یک کارگردان تئاتر گفت: ای کاش مرزهای بین نمایش تهرانی و شهرستانی را برداریم. تنها تفاوتی که میان واژه تئاتر شهرستانی و تهرانی وجود دارد، اعتماد به نفس است؛ اما مطمئنم که ۹۰ درصد بدنه تئاتر تهران که الان فعالیت میکنند از بچههای سالهای قبل تئاتر شهرستان هستند.
به گزارش سینماسینما، جواد صداقت کارگردان تئاتر «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» که یکی از برگزیدگان بخش تئاتر ایران جشنواره فجر است، گفت: خدا را شکر میکنم یکسری امکانات در تمام شهرهایی که اجرای آزاد داشتم یا در جشنواره شرکت کردم یا داور بودم وجود دارد. من میبینم که پلاتوها ساخته میشود و رویکرد نگاهها به فضای تجربی و کارگاهی بیشتر میشود. همچنین اطمینان دارم که امسال هم اتفاقات خوبی برای بچههایی که از شهرستان میآیند، خواهد افتاد.
این کارگردان درباره جشنواره امسال گفت: با حضور آقای نادر برهانی مرند که خودش نویسنده و کارگردان مطرحی در تئاتر است، از روز اول که انتخاب شدم مطمئن بودم در انتظار جشنوارهای حرفهای هستیم. تمام موضوعاتی که در فراخوان آمده بود از تاریخها برای بازبینی تا اعلام نتایج، طبق برنامهریزی پیش رفته است.
صداقت درباره کمکهزینههایی که جشنواره در اختیار گروههای نمایش قرار میدهد، گفت: این کمکهزینهها کف و سقف مشخصی دارد و از ۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان به گروههای نمایش کمکهزینه پرداخت میشود.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه “من از جنوب غربیترین استان کشور – بوشهر – با یک گروه ۱۰ نفره وارد جشنواره میشوم” افزود: انتظار داشتم به گروه ما نگاه ویژهتری شود و دریافتی ما به سقف این کمکهزینه نزدیکتر باشد. اما با وجود فضاهایی که این روزها ما شاهدش هستیم، احساس کردم باید سکوت کنم. همه شرایط را درک کردم چرا که گروه من یک گروه حرفهای است.
صداقت درباره نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خوابخوانی زنی که بر جسد کالبد مردهاش، ایستاده متولد میشود» بیان کرد: من و الهام ابنی کارگردان مشترک این نمایش هستیم. این نمایش اثری با ردههای آئینی است و فضای خاص جنوب کشور را همراه با خود دارد. از آنجا که جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سی و هفتمین دوره خود را برگزار میکند و محفلی برای بزرگان تئاتر ایران است، در عین حال استعدادیابی هم میکند و تجربههای دیگران را نیز به نمایش میگذارد. این روند یک ویترین برای تئاتر است.
او تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد نمیتوانند خودشان را در قیاس با دیگران در جشنواره قرار دهند و به هر دلیلی عقبنشینی کردهاند. ناداوری در جشنوارههای قبل از جشنواره تئاتر فجر مانند جشنوارههای استانی یا غیراستانی، برای من هم بارها به وجود آمده است اما همین اتفاقها باعث شده که من بیشتر تلاش کنم و روند فکری خود را ارتقا دهم و نقصهای دوران قبلی خود را پوشش دهم. من و گروهم کسانی هستیم که به این نتیجه میرسیم که تولیدات خود را در نگاه قضاوت در جشنواره فجر قرار دهیم تا گروههای خارجی یا شخص خارجی یا از بچههای خود داخل کشور با نگاه جدید در تئاتر ما ارتباط خوبی برقرار کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرگ کارگردان جوان تئاتر/ ساشا کشوادی در آستانه اجرای نمایشش درگذشت
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: موقعیت زنان در آثار هنری کلیشهای شده است
- در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر چه گذشت؟ / از یک خشونت فانتزی تا خشونت ذاتی در دو تئاتر فجر
- یک کارگردان تئاتر مطرح کرد: توقعی که از تئاتر مشهد میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش