هفته فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» در حالی در تهران آغاز شد که در افتتاحیهی آن مطرح شد:هر دو کشور ایران و فرانسه از عشق به سینما برخوردارند، اگرچه این تنها نقطه مشترک فرهنگی دو کشور نیست.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه هفته فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه» دوشنبه ۶ آذر در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه در ایران، مجید رجبی معمار، رخشان بنی اعتماد، ماریا تاردیون، جمال اوبشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران و امل مورل وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در ایران از چهرههای حاضر در این مراسم بودند.
در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار در صحبتهای خود ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: ایران و فرانسه از روزگاران کهن با یکدیگر تعاملهای فرهنگی داشتهاند. فرانسویها زودتر از ملل دیگر به دیدار ایران آمده و آوازهی ایران را به اروپا و دیگر ممالک غربی بردهاند. سفرنامههای آنها، اطلاعات خوبی را از گذشتهی ایران در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. ایرانیان نیز ابتدا از طریق سفرهای سفیران، محصلان و طبیبان ایرانی و سپس از طریق فیلمها، کتابها و دیگر محصولات فرهنگی با فرهنگ فرانسه آشنا شدهاند. این اشتراکات فرهنگی سبب شده است، فیلمهای ایرانی در فرانسه و فیلمهای فرانسوی در ایران، طرفداران بسیاری داشته باشند. بیراه نیست اگر بگوییم نمایش فیلمهای ایرانی در رویدادهای فرهنگی فرانسه بیشترین تاثیر را در معرفی سینمای ایران به جهان داشته است.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: در سی سال اخیر، فیلمسازان زن در ایران بیشتر مجال فیلم ساختن پیدا کرده و توانستهاند در زمینهی کاری خود رشد کنند. نگاه زنانه به زندگی و جامعه در کارهای آنها قابل ملاحظه است، پرداختن به مسائل و عواطف زنانه، جایگاه زنان در اجتماع و خانواده، آسیبشناسی نقش و موقعیت زن در جامعهی کلان ایرانی و خردهفرهنگهای آن و… نکاتی است که میتوان در فیلمهای آنها دید.
وی در پایان صحبتهایش گفت: در رویدادی که پیش رو داریم. به تماشای فیلمهای فیلمسازان زن ایرانی و فرانسوی مینشینیم. امید است این رویداد زمینههای فرهنگی مشترک بین ایران و فرانسه را تقویت کرده و این دو ملت را به یکدیگر آشناتر و نزدیکتر سازد.
دیگر سخنران این مراسم فرانسوا سنمو بود که ضمن ابراز خوشحالی از حضور تماشاگران گفت: از خانه هنرمندان ایران و مجید رجبی معمار برای برگزاری این مراسم تشکر میکنم. خانه هنرمندان ایران مکانی یگانه در تهران است که همواره پذیرای هنرمندان و نسل جوان ایرانی بوده است. هر دو کشور ایران و فرانسه از عشق به سینما برخوردارند، اگرچه این تنها نقطه مشترک فرهنگی دو کشور نیست. سینماگران ایران و فرانسه روز به روز همکاری بیشتری با همدیگر دارند و نامگذاری این هفته فیلم به اسم فیلمسازان زن دو کشور و پرداختن به هنرمندان زن مایه خرسندی است.
سفیر فرانسه در ایران ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت این هفته فیلم برای ما، کار مشترک سینماگران ایران و فرانسه است؛ چنانچه در این هفته فیلم هر روز یک فیلم از ایران و یک فیلم از فرانسه به نمایش در میآید. علاوه بر نمایش فیلم، مسترکلاسهایی نیز با حضور ۲۰ دانشجو برگزار خواهد شد. اهمیت دیگر این هفته فیلم، پرداختن به کار سینماگران زن است؛ مراسم امروز نیز با نمایش فیلم «قصهها» از رخشان بنی اعتماد آغاز میشود که از حضور او در اینجا متشکرم و سپس فیلم «گوش به زنگ» از ماریان تاردیو را شاهد خواهیم بود. همه ما از غنا و ثروت هنر سینما و سینمای دو کشور ایران و فرانسه که حاصل دسترنج سینماگران زن آنهاست، آگاهیم. برگزاری این هفتههای فیلم باعث برقراری گفتگو میان دو فرهنگ و نزدیکی دو ملت به یکدیگر میشود. این گفتگوها و تعاملات فرهنگی نسبت به دیگر کارها و همکاریها از اهمیت بیشتری برخوردار است.
پس از آن سید عماد حسینی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران، ضمن اشاره به قدرت سینما و روند شکلگیری آن در ایران به تشریح دلایل برگزاری این هفته فیلم پرداخت و گفت: اگرچه سیر تحولات سینمایی ایران و فرانسه از آغاز تا کنون یکسان نیست و هرکدام فراز و فرودهای خاص خود را داشتهاند اما اشتراکات زیادی را میتوان در تکنیک و مضمون آثار فیلمسازان ایرانی و فرانسوی ردیابی کرد. این اشتراکات سبب توجه ویژهی صاحبنظران سینمایی فرانسه به سینمای ایران بوده است، تا جاییکه میتوان فیلمهای ایرانی در نمایش فرانسوی خود بیش از همیشه جهانی شدهاند.
وی اضافه کرد: در ایران و حتی در جهان، مردان بیش از زنان فرصت فیلمسازی یافتهاند. چنانکه این موضوع، در رویدادهای فرهنگی متعددی در جهان، مورد اعتراض واقع شده است. در دههی اخیر این جنبهی مردسالارانهی سینما تا حدودی تعدیل شده و زنان توانستهاند با تکیه بر تواناییهای خود، فیلمهایی را بسازند که مورد تحسین بسیاری قرار گرفته است.
حسینی در پایان گفت: مطالعات فیلم نیز اکنون از پس فراز و فرودهای بسیار، با اعتقاد به رهیافت «چند فرهنگگراییِ چندکانونی» راه جدیدی را آغاز کرده است و بیش از پیش میکوشد تا با گریز از مدلهای دوگانهی غرب و شرق، زن و مرد و امثال اینها، فضایی را برای وقوع نظریهپردازی اصیل و برآمده از درون و در عرض انواع گوناگونی از فرهنگهای فیلمشناختی ملی و منطقهای بگشاید. هفتههای فیلمی مانند هفتهی فیلم «فیلمسازان زن ایران و فرانسه»، با تکیه بر همین رویکرد بنا دارند تا زمینهی تعاملات فرهنگی بین ملتها را تقویت کنند.
عکسها: لیلا ابراهیمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- با اکثریت آراء اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران؛ محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران شد
- نمایش عکسهای علی کاوه از امام خمینی (ره) در نمایشگاه «لحظه»
- توضیحات روابط عمومی خانه هنرمندان ایران: آنقدر دیر درخواست دادند که امکان هماهنگی وجود نداشت/ بزرگداشت استاد بیضایی از ابتدا هم قرار بود در خانه تئاتر برگزار شود
- مدیرعامل جدید خانه هنرمندان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشود
- پیکر زندهیاد علیرضا غفاری تشییع شد/ وداع هنرمندان با مجری و گوینده فقید
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- با نمایش بهترین آثار تاریخ سینمای ایران؛ «سینماتک پلاس» میزبان مخاطبان میشود
- نمایش «شبح کژدم» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجید رجبی معمار: پس از شش سال تلاش نتوانستهایم یک ریال از بودجه کشور را برای خانه هنرمندان بگیریم
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- نمایش «مستندهای کمیاب» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «دو روز با فیلم کوتاه» در خانه هنرمندان برگزار میشود/ نمایش منتخبی از آثار جشنواره فیلم کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان















