سینماسینما، علی نعیمی:
معکوس
حتی دورترین مخاطبان آثار مسعود کیمیایی هم وقتی به تماشای نخستین ساخته پولاد کیمیایی بنشینند تاثیر فیلمسازی پدر را بر فضای ذهنی معکوس می توانند حس کنند. پولاد کیمیایی برای نخستین تجربه کارگردانی اش به سراغ قصه ای رفته است که خطی و روان تعریف می شود و پیچیدگی دراماتیک ندارد. به سراغ علائقش رفته و در اتمسفر آثار کیمیایی بزرگ تلاش دارد قصه ای را تعریف کند با محوریت رفاقت و عشق و خانواده. فیلم صحنه های سرگرم کننده خوبی دارد و فضاسازی موفقی در صحنه های مسابقه دارد. شخصیت های اصلی دچار سردرگمی در هویت هستند و نمی توانند علامت های سئوال را از گذشته خود بردارند. پولاد کیمیایی با ساخت یک فیلم پر زحمت نشان داد توانایی بیرون آمدن از زیر نام بزرگ پدرش را دارد. او در جستجوی جهان فیلمسازی خودش است و معکوس برای قدم نخست یک حرکت مثبت برای خالق اثر به حساب می آید.
مسخره باز
شوخی شوخی شوخی. انگار قرار است همایون غنی زاده در نخستین ساخته سینمایی اش با همه چیز شوخی کند. هیچ ترس و ابایی هم برای استفاده از تمام ابزارهای دم دستش برای نشان دادن شوخی هایش ندارد. فیلمساز در مسخره باز حدود مشخصی برای فیلمسازی ندارد و انگار قرار است در طول مدت تماشای فیلم مخاطب را با هر چیزی غافلگیر کند. حتی از اینکه کل آکسسوار صحنه را به هم بریزد و نابود کند. این مرز از دیوانگی در ساخت یک اثر آنقدر جذاب و هیجان انگیز است که می توان کمبودهای فیلمنامه را نادیده گرفت. مسخره باز یک کمدی ابزورد بی مکان و بی زمان است که تلاش دارد تا پایان فیلم در همان فضا معلق بماند و همایون غنی زاده همانند تجربه های پیشین خود در تئاتر، در مسخره باز هم موفق شده است جهانک داستانی خودش را خلق کند. تلفیق تئاتر و سینما و استفاده از ابزار سینما در میزانسن تئاتری، مسخره باز را به یک تجربه منحصر بفرد در سینمای ایران بدل کرده است که حتی بعد از چند بار دیدن هم می توان از تماشایش لذت برد.
شبی که ماه کامل شد
کنجکاوی ها و شجاعت ریسک پذیری نرگس آبیار برای ورود به دنیای عجیب و سخت و دور از ذهنی که در فیلم جدیدش خلق کرده آنقدر قابل تحسین است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. توجه به یکی از بحران های دو دهه اخیر ایران و خاورمیانه و پرداخت یک ملودرام عاشقانه بر بستر جنگ و تروریسم کور تکفیری فیلم جدید آبیار را یک اثر ملتهب و تاثیرگذار کرده است که تا پایان فیلم نفس مخاطب را درون سینه حبس می کند. ماجراجویی کارگردان در لابلای ایدئولوژی پوسیده جریان تکفیری خاورمیانه و تصویر عریان از واقعیت موجود جغرافیای ایران در منطقه، شبی که ماه کامل شد را یک اثر موثر در تبیین نگاه جریان رسمی بر تحولات منطقه تبدیل کرده است. نرگس آبیار فیلم مهمی ساخته است که فرصت ایجاد گفتمان فراتر از سینما را ایجاد کرده که در نمایش عمومی می تواند کارکرد موثر خودش را داشته باشد.
بنفشه آفریقایی
در میان هجوم فیلم های خشن با ضرباهنگ تند که همگی سعی در به رخ کشیدن تسلط هنگام نمایش التهاب را دارند، بنفشه آفریقایی یک فیلم خنک و ترد و ظریف است که نگاهی انسانی به روابط میان آدمها دارد. مونا زندی حقیقی پس از غیبتی ۱۳ ساله با فیلمی بازگشته است که نسبت به اثر قبلی خود نگاهی پخته تر دارد و داستان روان و تاثیرگذاری را روایت می کند. فیلم شرافت انسانی را در گرو قراردادها نمی بیند و درک درست از فروپاشی شخصیت یک انسان به مخاطب می دهد. بازی یکدست و به اندازه رضا بابک و سعید آقاخانی از نکات مثبت اثر است.
ایده اصلی
ایده اصلی یک فیلم تجاری خوش رنگ و لعاب است که می تواند در گیشه موفق شود. داستان فیلم بر مبنای بلوف است و هر یک از شخصیت های فیلم تلاش می کنند کلاه گشادی سر دیگری بگذارند. فیلم آنقدر درگیر ظواهر و اتفاق های حاشیه ای است که گاه از هدف اصلی خود خارج می شود و انگیزه آدمها از این کلاهبرداری بزرگ کمرنگ می شود. استفاده از فیلمنامه غیرخطی و ریاضی شکل که بر مبنای دو دو تا چهار تا شکل گرفته نقطه قوت فیلم است که در اجرا گاهی ایده های اصلی هدر می روند.
حمال طلا
نمی دانم کجای دنیا می توان به هر بهانه و دستاویزی فیلمی ساخت سراسر کثافت و لجن و بوی بد و با آن پز دگر اندیشی داد. حمال طلا یک فیلم غیرانسانی است که نقد فیلم در مرتبه بعدی آن قرار می گیرد. وقتی فیلمساز بنا را بر لجن مال کردن مخاطب گذاشته است و ارزش و اهمیتی برای روان و روح مخاطب قائل نیست دیگر صحبتی درباره فیلم نمی توان کرد. فیلم مصداق سیاه نمایی است و یک اثر به شدت ضد مردم و غیرقابل تحمل است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- نرگس آبیار در گفتگو با سایت گلدن گلوب: جهان از افراطگرایی دینی رنج میبرد
- معرفی آثار چهاردهمین جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو
- تحلیل روانشناسی فیلم ها در ایام نوروز /از حکایت دریا تا روزهای نارنجی و بنفشه آفریقایی
- توضیحات تهیهکننده «شبی که ماه کامل شد» درباره منابع مالی این فیلم
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





