سپیده آرمان در ماهنامه فیلم نوشت :
ماه پیش در ادامه نمایش نسخههای ترمیم شده فیلمهای قدیمی سینمای ایران در خانه سینما، مادیان (علی ژکان) به نمایش در آمد. فیلم گذشته از زیبایی لوکیشنها و نماهایی که شرایط جوی و محدودیتهای فنی آن روزهای سینما ساختشان را دشوار میکرد، نکته مهمی را مطرح میکرد که به نظر میرسد هدف اصلی ساخت آن بوده است: خشونت علیه دختران و زنان.
رضوانه سوار بر مادیانش در یکی از روستاهای شمال به همراه برادرش رحمت راهی محل سکونت دختر نوجوانش گلبوته است که به تازگی وضع حمل کرده. در مسیر، سرگذشت خود را مرور میکنند و سالی را به خاطر میآورند که باران محصول سالانه برنجشان را از بین میبرد و رضوانه برای تامین غذا برای خود و چهار فرزندش درمانده میشود. رحمت، گلبوته دختر نوجوان خواهر را به مردی به نام قدرت که زنی نازا دارد معرفی میکند و قدرت میپذیرد که در ازای یک مادیان، با گلبوته ازدواج کند. خشونت از ابتدای فیلم چاشنی رویدادهاست. در ابتدا رضوانه را میبینیم که با خشم ناشی از فقر، کودکانش را که فرط گرسنگی بدقلقی میکنند و غذا میخواهند، با بیرحمی کتک میزند. او که بیوه است باید گوش به فرمان آقابالاسری به نام برادر که پس از پدر و شوهرش حاکم زندگی اوست باشد. رحمت با مقداری آذوقه که هفتگی به او میدهد زندگی رضوانه را در اختیار گرفته اما پس از مدتی از دادن همان اندک آذوقه هم سر باز میزند و خواهرزده نوجوانش را به قدرت که چند برابر او سن دارد پیشنهاد میدهد.
ازدواج اجباری و ازدواج کودکان که پس از گذشت چند دهه هنوز هم سوژه فیلمها میشود در مادیان حکم مبادله پایاپای کالابهکالا را دارد. در جایی از فیلم رحمت ضربالمثلی به کار میبرد با این مضمون که وقتی سالها خرج شکم مادیان (کنایه از گلبوته) میشود در جایی باید از او بهره برداری کرد. این ضربالمثل و قیاس دختر و مادیان هنوز هم در میان برخی از روستاییان مرسوم است!
یکی از صحنههای تکاندهنده فیلم جاییست که رحمت گلبوته را پس از فرار (در پی خواستگاری قدرت) پیدا میکند و در اتاقی در بسته با شلاق به جانش میافتد و پس از کتکی مفصل، او را نیمهجان رها میکند. قدرت پشیمان برمیگردد و مادیان را هم با خود میبرد. اما سرانجام گلبوته تقدیر و منطق مردسالاری را میپذیرد. پس از عقد گلبوته و قدرت، هنگامی که گلبوته پشت قدرت سوار بر اسب از رودخانه عبور میکند، در میان تلاطمهای رودخانه، او که از تکانهای شدید اسب ترسیده دستانش را دور کمر قدرت حلقه میکند و قدرت لبخندی از رضایت میزند. او چارهای جز آویختن به طناب مردسالاری ندارد و قدرت نیز طبعا احساس قدرت میکند. رحمت مادیان را حق خود میداند چون او بوده که برای گلبوته مشتری پیدا کرده است. او بهزور مادیان را از خانه رضوانه میبرد و رضوانه برای پس گرفتن مادیان در کوچههای روستا تقلا میکند. رحمت در مقابل روستاییان با شلاق به جان خواهرش میافتد و اهالی روستا رضوانه را که برای دفاع از خود و احقاق حق فریاد میزند «بیحیا» خطاب میکنند! همان تفکری که همچنان ادامه دارد و از زن میخواهد در برابر ستم مردانه صبر و سکوت پیشه کند.
پایان غمانگیز فیلم نشان میدهد که رضوانه با وجود این اعمال رحمت با نابرادرش که این همه به او و فرزندش ظلم کرده همچنان ارتباط دارد و حالا هم خوشحال و خرسند همراه او به دیدار گلبوتهای میرود که بهتازگی مادر شده است. در خانه قدرت میبینیم که همسر اول او مهربانانه پرستاری هووی جوانش را میکند و همه خوش و خرم به زندگی ادامه میدهند. از اظهارات ژکان چنین برمیآید که پایان فیلم با نیت یک «هپیاند» توسط مدیران وقت سینما به فیلمساز تحمیل شده اما همین پایان تحمیلی هم با وجود لبخند کمرنگ گلبوته روبهدوربین، بسیار تلخ و معنادار است تلختر از یک پایان تراژیک.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- روایتی از خشونت علیه زنان روی صحنه میرود
- داغها و زخمها/ درباره بیانیهی زنان سینماگر
- معراجِ «هادی»/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی «هادی حجازی فر»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- نمایش خلوت بیهمایون / گزارش تصویری
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- بلاتکلیفی سریال «بازی خانه» در میان مجادله ارشاد و صداوسیما
- علی ژکان درباره واگذاری تولیدات نمایش خانگی به تلویزیون مطرح کرد/ در این زمینه سردرگمی ایجاد شده
- واکنش لیلا اوتادی به حرکت بازیکنان یوونتوس و ناپولی در اعتراض به خشونت علیه زنان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش