سینماسینما، پویا نبی:
درهمین ابتدای ماجرا اعتراف می کنم که کمترین انگیزه ای برای تماشای (قصر شیرین) نداشتم ، خالق فیلمهای درخشانی چون (خیلی دور خیلی نزدیک) ، (زیر نور ماه) و (یه حبه قند) در دو فیلم اخیرش نا امیدم کرده بود . از عکس ها و فضای فیلم در برداشت اول اینگونه استنباط می شد که احتمالا با فیلمی در حال و حوالی (امروز) طرف خواهیم بود . اما تنها بیست دقیقه که از فیلم گذشت تمام معادلات ذهنی ام بر هم خورد . (قصر شیرین) بازگشتی مقتدر از رضا میرکریمی به سینمای داستانگو است با اجزای هنرمندانه و ظریف ، از فیلمنامه ای به شدت استاندارد تا بازی های کنترل شده و در راس آن بازی های اعجاب انگیز دو کودک فیلم . در برهوت فیلمهای پر مدعا ، عظیم و فاقد تفکر جشنواره امسال قطعا (قصر شیرین) یک موهبت خدادای است . فیلمی که از انسان می گوید و قهرمانی دارد که در طول درام رو به تعالی و تحول قدم بر می دارد . فیلمنامه مشترک محسن قرایی و محمد داودی همانطور که پیش تر اشاره کردم یکی از معدود فیلمنامه های فکر شده جشنواره امسال است که سر صبر شخصیت های خود را معرفی می کند ، نقاط عطف حساب شده ای دارد، توزیع اطلاعات در طول درام را بسیار با وسواس انجام می دهد و آن تحول ثانویه که در اغلب کتب فیلمنامه نویسی جهان به آن اشاره شده است را دارا است ( در طول تماشای این فیلم مدام از خود می پرسیدم محسن قرایی که می تواند انقدر درست و دقیق یک قصه را طراحی کند چرا فیلمنامه آثار خودش را به دیگران واگذار می کند؟) .
میرکریمی با چیره دستی هر چه تمام تر یک شخصیت تاریک و ضد سمپات در ابتدای فیلم را به مرور دوست داشتنی تر می کند تا جایی که دیگر نمی توان در نیمه دوم فیلم چشم از پرده برداشت و این قصه انسانی را با این کارگردانی خارق العاده دنبال نکرد . میزانسن و دکوپاژهای میرکریمی و استفاده بسیار درستش از لنز و کاربردهای زیبا شناسانه آن در طول فیلم نشان دهنده این است که حالا می توان میرکریمی را یکی از کارگردانان بزرگ بعد از انقلاب قلمداد کرد که هم به لحاظ تفکرات انسانی و هم به لحاظ رعایت وجه تکنیکی، فیلمهایش در بالاترین جایگاه ممکن قرار گرفته است ، تکنیکی که در اوج سادگی و همخوان با فیلمنامه درخشانش قرار دارد . قصر شیرین از منظر طراحی میزانسن ها چند سکانس فوق العاده دارد از جمله آن نمای هلی شات بر فراز پاترول قرمز رنگ جلال در آن دشت طلایی رنگ یا سکانس مواجهه جلال با دو فرزندش و آن برخورد خصمانه ای که با آنها انجام می دهد . قصر شیرین را باید یکی از قله های بازیگری کارنامه حامد بهداد قلمداد کرد و این فیلم و این جنس بازی را باید در کنار آثاری چون بوتیک ، سد معبر و آرایش غلیظ قرار داد ، نگاه های درست و حرکات سنجیده بهداد به ویژه در سکانس های درون ماشین نشان از این دارد که بهداد در دومین دهه زندگی حرفه ای اش به خود آگاهی ویژه ای رسیده و می خواهد به جای اکت های پر طمطراق برخی فیلمهای گذشته این بار زندگی را باز آفرینی کند ، بهداد به گونه درست و مهندسی شده نقش جلال را ایفا می کند ، انقدر که از جایی به بعد فراموش می کنیم او بازیگر سوپر استار سینمای ایران است و به راحتی در میان بازیگران گمنام فیلم غرق می شود کاری که جز معدودی از موارد در تاریخ سینمای ایران کم نظیر است . در پایان باید نوشت که (قصر شیرین) اگر چه به مانند فیلمهای پر مدعا و جعلی چون (سمفونی نهم) تولید عظیمی ندارد اما قطعا یکی از مهم ترین ، بزرگ ترین و انسانی ترین فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران است که با بیانی لطیف از خانواده و توجه به انسان در روزگار اکنون سخن می گوید .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش