وزیر ارشاد، فوریترین اقدام وزارتخانه خود را در دولت دوازدهم در سه نکته کلیدی برشمرد و گفت: اول، برنامهریزی استراتژیک برای اداره دستگاه، دوم، بحث واگذاری امور به نهادهای صنفی و سوم، بحث بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی.
به گزارش سینماسینما، سیدرضا صالحیامیری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامههای اصلی خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما سه برنامه اصلی را برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعریف کردیم؛ که نخستین آن برنامه استراتژیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد اهداف اصلی وزارتخانه است.
صالحیامیری ادامه داد: مفهوم این حرف این است که برای اداره دستگاه کلان و بزرگی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما باید دارای برنامه استراتژیک باشیم؛ یعنی مسیر توسعه آن و جهتگیریهای آن هم از جهت کیفی و هم کمی مشخص باشد. خوشبختانه پیشنویس برنامه استراتژیک وزارتخانه تدوین شده و اکنون در مرحله نهایی است. ما اگر در دولت آینده باشیم حتما آن را ادامه خواهیم داد اگر هم نباشیم حتما به نفر بعدی توصیه میکنیم برنامه استراتژیک داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نکته کلیدی دوم را واگذاری تصدیگری به نهادهای صنفی خواند و گفت: ما در این خصوص در چهار سال کارهای اساسی انجام دادیم. خانه موسیقی، خانه تئاتر و خانه سینما و اتحادیه نشر و نهادهای صنفی در این دولت به شدت گسترش و جایگاه پیدا کردند. برنامه ما این است که در همه امور تصدیگری را به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار کنیم.
صالحیامیری ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه مسئولیت بیشتر ندارد؛ سیاستگذاری، حمایت و نظارت. بقیه امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر و کتاب و رسانه باید واگذار شود. این یک سیاست قطعی است. خوشبختانه دو نظامنامه تدوین شد که یکی از آنها در دستور دولت است؛ یعنی تشکیل سازمان نظام رسانهای مثل نظام پزشکی و مهندسی. دیگری تشکیل سازمان نظام هنر است؛ یعنی اصحاب هنر خودشان باهم در مسیر امور فرهنگی تعامل، تبادل و حتی پیگیری تخلفات و مجوزها و این مسائل را داشته باشند. چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش سیاستگذاری است.
او، نکته دیگری را که از ابتدا دغدغه آن را داشته بالا بردن سرانه مصرف فرهنگی در ایران خواند و گفت: یکی از چالشهای اصلی جامعه ایران که حتی با افزایش آسیبهای اجتماعی ایران رابطه مستقیم دارد، کاهش سرانه مصرف فرهنگی در ایران است. همچنان که در حوزه بهداشت و تغزیه و مسکن از سرانه صحبت میکنیم در حوزه فرهنگی هم باید از سرانه مصرف فرهنگی حرف بزنیم. راه نجات کشور این است که بتوانیم با افزایش سرانه مصرف فرهنگی، زیست فرهنگی در جامعه را تبدیل به یک فرهنگ عمومی کنیم.
صالحیامیری یادآور شد: این سه مساله بنیادی است که از ابتدا به آن باور داشتم، در دانشگاه سالیان سال به آنها پرداختم و در کتابها و مقالات و صحبتهای مختلف به آنها وفادار بودم. که در ذیل آنها برنامههای اجرایی و عملیاتی را هم تعریف کردیم که در آینده تبیین خواهم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص صدور مجوز فیلمهای سینمایی و فروش آنها گفت: در خصوص فیلم یک ساختار و مکانیزم وجود دارد و طبق آن عمل میشود؛ فیلمنامه میآید، پروانهای برای نمایش صادر میشود و درنهایت سیکلی در شورای صنفی برای اینکه فیلم اکران شود وجود دارد. در یک چارچوب ضابطه این مسیر تعریف شده و براساس آن اقدام میشود و هیچگونه مداخله تبعیضآمیزی در این مسیر وجود ندارد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش مراسم تودیع و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی/ وزیر ارشاد: جهان ما را با سینما و اسکارهایمان میشناسد
- گزارش تصویری مراسم تودیع صالحی امیری و معارفه دکتر صالحی وزیر ارشاد
- رئیس جمهور٬ وزرای پیشنهادی را معرفی کرد/ تغییر در راس وزارت ارشاد
- وزیر ارشاد: در فرآیند تکذیب یا تایید یک فیلم دخالت ندارم
- وزیر ارشاد: فیلمها حتما باید ارزشهای دینی و اخلاقی را تبلیغ کنند
- تازهترین سخنان وزیر ارشاد درباره سینما/ «اکسیدان» با اخذ مجوزهای لازم اکران شده است
- دستور وزیر ارشاد به سازمان سینمایی درباره فیلم های توقیفی
- پاسخ محمدجواد لاریجانی به صالحیامیری درباره ربنای شجریان
- دیدار وزیر ارشاد با محمد علی کشاورز
- صالحی امیری: آمادگی داریم به آقایان بیاطلاع٬ اطلاعرسانی کنیم
- اظهارات صالحی امیری درباره تغییر ساختار جشنواره فجر و مجوز و اکران فیلم ها
- آمادهسازی اساسنامه سازمان نظام هنری/جشنواره فیلم فجر تغییر میکند
- وزیر ارشاد: شوک قیمتی در سینما نخواهیم داشت
- پیام وزیر ارشاد در پی درگذشت افشین یداللهی
- حجت الله ایوبی مشاور ارشد وزیر ارشاد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





