حسین معززی نیا منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: علیرضا معتمدی بعد از سالها رفتوبرگشت بین نوشتن در مجلات، و فیلمنامهنویسی و بازیگری در سینما بالاخره اولین فیلم بلندش را ساخته. اسمش رضاست. یک فیلم غیرعادی که البته بسیار ساده به نظر میرسد. فیلمی است دربارهی زندگی روزمرهی ملایم و معمولی شخصیتی به نام رضا که در اصفهان معاصر زندگی و کار میکند اما خیالش پیوندی عاشقانه با خاطرهی تاریخی شهرش دارد. فیلم در روایت اصلیاش، زندگی روزانهی او، و آغاز و پایان رابطهی عاشقانهاش با دو زن را پی میگیرد و در روایتی فرعی، جنبوجوش ذهنیاش را برای ما بازگو میکند که درگیر نوشتن داستانی است دربارهی مردی که در دورانی دیگر از جمع جدا شده تا در تنهاییاش معنای تازهای برای مرگ و زندگیاش بیابد. در هر دو روایت، بین مرگ و زندگی، بین عاشق ماندن و ترک معشوق در حرکتیم.
امتیاز بزرگ فیلم این است که با اعتماد به نفس، مکث کرده روی همان دنیای کوچک و محدودی که دوست دارد نشان ما بدهد؛ دنیایی که دور و بر شخصیت رضا شکل گرفته. فیلمساز، تکههای منتخبی از رابطهی شخصیت اصلی با آدمهای اطراف را برگزیده و پشت هم چیده. ما دوست داریم بدانیم او در مواجهه با بحرانهای زندگیاش به چه فکر میکند اما فیلمساز ترجیح میدهد روایت ذهنی او را در اختیار ما بگذارد که در زمان و مکانی دیگر میگذرد. او میخواهد خیالش را جایگزین تلخیهای روزگار کند. بنابراین آنچه از رضا میبینیم و میفهمیم آرامشی ملیح و طنازانه است در روبهرو شدن با شرایطی که در زندگی هر کسی اسمش بحران است. اما دریافت ما از اوضاع، بهتدریج با تلقی خود رضا یکی میشود چون اجرای ساده و بیشیله پیلهی فیلم و بازی خوب معتمدی ما را متقاعد میکند این شخصیت، دنیا را همین شکلی میبیند که فیلم نشان ما میدهد: آدمی که دارد شرایط تلخی را میگذراند، اما بدون ناله و شکایت تلاش میکند امیدوارانه پیش برود و واکنشهایش مفرح است چون حتی به طلاق هم شیرین نگاه میکند.
رضا فیلم کوچک و دلپذیری است به این دلیل که متفاوت بودنش به قصد خودنمایی نیست. برای جلب توجه نیست. نیاز داشته متفاوت باشد تا بتواند دنیای تازهای بسازد. متفاوت بودنش انتخاب سازندهاش را نشان میدهد. دکوپاژ بسیار سادهی فیلم برای رفع هرگونه تأکید نابهجاست. فیلم با پلانسکانسهایش آرام پیش میرود و سر فرصت موقعیتهایی را نشان ما میدهد که بسیار ایرانی است. ایرانی بودنش به این دلیل نیست که در اصفهان میگذرد و در فضای سنتی شهر، بلکه ایرانی است چون روابط و موقعیتهایی را نشان میدهد که برآمده از زندگی امروزی ایرانی است.
رضا نمونهی خوبی هم هست برای بحث تأثیرپذیری از دیگر فیلمها و فیلمسازان. واضح است که سازندهی این فیلم از خیلی از سینماگران ایرانی و غیرایرانی تأثیر گرفته. اما محصول نهایی تقلیدی نیست و فقط دنیای سازندهاش را ما نشان میدهد. کولاژ دنیای دیگران نیست.
رضا این روزها در گروه هنر و تجربه نمایش داده میشود و امیدوارم مخاطب خودش را پیدا کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمیکنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- ثبت قرارداد اکران «چرا گریه نمیکنی» و «سلفی با رستم»
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
- «چرا گریه نمیکنی؟» علیرضا معتمدی در جشنواره فجر نمی تواند حضور داشته باشد
- حضور سینمای هنروتجربه ایران در سه جشنواره جهانی
- فیلم «چرا گریه نمیکنی؟» به جشنواره فرانسوی بلفورت راه یافت
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- پاسخ عضو شورای بررسی صلاحیت تهیهکنندگی به علیرضا معتمدی
- انتقادات تند وتیز علیرضا معتمدی از صادر نشدن پروانه ساخت فیلمش
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»