه میکند.
رضا فیلم کوچک و دلپذیری است به این دلیل که متفاوت بودنش به قصد خودنمایی نیست. برای جلب توجه نیست. نیاز داشته متفاوت باشد تا بتواند دنیای تازهای بسازد. متفاوت بودنش انتخاب سازندهاش را نشان میدهد. دکوپاژ بسیار سادهی فیلم برای رفع هرگونه تأکید نابهجاست. فیلم با پلانسکانسهایش آرام پیش میرود و سر فرصت موقعیتهایی را نشان ما میدهد که بسیار ایرانی است. ایرانی بودنش به این دلیل نیست که در اصفهان میگذرد و در فضای سنتی شهر، بلکه ایرانی است چون روابط و موقعیتهایی را نشان میدهد که برآمده از زندگی امروزی ایرانی است.
رضا نمونهی خوبی هم هست برای بحث تأثیرپذیری از دیگر فیلمها و فیلمسازان. واضح است که سازندهی این فیلم از خیلی از سینماگران ایرانی و غیرایرانی تأثیر گرفته. اما محصول نهایی تقلیدی نیست و فقط دنیای سازندهاش را ما نشان میدهد. کولاژ دنیای دیگران نیست.
رضا این روزها در گروه هنر و تجربه نمایش داده میشود و امیدوارم مخاطب خودش را پیدا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل