سینماسینما، آزاده کفاشی:
مسخره باز: جاه طلب و متفاوت
مسخره باز پر است از ایدههای جذابی که هر کدام جدا از هم موجودیت دارند ولی آنچنان که باید به هم ربط پیدا نکردهاند. ایدههایی که هر یک به تنهایی میتواند تماشاگر را سرذوق بیاورد. فضای سلمانی و شخصیتهای آن با جزئیات کامل در همان چند دقیقه اول به خوبی ساخته میشوند ولی این جزئیات بی هیچ دلیلی مدام تکرار میشوند. تکراری که سبب میشود ریتم فیلم در مقدمه بر خلاف بخش پایانی آن بسیار کند پیش رود. آنچه جایش در مسخره باز خالی است درامی است که میتوانست ایدههای بسیار زیاد مسخره باز را از تکرار نجات دهد. درامی که هست ولی معلوم نیست چرا درست در کار نمیآید و چرا این همه دیر شروع میشود و اینقدر سرسری کنار گذاشته میشود. قتلهای زنجیرهای زنان میتوانست همان ماجرایی باشد که مسخرهباز را از تکراری که گرفتار آن شده نجات دهد. ولی این قتلها به جای اینکه درام اصلی باشد و چون نخی همه چیز را به هم متصل کند تنها یک ایده فرعی است مثل خیلی ایدههای دیگر که بهانهای شده برای ارجاع به فیلمهایی که کارگردان ظاهرا دوستشان دارد و با ربط و بیربط پایشان را به وسط مسخره باز کشانده. در کنار ارجاعهایی که فقط فیلم را شلوغ کردهاند؛ یادآوری صحنه های هزار دستان و آن صحنه بازجویی جهانگیر فروهر از مردم کاملا در جای خود نشسته. چرا که بازسازی آن در فضای بی زمان و مکان آن سلمانی و ارتباطش با قتلهای زنجیرهای از جمله ارجاعاتی است که به کار فیلم آمده. نکته مهم این جاست که حتی اگر دانش برای خودش رویا و خیال میبافد و از دنیای یک فیلم وارد دنیای فیلم دیگری میشود، همه این رویاها و ارجاعها باید منطقی داشته باشند و نسبتی با هم برقرار کنند.
مسخرهباز فیلمی است که جاه طلبانه میخواهد متفاوت باشد، که هست؛ ولی کاش در خرج کردن ایدههایش اینقدر دست و دلباز نمیبود تا نتیجه کار خیلی بهتر از این میشد.
شبی که ماه کامل شد: نگاهی انسانی
خانم آبیار سیر تبدیل شدن آدمی معمولی که سرش به کار و کاسبیاش گرم است، عاشق میشود و شعر میخواند را به یک تروریست تکفیری به تصویر میکشد. با اینکه موضوع فیلم، امنیتی و سیاسی است ولی نگاه آن به ماجرا نگاهی انسانی است. تروریستها در این فیلم، مانند آنچه در فیلمهای مشابه دیدهایم هیولاهایی نیستند که به یکباره با شمایلی مشخص جلوی دوربین بروند و سر ببرند. تروریستها، موجوداتی تک بعدی نیستند. شرایط است که آدمها را به پیش میبرد و گرفتار میکند.
شخصیت پردازی در فیلم ” شبی که ماه کامل شد” قدم به قدم با تعریف قصه پیش میرود. هر چند شخصیت زن، بیش از اندازه معصوم است و بی خبریاش از تمام ماجراها و سادگیش باورپذیر نیست. با وجود این، در اقتباس از یک ماجرای واقعی و با توجه به اینکه از این ماجرا زمان زیادی هم نگذشته است، بسیاری از جزئیات ماجرا به نفع درام و نمایش سیر تحول شخصیت عبدالحمید تعدیل شدهاند.
شاید مهمترین مشکل فیلم استفاده از دوربین روی دست با تکانهای شدید از همان ابتدای کار است که استرس زیادی را منتقل میکند و حتی میتواند تماشاگر را عصبی کند. ماجرای فیلم آنقدر پر کشش و پر هیجان هست که نیاز به استفاده از چنین ترفند آزار دهندهای نباشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- پیشنهادهایی لذتبخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟