اعضای هیات داوران بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، محمدرضا اصلانى ، دکتر احمد ضابطى جهرمى ، مهوش شیخ الاسلامى ، معین کریم الدینى و امیر تاجیک به عنوان اعضای هیات داوران بخش مستند سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر انتخاب شدند.
محمدرضا اصلانی
محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغالتحصیل هنر و نقاشی از دانشکده ی هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه ی شعر حجم – شکل بهسامانرسیده موج نو را امضاء کرد. اصلانی فعالیت حرفهای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند« جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری چون «بد بده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری خانه»، «فهرج»، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین برد. وی مستندسازیست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.ویهمچنین مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید نیز بوده است.
دکتر احمد ضابطی جهرمی
دکتر احمد ضابطی جهرمی در سال ۱۳۳۰ در جهرم به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، به عنوان عضو هیأت علمی رسمی دانشکده صدا و سیما منصوب شد و نائل به دریافت دکترای پژوهش هنر گردید. ضابطی جهرمی در سال ۱۳۵۵ در رشته کارگردانی سینما و تلویزیونی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد. از جمله فعالیتهای وی میتوان به مواردی همچون مستندساز و تدوینگر فیلم، مؤلف و مترجم ۲۲ جلد کتاب، ۷۰ مقاله و ۲۰ جلد جزوه آموزشی در زمینه گوناگون بویژه تئوری فیلم، تدوین و فیلم مستند اشاره کرد. دکتر احمد ضابطی جهرمی اولین استاد سینمای ایران است که از سوی فرهنگستان هنر در ۳۰ آبان ماه ۱۳۸۶ مورد تجلیل قرار گرفت. از آثار تألیفی ایشان میتوان به کتب متعدد سینمایی و مقالات نظری و تکنیکی به ویژه در زمینه تدوین فیلم در کنار تولید مستندهای ماندگار اشاره کرد. کتاب های وی به عنوان کتاب های مرجع در سینمای مستند مورد استفاده قرار می گیرد.
مهوش شیخ الاسلامی
مهوش شیخ الاسلامی متولد ۱۳۲۴ درملایر و فارغ التحصیل سینما از مدرسه فیلم لندن است. وی فعالیت هنری را با کارگردانی فیلم مستند «توپ» آغاز و با مدیریت تولید، دستیاری و منشی گری صحنه ادامه داد. شیخ الاسلامی در مجموعه های تلویزیونی «دایی جان ناپلئون»،«گزارش»، «کوچک جنگلی»، «هزار دستان» و «سربداران» به عنوان مدیر تولید و برنامه ریز همکاری داشته است. از فعالیت های او می توان به داوری در جشنواره های فیلم مستند تامپره ۲۰۰۰، جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره روورتو ایتالیا ،جشنواره بین المللی سینما حقیقت، جشنواره مستند کیش و جشن خانه سینما اشاره کرد. وی ساخت فیلم هایی همچون «برگ سبز»، «به کجا تعلق دارم»، «پرسنگ دوز»، «پیر حرا»، «چارشو»، «دست ها»، «سپید جامگان»، «قاتل یا مقتول»، «مادهی ۶۱» و «یوفک»، «تنگراه»،« اتاق تاریک»،« توپ»،«شیر سنگی»، «خانه تاریک»،«پول فرح»، «خانه دوم» و … را در کارنامه هنری خود دارد.
معین کریم الدینى
معین کریم الدینی متولد ۱۳۵۸ فارغ التحصل دانشکده صدا و سیما در رشته کارگردانی سینما است. وی سینمای حرفه ای را با مونتاژ آغاز کرده و سپس وارد عرصه فیلمسازی شده است. اولین فیلم او (وقتی ابرها پایین می آیند) در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد و در جشنواره فجر نیز جایزه بهترین تصویر راگرفت و نامزد بهترین تدوین هم شد. دومین فیلم این مستندساز «آتلان» است که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای مستند، برنده سیمرغ بهترین فیلم مستند شد.این فیلم در جشنواره سینما حقیقت ۴ جایزه بهترین فیلم بخش بین الملل، بهترین کارگردانی، بهترین تصویر ، بهترین تدوین و در جشن خانه سینما نیز جایزه بهترین کارگردانی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی، بهترین صدا و بهترین موسیقی را دریافت کرد. فیلم«آتلان» همچنین در جشنواره های خارجی همچون زوریخ، ایتفا و آسیاپاسفیک نیز حضور داشت.
امیر تاجیک
امیر تاجیک متولد ۱۳۶۰ در تهران است. وی مستندساز، دارای لیسانس ادبیات انگلیسی و تهیه کننده مستندهای بین المللی است. داوری جشنوارههای تلویزیونی داخلی و بین المللی، عضو شبکه مستندسازان اروپا، کارشناس جشنواره فیلم مستند گوآنجوی چین، و مدیریت تولید و مستند شبکه تلویزیونی پرس تی وی از جمله فعالیت هایی است که در کارنامه هنری وی دیده می شود. انحراف در جهاد، اشتباه، در آغوش یاران و روزی روزگاری از جمله آثار او هستند که در جشنواره های داخلی و بین المللی جوایزی را از آن خود کرده اند.
تاجیک هم اکنون به عنوان مدیر شبکه مستند سیما مشغول به کار است.
تاجیک همچنین مدیر شبکه مستند سیما است.سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





