سینماسینما، پویا نبی:
درهمین ابتدای ماجرا اعتراف می کنم که کمترین انگیزه ای برای تماشای (قصر شیرین) نداشتم ، خالق فیلمهای درخشانی چون (خیلی دور خیلی نزدیک) ، (زیر نور ماه) و (یه حبه قند) در دو فیلم اخیرش نا امیدم کرده بود . از عکس ها و فضای فیلم در برداشت اول اینگونه استنباط می شد که احتمالا با فیلمی در حال و حوالی (امروز) طرف خواهیم بود . اما تنها بیست دقیقه که از فیلم گذشت تمام معادلات ذهنی ام بر هم خورد . (قصر شیرین) بازگشتی مقتدر از رضا میرکریمی به سینمای داستانگو است با اجزای هنرمندانه و ظریف ، از فیلمنامه ای به شدت استاندارد تا بازی های کنترل شده و در راس آن بازی های اعجاب انگیز دو کودک فیلم . در برهوت فیلمهای پر مدعا ، عظیم و فاقد تفکر جشنواره امسال قطعا (قصر شیرین) یک موهبت خدادای است . فیلمی که از انسان می گوید و قهرمانی دارد که در طول درام رو به تعالی و تحول قدم بر می دارد . فیلمنامه مشترک محسن قرایی و محمد داودی همانطور که پیش تر اشاره کردم یکی از معدود فیلمنامه های فکر شده جشنواره امسال است که سر صبر شخصیت های خود را معرفی می کند ، نقاط عطف حساب شده ای دارد، توزیع اطلاعات در طول درام را بسیار با وسواس انجام می دهد و آن تحول ثانویه که در اغلب کتب فیلمنامه نویسی جهان به آن اشاره شده است را دارا است ( در طول تماشای این فیلم مدام از خود می پرسیدم محسن قرایی که می تواند انقدر درست و دقیق یک قصه را طراحی کند چرا فیلمنامه آثار خودش را به دیگران واگذار می کند؟) .
میرکریمی با چیره دستی هر چه تمام تر یک شخصیت تاریک و ضد سمپات در ابتدای فیلم را به مرور دوست داشتنی تر می کند تا جایی که دیگر نمی توان در نیمه دوم فیلم چشم از پرده برداشت و این قصه انسانی را با این کارگردانی خارق العاده دنبال نکرد . میزانسن و دکوپاژهای میرکریمی و استفاده بسیار درستش از لنز و کاربردهای زیبا شناسانه آن در طول فیلم نشان دهنده این است که حالا می توان میرکریمی را یکی از کارگردانان بزرگ بعد از انقلاب قلمداد کرد که هم به لحاظ تفکرات انسانی و هم به لحاظ رعایت وجه تکنیکی، فیلمهایش در بالاترین جایگاه ممکن قرار گرفته است ، تکنیکی که در اوج سادگی و همخوان با فیلمنامه درخشانش قرار دارد . قصر شیرین از منظر طراحی میزانسن ها چند سکانس فوق العاده دارد از جمله آن نمای هلی شات بر فراز پاترول قرمز رنگ جلال در آن دشت طلایی رنگ یا سکانس مواجهه جلال با دو فرزندش و آن برخورد خصمانه ای که با آنها انجام می دهد . قصر شیرین را باید یکی از قله های بازیگری کارنامه حامد بهداد قلمداد کرد و این فیلم و این جنس بازی را باید در کنار آثاری چون بوتیک ، سد معبر و آرایش غلیظ قرار داد ، نگاه های درست و حرکات سنجیده بهداد به ویژه در سکانس های درون ماشین نشان از این دارد که بهداد در دومین دهه زندگی حرفه ای اش به خود آگاهی ویژه ای رسیده و می خواهد به جای اکت های پر طمطراق برخی فیلمهای گذشته این بار زندگی را باز آفرینی کند ، بهداد به گونه درست و مهندسی شده نقش جلال را ایفا می کند ، انقدر که از جایی به بعد فراموش می کنیم او بازیگر سوپر استار سینمای ایران است و به راحتی در میان بازیگران گمنام فیلم غرق می شود کاری که جز معدودی از موارد در تاریخ سینمای ایران کم نظیر است . در پایان باید نوشت که (قصر شیرین) اگر چه به مانند فیلمهای پر مدعا و جعلی چون (سمفونی نهم) تولید عظیمی ندارد اما قطعا یکی از مهم ترین ، بزرگ ترین و انسانی ترین فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران است که با بیانی لطیف از خانواده و توجه به انسان در روزگار اکنون سخن می گوید .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری