جلسات هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجیزبان با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری برگزار شد و اعضای آن متشکل از فرشته طائرپور (تهیهکننده)، محمد بزرگنیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیرمسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سیدروحالله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در نهایت فیلم «محمدرسولالله (ص)» را معرفی کردند.
امسال ١٠ فیلم توسط هیات انتخاب معرفی شده بود که فیلم مجیدی در رقابت با فیلمهای «خداحافظی طولانی»، ساخته فرزاد مؤتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه»، ساخته ابوالحسن داوودی، «سیزده»، ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳»، ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد، «ماهی و گربه»، ساخته شهرام مکری، «ملبورن»، ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم»، ساخته بهرام توکلی موفق شد. بنابر گزارش «ورایتی» درنهایت فیلم «محمد رسولالله (ص)» مجید مجیدی از رقابتها حذف شد و از حضور در هشتادوهشتمین دوره جایزه آکادمی اسکار بازماند. اما ٩ فیلم بلند از کشورهای بلژیک (برند عهد جدید)، کلمبیا (در آغوش ابلیس)، دانمارک (جنگ)، فنلاند (شمشیرباز)، فرانسه (اسب وحشی)، آلمان (هزارتوی دروغها)، مجارستان (پسر سائول)، ایرلند (زندهباد) و اردن (ذیب) برای بخش فیلمهای خارجی جایزه اسکار نامزد شدند که پنج نامزد نهایی برای رقابت بر سر جوایز آکادمی اسکار در تاریخ ١۴ ژانویه ٢٠١۶ معرفی خواهند شد.
این درحالی است که مجیدی پیش از این چهاربار و بهترتیب با فیلمهای «بچههای آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشکها» در رقابت اسکار شرکت کرده بود و فقط برای فیلم «بچههای آسمان»، در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.
مراسم اسکار روز ٢٨ فوریه (٩ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لسآنجلس برگزار خواهد شد.
اما سؤال مهم این است که چرا این فیلم با وجود عوامل اسکاری نتوانست به مراحل نهایی راه یابد؟
جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، درخصوص علت راهنیافتن فیلم «محمدرسولالله(ص)» به جمع فیلمهای نامزدشده بخش فیلمهای خارجی زبان «اسکار» به «شرق» گفت: «بالاخره آکادمی اسکار برنامهها و اهداف خودشان را دنبال میکنند و ممکن است به دلایلی فیلمی را انتخاب یا رد کنند. این دلایل جدا از مسائل زیباشناختی سینماست که هرساله این معیارها در انتخاب فیلمهای خارجیزبان لحاظ میشود و تأثیرگذار است». کارگردان فیلم «توفان شن» در ادامه افزود: «به نظر میرسد یکی از دلایل نامزدنشدن فیلم «محمد رسولالله(ص)» این است که اگر این فیلم را انتخاب میکردند کنجکاویهایی درباره فیلم از سوی مخاطبان جهانی ایجاد میشد که از سوی دیگر با این کار عملا فیلم را بایکوت کردند».البته باید گفت که قبلتر محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه این فیلم، بارها از ضعف پخشکننده فیلم ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی مهم که در اکران جهانی فیلمها باید به آن توجه داشت؛ نکتهای که شهرام مکری بر آن تأکید کرد. مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه» به «شرق» گفت: «موفقیت در اسکار و قرارگرفتن در فهرست نهایی به چند نکته بستگی دارد؛ یکی اینکه فیلمی که به اسکار معرفی میشود باید پخشکننده قوی در اروپا یا آمریکا داشته باشد. نهتنها فیلم «محمد(ص)» بلکه هر فیلم دیگری هم که به اسکار معرفی میشد باید حتما سابقه خوبی در پخش آمریکا و بعد در اروپا داشته باشد. این موضوع بهقدری مهم است که میتواند همهچیز را در اعلام نتیجه نهایی تحتالشعاع قرار دهد. اگر ایران میخواهد در اسکار موفق باشد، باید به این بیندیشد که پخش فیلمهایش را در آمریکا و اروپا جدیتر دنبال کند، نهاینکه تلاشش صرفا در حد شعار باشد. توجه کنید به اینکه فیلمهای «بچههای آسمان» و «جدایی» که در اسکار موفق بودهاند، هر دو پخشکننده آمریکایی داشتند». اما شادمهر راستین نظر دیگری دارد. شادمهر راستین، فیلمنامهنویس، منتقد سینما و عضو هیأت انتخاب فیلم، درباره اسکار به خبرنگار «شرق» گفت: «وضعیت فیلم «محمد رسولالله (ص)» همانند فیلمهایی از کشورهای دیگر است که امسال جزء کاندیداهای اسکار نبودهاند. به نظرم مشکل مهمتر، عدم زیرساختهای لازم برای تولید فیلم استاندارد در ایران است تا گرفتن اسکار یا نامزدشدن! سؤال من این است که چرا باید هرساله انتظار گرفتن جایزه اسکار داشته باشیم. اصلا برای این مسئله چقدر سرمایهگذاری کردهایم؟ آیا هدف سینمای ایران فقط گرفتن اسکار است؟ آیا سینماگران، تماشاگران و مدیران پروتکلی داشتهاند که هرسال باید اسکار بگیریم؟ مگر سینما فوتبال است که تماشاگران و دستاندرکاران، خواستار حضور همیشگیاش در جامجهانی باشند؟»شاید به نظر میرسید در این دوره بهترین گزینه معرفی فیلم «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری است. منتها فیلم طبق قوانین اسکار به مدت یک هفته پشتسرهم در سالن سینمای مشخصی اکران نشده بود. در گروه «هنر و تجربه» فیلمها به شکل تکسئانس و در سینماهای پراکنده به نمایش درمیآید؛ موردی که احمد طالبینژاد بر آن تأکید کرده است. برایناساس احمد طالبینژاد، منتقد سینما، نیز معتقد بود: «:نمیتوانم درباره سلیقه امسال اسکاریها، با توجه به انتخابهایشان اظهارنظر کنم،چون هیچکدام از فیلمهای انتخابشده را ندیدهام. اما درباره عدم انتخاب فیلم «محمد(ص)» باید بگویم این فیلم در نهایت یک کپی متوسط از فیلمهای تاریخی هالیوود است که سالها تولید شده با دکورهای عظیم و… . با وجود مسئله اسلامستیزی و جریانهایی که علیه مسلمانان امروز در آمریکا هست، عدم موفقیت این فیلم از پیش معلوم بود. این در حالی است که اگر فیلمی مثل «ماهی و گربه» که تجربههای ناب سینمایی دارد به اسکار فرستاده میشد، مطمئنا یکی از شش کاندیدای نهایی میشد. مجیدی قرار است قسمت دوم و سهگانه زندگی پیامبر(ص) را نیز بسازد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
- مجری اسکار ۲۰۲۴ انتخاب شد/ جیمی کیمل برای چهارمین بار روی صحنه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- مرجان اشرفیزاده: برگزاری جشنواره میراثفرهنگی در شهرهای کوچک آنها را به قطب گردشگری تبدیل میکند
- به زبان ترکی؛ «بند ناف» در استانبول روی صحنه میرود
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- رامبد جوان با یک رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی/ انتشار دوبله «ترنسفورمرز»
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- دو جایزه بینالمللی به «پریسان» رسید/ راهیابی فیلم کوتاه «چسب زخم» به جشنواره آلمانی