سازمان سینمایی اکران ۱۰ فیلم مشکلدار را بدون مانع دانسته در حالی که اشارهای به اسامی آنها نشده و مهمتر اینکه باید پرسید چرا در طول یک سال گذشته مسئله اکران این آثار حل نشده بود تا از خطر قاچاق دور بمانند؟
به گزارش سینماسینما، پس از اینکه چند فیلم سینمایی اکران نشده در مدتی کوتاه و پشت سر هم در فضای مجازی لو رفتند، تحلیلهای مختلفی درباره علت و منشأ این اتفاق و اینکه چطور میشد از آن جلوگیری کرد، مطرح شد. فیلمهای قاچاق شده را به دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ یک گروه آنهایی که اساسا مشکلی برای نمایش نداشتند و اتفاقا در آستانه اکران عمومی بودند؛ یک گروه هم فیلمهایی بودند که بیشتر بخاطر بازیگرانشان اجازه اکران پیدا نکرده بودند. (در این میان «برادران لیلا» تا حدی استثناست چرا که طبق اعلام سازندگانش اتهامهای دیگری به فیلم وارد است.) پس از پخش نسخههای باکیفیت از این فیلمها برخی سینماییها تاکید داشتند که «اگر مشکل فیلمهایی که در ارتباط با ناآرامیهای سال قبل دچار حاشیه شده بودند، زودتر برطرف میشد نسخه غیرمجاز آنها به بیرون درز نمیکرد.»
حالا پس از آنکه نوک پیکان برخی انتقادها بابت قاچاق فیلمها به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برمیگشت و بعد از گمانهزنیها برای احتمال قاچاق دیگر فیلمهای مشکلدار و نیز پس از آنکه رییس سازمان سینمایی دستور جدی پیگیری قاچاق فیلمها را داد، روح الله سهرابی – مدیر کل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی – اعلام کرده است: سازمان سینمایی در نظر دارد آثاری را که به دلیل حضور یک یا چند تن از عوامل قانونشکن یا کشف حجاب کرده امکان نمایش عمومی پیدا نکردهاند به مرور روی پرده بفرستد تا سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و عواملی که در تولید نقش داشتهاند دچار خسارت و زیان نشوند.
سهرابی این اظهارات را در حالی مطرح کرده که سوال اصلی همین است که اگر این کار شدنی است، چرا زودتر اتفاق نیفتاد؟ نکته مهم دیگر این است که چنین تصمیمی پیشتر هم بیان شده بود؛ یعنی یک سال قبل وقتی محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) اعلام کرد که اسامی هنرمندان ممنوعالکار اعلام خواهد شد (اتفاقی که هرگز نیفتاد)، گفته بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (محمد مهدی اسماعیلی) تاکید کرده اگر بازیگری ممنوع الکار شده باشد عطف به ما سبق نمیشود و فیلمهایی که در گذشته بازی کرده دچار مشکل نمیشوند اما به نظر میرسد این تاکید وزیر که پیش از ناآرامیهای سال قبل جامعه مطرح شد، یا اصلا مورد توجه قرار نگرفته یا اینکه بعد از التهابات پاییز گذشته، ملزومات تازهای برای اجرای آن به وجود آمده بود.
مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی در اظهارات خود اشاره کرده که ۱۰ عنوان فیلم مشکلات مشابه دارند و بازیگران آنها بعد از نقشآفرینی در فیلمها، اقدام به کشف حجاب یا فرار از کشور کردهاند. او به نام هیچ کدام از این ۱۰ فیلم اشاره نکرده ولی گفته است که آن بازیگران خاص از این پس اجازه حضور در هیچ اثری (ساخت ایران) را نخواهند داشت و در واقع ممنوعالکاری آنها را به طور رسمی اعلام کرده است.
بررسی واکنشهای بعضی بازیگران و نیز وضعیت فیلمهایی که پروانه نمایش داشته یا در آستانه اکران بودهاند ولی طبق گفتههای رسمی و غیررسمی سازندگانشان به دلیل حضور چند بازیگر امکان نمایش پیدا نکردهاند، نام چند فیلم را به ذهن میرساند که احتمالا در این فهرست ۱۰ تایی هستند؛ از این فیلمها به «عامه پسند» سهیل بیرقی با بازی فاطمه معتمدآریا، «گیجگاه» عادل تبریزی با بازی باران کوثری، «زنبور کارگر» افشین صادقی با بازی حمید فرخنژاد و پگاه آهنگرانی، «زعفرانیه ۱۴ تیر» علی هاشمی با بازی هنگامه قاضیانی، «اورکا» سحر مصیبی با بازی ترانه علیدوستی و «رگهای آبی» با بازی باران کوثری میتوان اشاره کرد. فیلم دیگری که به نظر میرسد باید به این فهرست اضافه شود «ملاقات با جادوگر» حمید بهرامیان است که اگرچه ابتدا قرار بود در نوروز امسال روی پرده رود اما تاکنون اکران نشده و با توجه به اشاره غیرمستقیم وزیر ارشاد در گفتوگوی اخیرش به ویدیوی یکی از بازیگر این فیلم در سال گذشته، آن را هم میتوان جزو مشکلدارها دانست.
نکته قابل توجه درباره فیلمهایی که گمانهزنیها حول آنها میچرخد، این است که پروانه نمایش برخی از این فیلمها مدتها قبل صادر شده ولی حتی با وجود اقدام سازندگان برای اکران و اعلام چندباره هنوز از روی پرده رفتن آنها خبری نیست و امید میرود در روزها و هفتههای پیش رو بر پرده سینما جان بگیرند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





