آزیتا موگویی تهیه کننده و کارگردان سینما معتقد است: پژوهش امر بسیار لازم و مهمی است اما با توجه به پروژه هایی که ما سینماگران در دست می گیریم، ارزش گذاری و اهمیت دادن به مقوله پژوهش تغییر می کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، آزیتا موگویی کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: خوشحالم از اینکه جایزه پژوهش سینمایی چهارمین دوره خود را سپری می کند امیدوارم نتایح سالهای گذشته به اولویت دادن به موضوع مهم پژوهش کمک کند.
وی ادامه داد: اکثر فیلمسازان موفق ما به سمت موضوعاتی رفتند که به محوریت غلیظ اجتماعی و یا به موضوعات تاریخی می پرداخته است، در هر دو منظر امر پژوهش بسیار تعیین کننده است زیرا اگر سراغ موضوعاتی برویم که اطلاعات کافی از آن نداشته باشیم و پاسخ سوالات احتمالی مخاطب را به عنوان سازنده و فیلمساز نداشته باشیم و اگر به اندازه کافی در این زمینه تحقیق نکرده باشیم طبیعی است که این فقدان و کمبود در اثر نمایشی خود را نشان می دهد.
تهیه کننده و کارگردان «ایده اصلی» خاطرنشان کرد: بنابراین پژوهش امر بسبار لازم و مهمی است اما با توجه به پروژه هایی که ما سینماگران در دست می گیریم، ارزش گذاری و اهمیت دادن به مقوله پژوهش تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر من به عنوان سینماگر قرار است اثری تولید کنم که درباره تاریخ معاصر سینمای ایران است قطعا زمان زیادی تیم تحقیقاتی روی آن کار میکنند و تا زمانیکه به مرحله فیلمبرداری برسیم هم این تحقیق و پژوهش ادامه خواهد داشت. بنابراین بر اساس محتوا و شکل هر پروژه تهبه کننده، نویسنده و کارگردان باید هم هزینه کنند و هم وقت کافی برای پژوهش و تحقیق صرف کنند.
موگویی یادآور شد: حتی فیلم های کمدی و فانتزی هم بر اساس محوریت موضوعی که دارند باید مقوله تحقیق را جدی بگیرند تا نسبت به موضوعی که مطرح می کنند علم و آگاهی کامل داشته باشند .فرض کنید یک فیلم کمدی بر اساس یک موضوع حقوقی ساخته میشود طبیعتا تحقیق و پژوهش کافی در عرصه حقوق که بسیار هم گسترده است به محصول نهایی کمک شایانی خواهد کرد بنابراین پژوهش صرفا به دایره فیلمهای اجتماعی یا تاریخی محدود نمیشود
وی در پایان گفت: امیدوارم بیشتر شاهد این نوع کارهای زیرساختی مانند جایزه پژوهش سینمایی در سینمای ایران باشیم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اول هفتهی پرفروش «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ ساختارشکنی جواب داد
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- امیر آقایی و پگاه آهنگرانی به «خط نجات» پیوستند
- رامتین شهبازی: ما نیاز به پژوهشگاه سینمایی داریم
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- علیرضا زرین دست: مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است
- آرش اسحاقی: راز ماندگاری آثار برجسته سینمایی را باید در شناخت برآمده از پژوهش جستجو کرد
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۳ / گزارش تصویری
- فیلم سینمایی «زمانی یک زن» آماده نمایش شد
- یک پخش کننده مطرح کرد/ درخواستی برای افزایش بلیتهای شناور سینماها
- پاسخ دفتر پخش کننده فیلم «ایده اصلی» به روابطعمومی صداوسیما
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





