
جلسات هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجیزبان با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری برگزار شد و اعضای آن متشکل از فرشته طائرپور (تهیهکننده)، محمد بزرگنیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیرمسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سیدروحالله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در نهایت فیلم «محمدرسولالله (ص)» را معرفی کردند.
امسال ١٠ فیلم توسط هیات انتخاب معرفی شده بود که فیلم مجیدی در رقابت با فیلمهای «خداحافظی طولانی»، ساخته فرزاد مؤتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه»، ساخته ابوالحسن داوودی، «سیزده»، ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳»، ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد، «ماهی و گربه»، ساخته شهرام مکری، «ملبورن»، ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم»، ساخته بهرام توکلی موفق شد. بنابر گزارش «ورایتی» درنهایت فیلم «محمد رسولالله (ص)» مجید مجیدی از رقابتها حذف شد و از حضور در هشتادوهشتمین دوره جایزه آکادمی اسکار بازماند. اما ٩ فیلم بلند از کشورهای بلژیک (برند عهد جدید)، کلمبیا (در آغوش ابلیس)، دانمارک (جنگ)، فنلاند (شمشیرباز)، فرانسه (اسب وحشی)، آلمان (هزارتوی دروغها)، مجارستان (پسر سائول)، ایرلند (زندهباد) و اردن (ذیب) برای بخش فیلمهای خارجی جایزه اسکار نامزد شدند که پنج نامزد نهایی برای رقابت بر سر جوایز آکادمی اسکار در تاریخ ١۴ ژانویه ٢٠١۶ معرفی خواهند شد.
این درحالی است که مجیدی پیش از این چهاربار و بهترتیب با فیلمهای «بچههای آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشکها» در رقابت اسکار شرکت کرده بود و فقط برای فیلم «بچههای آسمان»، در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.
مراسم اسکار روز ٢٨ فوریه (٩ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لسآنجلس برگزار خواهد شد.
اما سؤال مهم این است که چرا این فیلم با وجود عوامل اسکاری نتوانست به مراحل نهایی راه یابد؟
جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، درخصوص علت راهنیافتن فیلم «محمدرسولالله(ص)» به جمع فیلمهای نامزدشده بخش فیلمهای خارجی زبان «اسکار» به «شرق» گفت: «بالاخره آکادمی اسکار برنامهها و اهداف خودشان را دنبال میکنند و ممکن است به دلایلی فیلمی را انتخاب یا رد کنند. این دلایل جدا از مسائل زیباشناختی سینماست که هرساله این معیارها در انتخاب فیلمهای خارجیزبان لحاظ میشود و تأثیرگذار است». کارگردان فیلم «توفان شن» در ادامه افزود: «به نظر میرسد یکی از دلایل نامزدنشدن فیلم «محمد رسولالله(ص)» این است که اگر این فیلم را انتخاب میکردند کنجکاویهایی درباره فیلم از سوی مخاطبان جهانی ایجاد میشد که از سوی دیگر با این کار عملا فیلم را بایکوت کردند».البته باید گفت که قبلتر محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه این فیلم، بارها از ضعف پخشکننده فیلم ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی مهم که در اکران جهانی فیلمها باید به آن توجه داشت؛ نکتهای که شهرام مکری بر آن تأکید کرد. مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه» به «شرق» گفت: «موفقیت در اسکار و قرارگرفتن در فهرست نهایی به چند نکته بستگی دارد؛ یکی اینکه فیلمی که به اسکار معرفی میشود باید پخشکننده قوی در اروپا یا آمریکا داشته باشد. نهتنها فیلم «محمد(ص)» بلکه هر فیلم دیگری هم که به اسکار معرفی میشد باید حتما سابقه خوبی در پخش آمریکا و بعد در اروپا داشته باشد. این موضوع بهقدری مهم است که میتواند همهچیز را در اعلام نتیجه نهایی تحتالشعاع قرار دهد. اگر ایران میخواهد در اسکار موفق باشد، باید به این بیندیشد که پخش فیلمهایش را در آمریکا و اروپا جدیتر دنبال کند، نهاینکه تلاشش صرفا در حد شعار باشد. توجه کنید به اینکه فیلمهای «بچههای آسمان» و «جدایی» که در اسکار موفق بودهاند، هر دو پخشکننده آمریکایی داشتند». اما شادمهر راستین نظر دیگری دارد. شادمهر راستین، فیلمنامهنویس، منتقد سینما و عضو هیأت انتخاب فیلم، درباره اسکار به خبرنگار «شرق» گفت: «وضعیت فیلم «محمد رسولالله (ص)» همانند فیلمهایی از کشورهای دیگر است که امسال جزء کاندیداهای اسکار نبودهاند. به نظرم مشکل مهمتر، عدم زیرساختهای لازم برای تولید فیلم استاندارد در ایران است تا گرفتن اسکار یا نامزدشدن! سؤال من این است که چرا باید هرساله انتظار گرفتن جایزه اسکار داشته باشیم. اصلا برای این مسئله چقدر سرمایهگذاری کردهایم؟ آیا هدف سینمای ایران فقط گرفتن اسکار است؟ آیا سینماگران، تماشاگران و مدیران پروتکلی داشتهاند که هرسال باید اسکار بگیریم؟ مگر سینما فوتبال است که تماشاگران و دستاندرکاران، خواستار حضور همیشگیاش در جامجهانی باشند؟»شاید به نظر میرسید در این دوره بهترین گزینه معرفی فیلم «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری است. منتها فیلم طبق قوانین اسکار به مدت یک هفته پشتسرهم در سالن سینمای مشخصی اکران نشده بود. در گروه «هنر و تجربه» فیلمها به شکل تکسئانس و در سینماهای پراکنده به نمایش درمیآید؛ موردی که احمد طالبینژاد بر آن تأکید کرده است. برایناساس احمد طالبینژاد، منتقد سینما، نیز معتقد بود: «:نمیتوانم درباره سلیقه امسال اسکاریها، با توجه به انتخابهایشان اظهارنظر کنم،چون هیچکدام از فیلمهای انتخابشده را ندیدهام. اما درباره عدم انتخاب فیلم «محمد(ص)» باید بگویم این فیلم در نهایت یک کپی متوسط از فیلمهای تاریخی هالیوود است که سالها تولید شده با دکورهای عظیم و… . با وجود مسئله اسلامستیزی و جریانهایی که علیه مسلمانان امروز در آمریکا هست، عدم موفقیت این فیلم از پیش معلوم بود. این در حالی است که اگر فیلمی مثل «ماهی و گربه» که تجربههای ناب سینمایی دارد به اسکار فرستاده میشد، مطمئنا یکی از شش کاندیدای نهایی میشد. مجیدی قرار است قسمت دوم و سهگانه زندگی پیامبر(ص) را نیز بسازد.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- فرانسه در تدارک اسکار بهترین فیلم بینالمللی
- مل بروکس و آنجلا باست اسکار افتخاری میگیرند
- یک تغییر مهم در قوانین اسکار/ فیلمها چند روز باید اکران شوند
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- تغییر قوانین آکادمی در پی حواشی اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- شان پن: به جای ویل اسمیت به زلنسکی اسکار میدادید
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- دردسر بزرگ آکادمی اسکار/ جدال بر سر سیاه و سفید
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو