
افق محصول ۱۳۶۶ از دیگر ساخته های رسول ملاقلی پور است . افق دومین فیلم پرفروش ایران در سال ۶۸ بود که یک میلیون نفر آن را تماشا کردند.
به گزارش سینما سینما ،سال گذشته ، به بهانه آوردن اجساد شهدای غواص به کشور، این فیلم از تلویزیون، بازپخش شد.«افق»برای همه کسانی که فیلمهای قبلی ملاقلیپور را روایتی صادقانه از جبهههای جنگ ایران میدانستند، یک اثر غیرقابل انتظار و دور از باور بود.ناصر صفاریان منتقد سینما درباره این فیلم در ماهنامه فیلم نوشته است: باورش سخت بود که سازنده «پرواز در شب» چنین فیلمی ساخته باشد. چرا که حتی سیاهمشقهای اولیه ملاقلیپور مانند «سقای تشنهلب» و «نینوا » هم اشکال شان در ضعف ساختار بود، نه در فاصله گرفتن از واقعیت. حتی در «بلمی به سوی ساحل» که نخستین تجربه ملاقلیپور در زمینه حادثهپردازی سینمای جنگ بود، وجه حادثهای اثر، مانع پرداختن به روحیات رزمندگان نمیشد. اما حالا در« افق» ، تصویرهایی به نمایش در میآمد که نه تنها با حال و هوای جبهههای جنگ ایران، که با آثار قبلی همین فیلمساز هم بیگانه بود.
تقلیدی از سینمای جنگی حادثه پرداز غربی
« افق» ، تقلیدی از سینمای جنگی حادثهپرداز غربی ست. الگوی شخصیتپردازی و تأکید فیلمساز بر قهرمانپروری و جنبههای ظاهری حرکت شجاعانه قهرمانش در رؤیارویی با دشمن، آن قدر با فضای جنگ ایران و رزمندگان این جا فاصله دارد که بیش از هر چیز فیلمهای سینمایی کشورهای دیگر – و به ویژه آمریکا- را به یاد میآورد. طوری که اگر صحنههای مربوط به دعای شب حمله را از فیلم حذف کنیم، تنها نشانی که« افق» را به جنگ ایران ارتباط میدهد، نام شخصیتهاست؛ و حتی طراحی صحنه و لباسها هم فضای واقعی جنگ ما را به تصویر نمیکشد.
ملاقلی پور :افق را دوست دارم
خود رسول ملاقلی پوردرباره افق گفته است : افق را دوست دارم چون تمام تلاشم را کردم که موفق شود و مخاطب داشته باشد و فکر می کنم که موفق هم شد. افق برای سینمای ما و در عرصه فیلمسازی یک اتفاق بودو حکم صعودبه مرحله ای بالاتر را داشت.وقتی می خواستیم صحنه های زیر آب را فیلمبرداری کنیم، همه اکیپ خوشحال بودند که من شنا بلد نیستم و زیر آب حضور ندارم که سرشان داد بزنم. قرار شد جسد را زیر آب بگذاریم، توی هفت هشت متری بود که لباش غواصی پوشیدم و پریدم زیر آب. هرچی بچه ها اصرار کردند که ما رفتیم دیدیم خیالت راحت باشه راضی نشدم، زیر آب دست و پا می زدم و یکی از بچه ها می گفتالان همه جانورهای دریایی دارند به شنا کردن تو قهقهه می زنند…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- قهرمانها را چه شد؟
- کوین کاستنر یک وسترن تاریخی میسازد
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /هیوا
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /نجات یافتگان
- مروری بر کارنامه رسول ملاقلی پور /سفر به چذابه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





