حسین معززی نیا منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: علیرضا معتمدی بعد از سالها رفتوبرگشت بین نوشتن در مجلات، و فیلمنامهنویسی و بازیگری در سینما بالاخره اولین فیلم بلندش را ساخته. اسمش رضاست. یک فیلم غیرعادی که البته بسیار ساده به نظر میرسد. فیلمی است دربارهی زندگی روزمرهی ملایم و معمولی شخصیتی به نام رضا که در اصفهان معاصر زندگی و کار میکند اما خیالش پیوندی عاشقانه با خاطرهی تاریخی شهرش دارد. فیلم در روایت اصلیاش، زندگی روزانهی او، و آغاز و پایان رابطهی عاشقانهاش با دو زن را پی میگیرد و در روایتی فرعی، جنبوجوش ذهنیاش را برای ما بازگو میکند که درگیر نوشتن داستانی است دربارهی مردی که در دورانی دیگر از جمع جدا شده تا در تنهاییاش معنای تازهای برای مرگ و زندگیاش بیابد. در هر دو روایت، بین مرگ و زندگی، بین عاشق ماندن و ترک معشوق در حرکتیم.
امتیاز بزرگ فیلم این است که با اعتماد به نفس، مکث کرده روی همان دنیای کوچک و محدودی که دوست دارد نشان ما بدهد؛ دنیایی که دور و بر شخصیت رضا شکل گرفته. فیلمساز، تکههای منتخبی از رابطهی شخصیت اصلی با آدمهای اطراف را برگزیده و پشت هم چیده. ما دوست داریم بدانیم او در مواجهه با بحرانهای زندگیاش به چه فکر میکند اما فیلمساز ترجیح میدهد روایت ذهنی او را در اختیار ما بگذارد که در زمان و مکانی دیگر میگذرد. او میخواهد خیالش را جایگزین تلخیهای روزگار کند. بنابراین آنچه از رضا میبینیم و میفهمیم آرامشی ملیح و طنازانه است در روبهرو شدن با شرایطی که در زندگی هر کسی اسمش بحران است. اما دریافت ما از اوضاع، بهتدریج با تلقی خود رضا یکی میشود چون اجرای ساده و بیشیله پیلهی فیلم و بازی خوب معتمدی ما را متقاعد میکند این شخصیت، دنیا را همین شکلی میبیند که فیلم نشان ما میدهد: آدمی که دارد شرایط تلخی را میگذراند، اما بدون ناله و شکایت تلاش میکند امیدوارانه پیش برود و واکنشهایش مفرح است چون حتی به طلاق هم شیرین نگاه میکند.
رضا فیلم کوچک و دلپذیری است به این دلیل که متفاوت بودنش به قصد خودنمایی نیست. برای جلب توجه نیست. نیاز داشته متفاوت باشد تا بتواند دنیای تازهای بسازد. متفاوت بودنش انتخاب سازندهاش را نشان میدهد. دکوپاژ بسیار سادهی فیلم برای رفع هرگونه تأکید نابهجاست. فیلم با پلانسکانسهایش آرام پیش میرود و سر فرصت موقعیتهایی را نشان ما میدهد که بسیار ایرانی است. ایرانی بودنش به این دلیل نیست که در اصفهان میگذرد و در فضای سنتی شهر، بلکه ایرانی است چون روابط و موقعیتهایی را نشان میدهد که برآمده از زندگی امروزی ایرانی است.
رضا نمونهی خوبی هم هست برای بحث تأثیرپذیری از دیگر فیلمها و فیلمسازان. واضح است که سازندهی این فیلم از خیلی از سینماگران ایرانی و غیرایرانی تأثیر گرفته. اما محصول نهایی تقلیدی نیست و فقط دنیای سازندهاش را ما نشان میدهد. کولاژ دنیای دیگران نیست.
رضا این روزها در گروه هنر و تجربه نمایش داده میشود و امیدوارم مخاطب خودش را پیدا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه