یک کارگردان تئاتر گفت: ای کاش مرزهای بین نمایش تهرانی و شهرستانی را برداریم. تنها تفاوتی که میان واژه تئاتر شهرستانی و تهرانی وجود دارد، اعتماد به نفس است؛ اما مطمئنم که ۹۰ درصد بدنه تئاتر تهران که الان فعالیت میکنند از بچههای سالهای قبل تئاتر شهرستان هستند.
به گزارش سینماسینما، جواد صداقت کارگردان تئاتر «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» که یکی از برگزیدگان بخش تئاتر ایران جشنواره فجر است، گفت: خدا را شکر میکنم یکسری امکانات در تمام شهرهایی که اجرای آزاد داشتم یا در جشنواره شرکت کردم یا داور بودم وجود دارد. من میبینم که پلاتوها ساخته میشود و رویکرد نگاهها به فضای تجربی و کارگاهی بیشتر میشود. همچنین اطمینان دارم که امسال هم اتفاقات خوبی برای بچههایی که از شهرستان میآیند، خواهد افتاد.
این کارگردان درباره جشنواره امسال گفت: با حضور آقای نادر برهانی مرند که خودش نویسنده و کارگردان مطرحی در تئاتر است، از روز اول که انتخاب شدم مطمئن بودم در انتظار جشنوارهای حرفهای هستیم. تمام موضوعاتی که در فراخوان آمده بود از تاریخها برای بازبینی تا اعلام نتایج، طبق برنامهریزی پیش رفته است.
صداقت درباره کمکهزینههایی که جشنواره در اختیار گروههای نمایش قرار میدهد، گفت: این کمکهزینهها کف و سقف مشخصی دارد و از ۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان به گروههای نمایش کمکهزینه پرداخت میشود.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه “من از جنوب غربیترین استان کشور – بوشهر – با یک گروه ۱۰ نفره وارد جشنواره میشوم” افزود: انتظار داشتم به گروه ما نگاه ویژهتری شود و دریافتی ما به سقف این کمکهزینه نزدیکتر باشد. اما با وجود فضاهایی که این روزها ما شاهدش هستیم، احساس کردم باید سکوت کنم. همه شرایط را درک کردم چرا که گروه من یک گروه حرفهای است.
صداقت درباره نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» بیان کرد: من و الهام ابنی کارگردان مشترک این نمایش هستیم. این نمایش اثری با ردههای آئینی است و فضای خاص جنوب کشور را همراه با خود دارد. از آنجا که جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سی و هفتمین دوره خود را برگزار میکند و محفلی برای بزرگان تئاتر ایران است، در عین حال استعدادیابی هم میکند و تجربههای دیگران را نیز به نمایش میگذارد. این روند یک ویترین برای تئاتر است.
او تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد نمیتوانند خودشان را در قیاس با دیگران در جشنواره قرار دهند و به هر دلیلی عقبنشینی کردهاند. ناداوری در جشنوارههای قبل از جشنواره تئاتر فجر مانند جشنوارههای استانی یا غیراستانی، برای من هم بارها به وجود آمده است اما همین اتفاقها باعث شده که من بیشتر تلاش کنم و روند فکری خود را ارتقا دهم و نقصهای دوران قبلی خود را پوشش دهم. من و گروهم کسانی هستیم که به این نتیجه میرسیم که تولیدات خود را در نگاه قضاوت در جشنواره فجر قرار دهیم تا گروههای خارجی یا شخص خارجی یا از بچههای خود داخل کشور با نگاه جدید در تئاتر ما ارتباط خوبی برقرار کنند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرگ کارگردان جوان تئاتر/ ساشا کشوادی در آستانه اجرای نمایشش درگذشت
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: موقعیت زنان در آثار هنری کلیشهای شده است
- در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر چه گذشت؟ / از یک خشونت فانتزی تا خشونت ذاتی در دو تئاتر فجر
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: توقعی که از تئاتر مشهد میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟