وزیر ارشاد، فوریترین اقدام وزارتخانه خود را در دولت دوازدهم در سه نکته کلیدی برشمرد و گفت: اول، برنامهریزی استراتژیک برای اداره دستگاه، دوم، بحث واگذاری امور به نهادهای صنفی و سوم، بحث بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی.
به گزارش سینماسینما، سیدرضا صالحیامیری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامههای اصلی خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما سه برنامه اصلی را برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعریف کردیم؛ که نخستین آن برنامه استراتژیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد اهداف اصلی وزارتخانه است.
صالحیامیری ادامه داد: مفهوم این حرف این است که برای اداره دستگاه کلان و بزرگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما باید دارای برنامه استراتژیک باشیم؛ یعنی مسیر توسعه آن و جهتگیریهای آن هم از جهت کیفی و هم کمی مشخص باشد. خوشبختانه پیشنویس برنامه استراتژیک وزارتخانه تدوین شده و اکنون در مرحله نهایی است. ما اگر در دولت آینده باشیم حتما آن را ادامه خواهیم داد اگر هم نباشیم حتما به نفر بعدی توصیه میکنیم برنامه استراتژیک داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته کلیدی دوم را واگذاری تصدیگری به نهادهای صنفی خواند و گفت: ما در این خصوص در چهار سال کارهای اساسی انجام دادیم. خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما و اتحادیه نشر و نهادهای صنفی در این دولت به شدت گسترش و جایگاه پیدا کردند. برنامه ما این است که در همه امور تصدیگری را به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار کنیم.
صالحیامیری ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه مسئولیت بیشتر ندارد؛ سیاستگذاری، حمایت و نظارت. بقیه امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر و کتاب و رسانه باید واگذار شود. این یک سیاست قطعی است. خوشبختانه دو نظامنامه تدوین شد که یکی از آنها در دستور دولت است؛ یعنی تشکیل سازمان نظام رسانهای مثل نظام پزشکی و مهندسی. دیگری تشکیل سازمان نظام هنر است؛ یعنی اصحاب هنر خودشان باهم در مسیر امور فرهنگی تعامل، تبادل و حتی پیگیری تخلفات و مجوزها و این مسائل را داشته باشند. چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش سیاستگذاری است.
او، نکته دیگری را که از ابتدا دغدغه آن را داشته بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی در ایران خواند و گفت: یکی از چالشهای اصلی جامعه ایران که حتی با افزایش آسیبهای اجتماعی ایران رابطه مستقیم دارد، کاهش سرانه مصرف فرهنگی در ایران است. همچنان که در حوزه بهداشت و تغزیه و مسکن از سرانه صحبت میکنیم در حوزه فرهنگی هم باید از سرانه مصرف فرهنگی حرف بزنیم. راه نجات کشور این است که بتوانیم با افزایش سرانه مصرف فرهنگی، زیست فرهنگی در جامعه را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم.
صالحیامیری یادآور شد: این سه مساله بنیادی است که از ابتدا به آن باور داشتم، در دانشگاه سالیان سال به آنها پرداختم و در کتابها و مقالات و صحبتهای مختلف به آنها وفادار بودم. که در ذیل آنها برنامههای اجرایی و عملیاتی را هم تعریف کردیم که در آینده تبیین خواهم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص صدور مجوز فیلمهای سینمایی و فروش آنها گفت: در خصوص فیلم یک ساختار و مکانیزم وجود دارد و طبق آن عمل میشود؛ فیلمنامه میآید، پروانهای برای نمایش صادر میشود و درنهایت سیکلی در شورای صنفی برای اینکه فیلم اکران شود وجود دارد. در یک چارچوب ضابطه این مسیر تعریف شده و براساس آن اقدام میشود و هیچگونه مداخله تبعیضآمیزی در این مسیر وجود ندارد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش مراسم تودیع و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی/ وزیر ارشاد: جهان ما را با سینما و اسکارهایمان میشناسد
- گزارش تصویری مراسم تودیع صالحی امیری و معارفه دکتر صالحی وزیر ارشاد
- رئیس جمهور٬ وزرای پیشنهادی را معرفی کرد/ تغییر در راس وزارت ارشاد
- وزیر ارشاد: در فرآیند تکذیب یا تایید یک فیلم دخالت ندارم
- وزیر ارشاد: فیلمها حتما باید ارزشهای دینی و اخلاقی را تبلیغ کنند
- تازهترین سخنان وزیر ارشاد درباره سینما/ «اکسیدان» با اخذ مجوزهای لازم اکران شده است
- دستور وزیر ارشاد به سازمان سینمایی درباره فیلم های توقیفی
- پاسخ محمدجواد لاریجانی به صالحیامیری درباره ربنای شجریان
- دیدار وزیر ارشاد با محمد علی کشاورز
- صالحی امیری: آمادگی داریم به آقایان بیاطلاع٬ اطلاعرسانی کنیم
- اظهارات صالحی امیری درباره تغییر ساختار جشنواره فجر و مجوز و اکران فیلم ها
- آمادهسازی اساسنامه سازمان نظام هنری/جشنواره فیلم فجر تغییر میکند
- وزیر ارشاد: شوک قیمتی در سینما نخواهیم داشت
- پیام وزیر ارشاد در پی درگذشت افشین یداللهی
- حجت الله ایوبی مشاور ارشد وزیر ارشاد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری