هفتادوسومین جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم« ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی»، برای بزرگداشت این فیلمساز جهانی آغاز به کار کرد.
به گزارش سینماسینما شامگاه دهم شهریورماه، تالار بزرگ دارسنا ونیز در ایتالیا، میزبان فیلمسازان، منتقدان، ستارههای سینما و مدیران دیگر جشنوارهها از سراسر جهان بود که گردهم آمده بودند تا در نمایش ویژهی افتتاحیه این جشنواره با یاد عباس کیارستمی شرکت کنند.
این مراسم با اکران دو فیلم کوتاه نمایش داده نشده، از عباس کیارستمی همراه بود. «مرا به خانه ببر» فیلم سیاه و سفید ۱۶ دقیقهای و یک بخش از فیلم «۲۴ فریم» که کیارستمی مراحل پایانی آن را در طول دورهی درمان در بیمارستان و منزلش به پایان رسانده بود، دو اثری بودند که نمایش آنها با استقبال و ابراز احساسات تمشاگران همراه شد.
پیش از نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، آلبرتو باربرا – رییس فستیوال ونیز- از عباس کیارستمی یاد کرد و از تفاوت او با دیگر فیلمسازان به لحاظ نوع فیلمسازی و تنوع کاری و چرایی برگزاری بزرگداشتی در این سطح، سخن گفت.
سپس احمد کیارستمی – فرزند عباس کیارستمی – با دعوت از سیف الله صمدیان، کارگردان فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی، برای سخنرانی به خاطرات حضورش در سال ۲۰۰۵ مراکش سر کلاس فیلمسازی عباس کیارستمی و مارتین اسکورسیزی برای دانشجویان مراکشی و آمریکایی اشاره و از رابطه خاص این دو فیلمساز بزرگ سینمای جهان یاد کرد.
کیارستمی گفت، تنها کسی را که در دنیا می شناختم که میتوانست کاری کند که برای بزرگداشت پدرم چه در ونیز چه در سایر نقاط جهان، فیلم شایستهای از او داشته باشیم، سیفالله صمدیان بود؛ همانطور که قبلا در پاریس در مراسم بزرگداشت پدرم هم گفتم، عباس کیارستمی در سفرهای داخل و خارج از ایران و برنامه های مشترک با صمدیان، معتقد بود مقابل دوربین او حضوری آسوده، با اطمینان و آرامش دارد. در شرایطی که اصولا از مقابل دوربین کسی بودن پرهیز میکرد و معذب بود.
او اضافه کرد: همین نوع شناخت باعث شد، مطمئن باشم حتا اگر شرایط زمانی درخواست برای ساخت چنین فیلمی مناسب نباشد، میتوانم از صمدیان بخواهم از تصاویر مربوط به این سالها، فیلمی را در این مدت محدود زمانی آماده کند.
در ادامه سیفالله صمدیان – فیلمساز و عکاس – گفت: هم خوشحالم که اینجا هستم هم خوشحال نیستم. خوشحالم از اینکه به نام سینما دور هم جمع شدیم و یک فیلم میبینیم و خوشحال نیستم که این فیلم به نام کیارستمی است و اصلا دوست نداشتم این فیلم به نام او و به یاد او باشد.
صمدیان عنوان کرد: امروز نمیخواهم حتا یک کلمه درباره کیارستمی، خاطرات سه دهه رفاقت و همکاری با او صحبت کنم؛ اما فکر میکنم همه حرفهای پنهان در ذهن و قلب و روح من در تکتک پلانهای این فیلم نفوذ کرده است. اگر نیست، از ضعف من است و اگر هست مطمئن باشید از قدرت من نیست؛ حتما از قدرت انرژی حضور کیارستمی در لحظات ثبت شده در دوربین است که به این فیلم امکان ساخته شدن داد.
دبورا یانگ – منتقد و نویسنده سرشناس نشریه ورایتی که سالها دبیر جشنواره تائورمینا در ایتالیا بوده است، هم دربارهی این فیلم با اشاره به اینکه گزارشی برای آن خواهد نوشت، گفت: اصلا فکر نمیکردم فیلمی دربارهی کیارستمی ببینم که همه حساسیتها و ویژگیهای فیلمسازی کیارستمی در آن رعایت شده باشد.
به گزارش روابط عمومی فیلم « ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی » رسرژ توبیانو، رییس سینما تک پاریس که به تازگی استعفا داده و تییری فرمو -رییس جشنواره کن و مدیر بنیاد لومیرها – هم در سالن حضور داشتند. تییری فرمو، گفت: این یک مستند واقعی است و لحظات نابی از عوالم بسیار خاص و کارهای متنوع هنری کیارستمی را در خود دارد.
او همچنین فیلم را برای جشنواره اش در لیون – فرانسه – که همزمان با جشنواره پوسان – ماه اکتبر سال ۲۰۱۶- برگزار میشود، دعوت کرد.
همچنین یکی دیگر از منتقدان قدیمی ایتالیا اعلام کرد که جشنواره ونیز بهتراین انتخاب را برای شروع داشت و زیباترین شکل از شروع یک جشنواره را شاهده بوده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند