
سپیده آرمان در ماهنامه فیلم نوشت :
ماه پیش در ادامه نمایش نسخههای ترمیم شده فیلمهای قدیمی سینمای ایران در خانه سینما، مادیان (علی ژکان) به نمایش در آمد. فیلم گذشته از زیبایی لوکیشنها و نماهایی که شرایط جوی و محدودیتهای فنی آن روزهای سینما ساختشان را دشوار میکرد، نکته مهمی را مطرح میکرد که به نظر میرسد هدف اصلی ساخت آن بوده است: خشونت علیه دختران و زنان.
رضوانه سوار بر مادیانش در یکی از روستاهای شمال به همراه برادرش رحمت راهی محل سکونت دختر نوجوانش گلبوته است که به تازگی وضع حمل کرده. در مسیر، سرگذشت خود را مرور میکنند و سالی را به خاطر میآورند که باران محصول سالانه برنجشان را از بین میبرد و رضوانه برای تامین غذا برای خود و چهار فرزندش درمانده میشود. رحمت، گلبوته دختر نوجوان خواهر را به مردی به نام قدرت که زنی نازا دارد معرفی میکند و قدرت میپذیرد که در ازای یک مادیان، با گلبوته ازدواج کند. خشونت از ابتدای فیلم چاشنی رویدادهاست. در ابتدا رضوانه را میبینیم که با خشم ناشی از فقر، کودکانش را که فرط گرسنگی بدقلقی میکنند و غذا میخواهند، با بیرحمی کتک میزند. او که بیوه است باید گوش به فرمان آقابالاسری به نام برادر که پس از پدر و شوهرش حاکم زندگی اوست باشد. رحمت با مقداری آذوقه که هفتگی به او میدهد زندگی رضوانه را در اختیار گرفته اما پس از مدتی از دادن همان اندک آذوقه هم سر باز میزند و خواهرزده نوجوانش را به قدرت که چند برابر او سن دارد پیشنهاد میدهد.
ازدواج اجباری و ازدواج کودکان که پس از گذشت چند دهه هنوز هم سوژه فیلمها میشود در مادیان حکم مبادله پایاپای کالابهکالا را دارد. در جایی از فیلم رحمت ضربالمثلی به کار میبرد با این مضمون که وقتی سالها خرج شکم مادیان (کنایه از گلبوته) میشود در جایی باید از او بهره برداری کرد. این ضربالمثل و قیاس دختر و مادیان هنوز هم در میان برخی از روستاییان مرسوم است!
یکی از صحنههای تکاندهنده فیلم جاییست که رحمت گلبوته را پس از فرار (در پی خواستگاری قدرت) پیدا میکند و در اتاقی در بسته با شلاق به جانش میافتد و پس از کتکی مفصل، او را نیمهجان رها میکند. قدرت پشیمان برمیگردد و مادیان را هم با خود میبرد. اما سرانجام گلبوته تقدیر و منطق مردسالاری را میپذیرد. پس از عقد گلبوته و قدرت، هنگامی که گلبوته پشت قدرت سوار بر اسب از رودخانه عبور میکند، در میان تلاطمهای رودخانه، او که از تکانهای شدید اسب ترسیده دستانش را دور کمر قدرت حلقه میکند و قدرت لبخندی از رضایت میزند. او چارهای جز آویختن به طناب مردسالاری ندارد و قدرت نیز طبعا احساس قدرت میکند. رحمت مادیان را حق خود میداند چون او بوده که برای گلبوته مشتری پیدا کرده است. او بهزور مادیان را از خانه رضوانه میبرد و رضوانه برای پس گرفتن مادیان در کوچههای روستا تقلا میکند. رحمت در مقابل روستاییان با شلاق به جان خواهرش میافتد و اهالی روستا رضوانه را که برای دفاع از خود و احقاق حق فریاد میزند «بیحیا» خطاب میکنند! همان تفکری که همچنان ادامه دارد و از زن میخواهد در برابر ستم مردانه صبر و سکوت پیشه کند.
پایان غمانگیز فیلم نشان میدهد که رضوانه با وجود این اعمال رحمت با نابرادرش که این همه به او و فرزندش ظلم کرده همچنان ارتباط دارد و حالا هم خوشحال و خرسند همراه او به دیدار گلبوتهای میرود که بهتازگی مادر شده است. در خانه قدرت میبینیم که همسر اول او مهربانانه پرستاری هووی جوانش را میکند و همه خوش و خرم به زندگی ادامه میدهند. از اظهارات ژکان چنین برمیآید که پایان فیلم با نیت یک «هپیاند» توسط مدیران وقت سینما به فیلمساز تحمیل شده اما همین پایان تحمیلی هم با وجود لبخند کمرنگ گلبوته روبهدوربین، بسیار تلخ و معنادار است تلختر از یک پایان تراژیک.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- روایتی از خشونت علیه زنان روی صحنه میرود
- داغها و زخمها/ درباره بیانیهی زنان سینماگر
- معراجِ «هادی»/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی «هادی حجازی فر»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- نمایش خلوت بیهمایون / گزارش تصویری
- بازیگران جدید «اینان» جلوی دوربین رفتند
- انتخابات انجمن تهیه کننده _ کارگردانان سینما برگزار شد
- رضا کیانیان و علی مصفا با «آهو» به جشنواره فیلم فجر میروند
- پایان فیلمبرداری فیلم «آهو»
- بلاتکلیفی سریال «بازی خانه» در میان مجادله ارشاد و صداوسیما
- علی ژکان درباره واگذاری تولیدات نمایش خانگی به تلویزیون مطرح کرد/ در این زمینه سردرگمی ایجاد شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





