یک کارگردان تئاتر گفت: ای کاش مرزهای بین نمایش تهرانی و شهرستانی را برداریم. تنها تفاوتی که میان واژه تئاتر شهرستانی و تهرانی وجود دارد، اعتماد به نفس است؛ اما مطمئنم که ۹۰ درصد بدنه تئاتر تهران که الان فعالیت میکنند از بچههای سالهای قبل تئاتر شهرستان هستند.
به گزارش سینماسینما، جواد صداقت کارگردان تئاتر «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» که یکی از برگزیدگان بخش تئاتر ایران جشنواره فجر است، گفت: خدا را شکر میکنم یکسری امکانات در تمام شهرهایی که اجرای آزاد داشتم یا در جشنواره شرکت کردم یا داور بودم وجود دارد. من میبینم که پلاتوها ساخته میشود و رویکرد نگاهها به فضای تجربی و کارگاهی بیشتر میشود. همچنین اطمینان دارم که امسال هم اتفاقات خوبی برای بچههایی که از شهرستان میآیند، خواهد افتاد.
این کارگردان درباره جشنواره امسال گفت: با حضور آقای نادر برهانی مرند که خودش نویسنده و کارگردان مطرحی در تئاتر است، از روز اول که انتخاب شدم مطمئن بودم در انتظار جشنوارهای حرفهای هستیم. تمام موضوعاتی که در فراخوان آمده بود از تاریخها برای بازبینی تا اعلام نتایج، طبق برنامهریزی پیش رفته است.
صداقت درباره کمکهزینههایی که جشنواره در اختیار گروههای نمایش قرار میدهد، گفت: این کمکهزینهها کف و سقف مشخصی دارد و از ۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان به گروههای نمایش کمکهزینه پرداخت میشود.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه “من از جنوب غربیترین استان کشور – بوشهر – با یک گروه ۱۰ نفره وارد جشنواره میشوم” افزود: انتظار داشتم به گروه ما نگاه ویژهتری شود و دریافتی ما به سقف این کمکهزینه نزدیکتر باشد. اما با وجود فضاهایی که این روزها ما شاهدش هستیم، احساس کردم باید سکوت کنم. همه شرایط را درک کردم چرا که گروه من یک گروه حرفهای است.
صداقت درباره نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» بیان کرد: من و الهام ابنی کارگردان مشترک این نمایش هستیم. این نمایش اثری با ردههای آئینی است و فضای خاص جنوب کشور را همراه با خود دارد. از آنجا که جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سی و هفتمین دوره خود را برگزار میکند و محفلی برای بزرگان تئاتر ایران است، در عین حال استعدادیابی هم میکند و تجربههای دیگران را نیز به نمایش میگذارد. این روند یک ویترین برای تئاتر است.
او تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد نمیتوانند خودشان را در قیاس با دیگران در جشنواره قرار دهند و به هر دلیلی عقبنشینی کردهاند. ناداوری در جشنوارههای قبل از جشنواره تئاتر فجر مانند جشنوارههای استانی یا غیراستانی، برای من هم بارها به وجود آمده است اما همین اتفاقها باعث شده که من بیشتر تلاش کنم و روند فکری خود را ارتقا دهم و نقصهای دوران قبلی خود را پوشش دهم. من و گروهم کسانی هستیم که به این نتیجه میرسیم که تولیدات خود را در نگاه قضاوت در جشنواره فجر قرار دهیم تا گروههای خارجی یا شخص خارجی یا از بچههای خود داخل کشور با نگاه جدید در تئاتر ما ارتباط خوبی برقرار کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرگ کارگردان جوان تئاتر/ ساشا کشوادی در آستانه اجرای نمایشش درگذشت
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: موقعیت زنان در آثار هنری کلیشهای شده است
- در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر چه گذشت؟ / از یک خشونت فانتزی تا خشونت ذاتی در دو تئاتر فجر
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: توقعی که از تئاتر مشهد میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





