فرهاد قائمیان در یادداشتی درباره همکاری خود با زنده یاد رسول ملاقلی پور توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «مقاومت»، فرهاد قائمیان بازیگر فیلمهای سینمایی «هیوا»، «قارچ سمی» و «نسل سوخته» در یادداشتی درباره همکاریهای مشترکش با رسول ملاقلیپور نوشت.
فرهاد قائمیان در این یادداشت نوشته است:
«سالها پیش از شروع همکاریهای مشترک و رفاقتم با آقا رسول فیلمهای او را دیده بودم و سینمایش را دوست داشتم. سکانسی در «پرواز در شب» است که بسیار مرا متاثر میکند. فصلی که ادای دین به حضرت عباس (ع) و ماجرای کربلا است. همیشه با تماشای این فصل از فیلم دلم میگیرد که سینمای ایران چقدر از این سکانسها کم دارد. «افق» یک اکشن جنگی خوش ساخت بود، فیلمی جسورانه محصول هوش و جاهطلبی کارگردانش. همان سالها مصاحبه آقای فریدون جیرانی در ماهنامه «گزارش فیلم» تصویر روشن دیگری از آقا رسول برایم ساخت. کمتر هنرمندی همچون او صادقانه، جسورانه و با شجاعت از خودش صحبت میکند و اجازه میدهد مخاطب به زوایای روشن و تاریک زندگی شخصیاش سرک بکشد. مهر آقا رسول و فیلمهایش با من بود تا روزی که او را به اردبیل دعوت کردیم. آن روزها مسئول کانون فیلم شهر بودم و برای فیلمسازهای مختلف، جلسات مرور آثار برگزار می کردیم.
به پیشنهاد اتابک نادری دوست و همشهریام از آقا رسول دعوت کردیم و او با اشتیاق پذیرفت و به شهر مادریاش آمد. وقتی مقابل سینما «انقلاب» اردبیل مسئولان و جمعیت زیادی که به استقبالش آمده بودند، را دید گفت: «این جا جشنواره است یا مرور آثار؟» آن روز با هم در شهر گشتی زدیم و خانهای را که در آن به دنیا آمده بود، هم دیدیم. آقا رسول مهربان بود و صاف و ساده. زود خوشحال میشد و دلش رئوف بود. دیدن آن خانه، خاطرات گذشته را برایش زنده کرد.
آن روزها من «سارای» را بازی کرده بودم و فیلم دیده شده بود. آقا رسول در حال ساخت فیلم «هیوا» بود. از طریق اتابک به من پیغام داد که فرهاد نقشی کوتاه در فیلم من بازی میکند؟ به رویایم رسیده بودم. جواب دادم: «حتی اگر بگویید یک پلان، با افتخار در فیلم شما بازی میکنم.» در فیلمنامه اولیه عباس میراب تنها یک سکانس حضور داشت، در جلسه حضوری در تهران با آقا رسول پیشنهادی درباره عباس دادم، گفتم: «خوب است عباس که وارد صحنه میشود آوازی بخواند و حرکتی داشته باشد.» آقا رسول نگاهم کرد. شنیده بودم عصبانی و جوشی است، کمی ترسیدم. پایان آن جلسه، موقع شام کاغذی را به سمتم گرفت و با تحکم گفت: «بخوان.» با نگرانی متن را خواندم و دیدم عباس میرآب پررنگ تر شده. آقا رسول با مهربانی گفت: «تو پیشنهادهای خوبی خواهی داشت.»
سینمای رسول ملاقلیپور برای من بدون شخصیت او معنایی ندارد. در ذهنم، آن قلب مهربان و چشمهای باهوش ثبت شده. میگویند عصبی بود و بداخلاق. اما نه، آقا رسول صادق بود. به آنچه میگفت اعتقاد و باور داشت و پای حرفش میایستاد. دوستی با او پر از لحظههای خوش بود، بامعرفت بود و بامعرفت ماند. سینمایش را آن طور که شایسته بود قدر ندانستند. مهارت تکنیکی و نبوغش در طراحی صحنههای شلوغ و درگیری را و دغدغهای که درباره ثبت تاریخ سالهای دفاع مقدس داشت. من تجربههایی متفاوت با او را پشت سر گذاشتم، نقشهای متنوعی در فیلمهای «هیوا»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» بازی کردم و بیش از همه اینها، سالهایی خوش از زندگی را کنارش سپری کردم.
دریغم این است زمان اکران، بسیاری از فیلمهای او درک نشد. تجربهگری نوآورانهاش در «سفر به چزابه» یا نگاه اجتماعیاش به تفاوت نسلها در «نسل سوخته» و یا روایت عاشقانهاش از جنگ در «هیوا» آنطور که شایسته هنر و ذوق او بود ستایش نشد. ما وظیفه داریم برای نسل امروز و آینده از آقا رسول و فیلمهایش بگوییم. از فیلمسازی که عشق به میهن، مهر به خانواده و احترام به قهرمانان وطن را میدانست و در فیلمهایش خاطرات مردمانی را ثبت کرد که خون پاکشان ضامن بقای این سرزمین است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- فیلم سینمایی «مصلحت نظام» آماده نمایش شد
- اسامی هیات انتخاب و داوری دو بخش شانزدهمین جشنواره بینالمللی «فیلم مقاومت» اعلام شد
- مراسم نکوداشت اکبر عالمی در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود
- اهداء جایزه ویژه شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به بهترین فیلمنامه اقتباسی در سطح بینالمللی
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- بهمن دان: جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت محلی برای حفظ ارزشهای ملی است
- آخرین آمار آثار رسیده به شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- بزرگداشت سه سینماگر شاخص دفاعمقدس در اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم «هیوا»
- اسامی نامزدهای بخش «جشنوارهجشنوارهها» و «مدافعان سلامت» جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اعلام شد
- برنامه نمایش آنلاین آثار در سومین روز برگزاری شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار شد/ رسول ملاقلیپور عشق و حماسه را با جامعه و زمانه پیوند زد
- مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی برگزار میشود/ نکوداشت پنج سینماگر/ نمایش آثار منتخب در شبکه مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





