محمد تاجیک :پناهنده از دیگر ساخته های رسول ملاقلی پور است .
وقتی ملاقلی پوررا به خاطر فیلم پناهنده به منافقین چسباندند
یه گزارش سینماسینما ،محمد مهاجری در یادداشتی در خبر آنلاین نوشته است :حدود ۲۰سال قبل مرحوم رسول ملاقلی پور فیلم “پناهنده” را ساخت. ظاهرا حول و حوش فیلم ،حرف و حدیث های زیادی درست شده بود.او در جلسه ای از این حاشیه سازیها گلایه میکرد . میگفت به خاطر این فیلم، خیلی ناسزا شنیدهام. حتی دارند مرا به منافقین میچسبانند. بعد اشاره کرد به فیلم “الو الو من جوجوام” که همزمان با همان جلسه اکران شده بود و مردم برای دیدنش سر و دست میشکستند. رسول بیآنکه متعرض محتوای” الوالو من جوجو ام “شود و ضمن احترامی که به کارگردانش گذاشت گفت: من هم باید بروم سراغ این فیلمها که هیچ حاشیهای ندارد و تازه، روی سر میگذارند و حلوا حلوا میکنند.
پناهنده به روایت ملاقلی پور
خود رسول ملاقلی پوردرباره پناهنده گفته است : امیدوارم جامعه ما روزی به جایی برسد که آدم بتوانند حرفشان را بزنند بدون اینکه به دیگران توهین کنند. برخورد ناجوانمردانه ای در آن زمان با پناهنده شد. گروهی اتهام بستند که از فلان گروه سیاسی خارج از کشور پول گرفته یک عده هم گفتند از جکومت پول گرفته … اینها مهم نبود، آنچه اهمیت داشت این بود که من بتوانم از خود دفاع کنم و بگویم که پناهنده را به عنوان یک فیلمساز مستقل ساختم. می خواستم دو قشر جامعه را روبروی هم قرار دهم که حالا هر کدام تفکری داشتند.
«پناهنده»:غریبههای غریب
ناصر صفاریان منتقد سینما درباره این فیلم نوشته :سعید و بنفشه، درمانده و بریده و وامانده از آرمانهای قبلی، دلیل ناکامی خود را در غربت دیروز و تنهایی امروز میدانند و دل شان میخواهد «خانه داشته باشند، بچه داشته باشند و زندگی کنند.» این دو آن قدر غریبهاند که باید در گوشه تاریک یک کانتینر پناه بگیرند تا به خانه برسند. اما پس از رسیدن است که در مییابند در «خانه» هم غریبند. آن قدر غریب که خودشان هم «خانه» را نمیشناسند و در میدان آزادی، سراغ تهران را میگیرند. در خانه مادر بنفشه، کسی نیست تا در را به روی آنها بگشاید، و آنها چارهای ندارند جز پناه بردن به باغی متروک و اتراق بر فرشی از برگهای زرد؛ چرا که نسل گذشته، پذیرای آنها نیست.
در این شرایط، خانه علی پناهگاه آنها میشود، و او در خانهاش را که نمادی از ایران است به روی دو پناهنده سرخورده که در تقابل ایدئولوژیکی با او قرار دارند، باز میگذارد. علی با بینش عاشقانهاش به عمق وجود آن دو راه مییابد و درک میکند که آنها هم انسان هستند و به دنبال یک اشتباه به بیراهه کشیده شدهاند. او سعید و بنفشه را به عنوان دو انسان سرخورده و درمانده پذیرا میشود و همین ویژگی است که سبب میشود سعید و بنفشه هم او را بپذیرند. اما این قهرمان هم تنهاست. این قهرمان تنها، در جبههای دیگر و در شرایطی دیگر، آرمانها را از کف رفته میداند. او که آرمانهای انقلاب را در و اقعیت رنگباخته میبیند، با یادآوری آنها زندگی میکند و دلش را به چند تکه عکس خوش کرده. علی دنیای آرمانیاش را در یک اتاق چند متری و در کنار عکسهایی که او را با گذشته پیوند میدهد، بنا کرده. او آن قدر به خلوت تن داده که وجه عاطفی زندگی، یعنی همسرش هم او را رها کرده و رفته. در یکی از زیباترین صحنههای فیلم، علی به صدا میآید و میخواند: «من غریب خلوت تنهاییام.» این غربت و تنهایی در جای جای «پناهنده» به چشم میخورد، و خود را به رخ میکشد.
ملاقلیپور، دیدگاهها را طوری درکنار هم قرار میدهد که صاحبان آنها جلوههای مشترکی پیدا کنند. این نگاه مانع میشود تا تماشاگر شخصیتهای داستان را محکوم کند. در این جا، علاوه بر بنفشه و سعید، زاپاتا هم به نوعی قربانی یک آرمان غلط است. او آن قدر به این آرمان نادرست اعتقاد دارد که برای رسیدن به هدفش، کشتن آدمها را مانند استفاده از ناخنگیر برای جدا کردن اضافهها لازم میداند. زاپاتا حتی هنگامی که مخالفت مردم را میبیند نمیخواهد واقعیت را قبول کند و بپذیرد که «باراباس فقط یک افسانه است»؛ چون فکر میکند این کارها به سود همین مردم است. در یکی از صحنههای فیلم، ملاقلیپور بر فطرت پاک انسانها و بیگناهی آنها تأکید میکند و از زبان حافظ میگوید: «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود/آدم آورد در این دیر خرابآبادم.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- قهرمانها را چه شد؟
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- یادنامه «رسول» منتشر شد/ بررسی سینمای رسول ملاقلیپور در روزگار پس از او
- برشهای کوتاه/ کلیپی از «قارچ سمی»
- خبرهایی از شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- رقابت ۱۸ فیلم سینمایی در بخش مسابقه جشنواره «مسیر عشق»
- حرف های کیومرث پوراحمد درباره حواشی فیلم «پنجاه قدم آخر»/ویدئو
- ملاقلی پور: می گفتند مزرعه پدری جنسی است!/مروری برکارنامه فیلمسازی رسول ملاقلی پور
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /هیوا
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور /نجات یافتگان
- مروری بر کارنامه رسول ملاقلی پور /سفر به چذابه
- حرف های سینماگران درباره رسول ملاقلی پور در یک مراسم/تصاویر
- مروری برکارنامه رسول ملاقلی پور :خسوف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
آخرین ها
- ادعای یک نشریه فرانسوی/ «مادران جوان» شایسته بردن نخل طلا است
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- «خاکستر» آماده نمایش شد
- رونمایی از پوستر نمایش «دورهمی بانوی اول»
- «سکانس دوازدهم .. بازنویسی» روی میز تدوین
- میترا مهتریان: حرفهایی که مستندساز اجازه نداشته باشد بگوید، گزارشگر رسانههای دیگر میگوید
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان سریال «بریجرتون»
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- جایزه جشنواره بابل به دو انیمیشن ایرانی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- وحید امانپور عکاس رسمی فستیوال تئاتر «آوینیون» شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۳ اثر صادر شد
- با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری؛ جشنواره لوکارنو از جکی چان تقدیر میکند
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- یک درام جنایی تازه برای شبکه نمایش خانگی کلید خورد
- آه کلام… کلامی که…
- داوران کن مشخص شدند
- حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵
- الکساندر پین رئیس داوران جشنواره ونیز شد
- نمایش «مساوات» روی صحنه میرود
- «کنکل» پنجشنبه به شبکه نمایش خانگی میآید/ رونمایی از پوستر
- برندگان جوایز پلاتینو اعلام شد؛ درخششِ «هنوز اینجا هستم» و «صد سال تنهایی»
- ۱۵ برنامه جدید در شبکه کتاب
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- راهیابی فیلمهای کوتاه ایرانی به جشنواره ژاپنی و فرانسوی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- نمایش فیلم براهنی در نوبت سوم اکران؛ «پیرپسر» بدون ممیزی اکران میشود
- بدون اصلاحیه؛ «رکسانا» پروانه نمایش گرفت