سینماسینما، آزاده کفاشی:
مسخره باز: جاه طلب و متفاوت
مسخره باز پر است از ایدههای جذابی که هر کدام جدا از هم موجودیت دارند ولی آنچنان که باید به هم ربط پیدا نکردهاند. ایدههایی که هر یک به تنهایی میتواند تماشاگر را سرذوق بیاورد. فضای سلمانی و شخصیتهای آن با جزئیات کامل در همان چند دقیقه اول به خوبی ساخته میشوند ولی این جزئیات بی هیچ دلیلی مدام تکرار میشوند. تکراری که سبب میشود ریتم فیلم در مقدمه بر خلاف بخش پایانی آن بسیار کند پیش رود. آنچه جایش در مسخره باز خالی است درامی است که میتوانست ایدههای بسیار زیاد مسخره باز را از تکرار نجات دهد. درامی که هست ولی معلوم نیست چرا درست در کار نمیآید و چرا این همه دیر شروع میشود و اینقدر سرسری کنار گذاشته میشود. قتلهای زنجیرهای زنان میتوانست همان ماجرایی باشد که مسخرهباز را از تکراری که گرفتار آن شده نجات دهد. ولی این قتلها به جای اینکه درام اصلی باشد و چون نخی همه چیز را به هم متصل کند تنها یک ایده فرعی است مثل خیلی ایدههای دیگر که بهانهای شده برای ارجاع به فیلمهایی که کارگردان ظاهرا دوستشان دارد و با ربط و بیربط پایشان را به وسط مسخره باز کشانده. در کنار ارجاعهایی که فقط فیلم را شلوغ کردهاند؛ یادآوری صحنه های هزار دستان و آن صحنه بازجویی جهانگیر فروهر از مردم کاملا در جای خود نشسته. چرا که بازسازی آن در فضای بی زمان و مکان آن سلمانی و ارتباطش با قتلهای زنجیرهای از جمله ارجاعاتی است که به کار فیلم آمده. نکته مهم این جاست که حتی اگر دانش برای خودش رویا و خیال میبافد و از دنیای یک فیلم وارد دنیای فیلم دیگری میشود، همه این رویاها و ارجاعها باید منطقی داشته باشند و نسبتی با هم برقرار کنند.
مسخرهباز فیلمی است که جاه طلبانه میخواهد متفاوت باشد، که هست؛ ولی کاش در خرج کردن ایدههایش اینقدر دست و دلباز نمیبود تا نتیجه کار خیلی بهتر از این میشد.
شبی که ماه کامل شد: نگاهی انسانی
خانم آبیار سیر تبدیل شدن آدمی معمولی که سرش به کار و کاسبیاش گرم است، عاشق میشود و شعر میخواند را به یک تروریست تکفیری به تصویر میکشد. با اینکه موضوع فیلم، امنیتی و سیاسی است ولی نگاه آن به ماجرا نگاهی انسانی است. تروریستها در این فیلم، مانند آنچه در فیلمهای مشابه دیدهایم هیولاهایی نیستند که به یکباره با شمایلی مشخص جلوی دوربین بروند و سر ببرند. تروریستها، موجوداتی تک بعدی نیستند. شرایط است که آدمها را به پیش میبرد و گرفتار میکند.
شخصیت پردازی در فیلم ” شبی که ماه کامل شد” قدم به قدم با تعریف قصه پیش میرود. هر چند شخصیت زن، بیش از اندازه معصوم است و بی خبریاش از تمام ماجراها و سادگیش باورپذیر نیست. با وجود این، در اقتباس از یک ماجرای واقعی و با توجه به اینکه از این ماجرا زمان زیادی هم نگذشته است، بسیاری از جزئیات ماجرا به نفع درام و نمایش سیر تحول شخصیت عبدالحمید تعدیل شدهاند.
شاید مهمترین مشکل فیلم استفاده از دوربین روی دست با تکانهای شدید از همان ابتدای کار است که استرس زیادی را منتقل میکند و حتی میتواند تماشاگر را عصبی کند. ماجرای فیلم آنقدر پر کشش و پر هیجان هست که نیاز به استفاده از چنین ترفند آزار دهندهای نباشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۵)/ پانتهآ پناهیها، الناز شاکردوست
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران زن سال ۹۸ (۴)/ فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۲)/ پیمان معادی، هوتن شکیبا
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- پیشنهادهایی لذتبخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری