جشنواره فیلم مستند ایدفا در حالی پس از ۱۲ روز به کار خود پایان داد که فیلم «سایههای بیخورشید» با قرار گرفتن در میان چهار فیلم برتر از میان برندگان جایزه جشنواره، یک اکران دیگر بهعنوان آخرین نمایش این رویداد سینمایی به خود اختصاص داد.به گزارش سینماسینما، مسئولان برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (۲۰۱۹) در روز پایانی این رویداد سینمایی اقدام به معرفی چهار فیلم برتر از میان برندگان نهایی این رویداد سینمایی به انتخاب منتقدان کردند و جشنواره با نمایش ویژه این آثار مستند رسما به کار خود پایان داد.
«مادر-فرزند» برنده تقدیر ویژه هیات داوران بخش آثار نیمهبلند، «برای سماع» برنده جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان جشنواره، «زمزمه» برنده جایزه اصلی بهترین مستند بلند ایدفا ۲۰۱۹ و «سایههای بیخورشید» ساخته مهرداد اسکویی برنده جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی اصلی، فیلمهایی بودند که به ترتیب به عنوان چهار مستند برتر برنده جایزه با نمایش ویژه در سالن اصلی آی سینما، محل برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره، به روی پرده رفتند.
مستند «سایههای خورشید» که پیش از این به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) اولین نمایش جهانی خود را تجربه کرده بود، با نمایش در آخرین سانس جشنواره به صورت رسمی آغازگر و پایاندهنده این رویداد مهم سینمای مستند نام گرفت و با دهمین و آخرین نمایش این مستند ایرانی پرونده جشنواره در سال ۲۰۱۹ بسته شد.
«سایههای بیخورشید» اثری تکاندهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز میکند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفادهگر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شدهاند. این مستند تصاویری ناخوداگاه و مشاهدهای از کانون اصلاح و تربیت را در کنار مصاحبههایی کنترل شده قرار میدهد و از دختران میخواهد با دوربین صحبت کنند، گویی در حال صحبت با مادرشان و یا قربانیاشان (که معمولا پدر و یا برادرشان است) هستند.
سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در کشور هلند برگزار شد و امسال سینمای ایران حضور درخشانی در این جشنواره داشت علاوه بر فیلم «سایههای بیخورشید»، مستند «خلاف جهت عقربههای ساعت» به کارگردانی جلال وفایی بهترین اثر بخش مستندهای نیمه بلند نام گرفت و «آشو» اثر جعفر نجفی نیز جایزه بهترین مستند بخش کودک و نوجوان را از آن خود کرد.
«تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپارهها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی در بخش غیررقابتی «Luminous» دو فیلم ایرانی دیگر حاضر در این رویداد سینمایی بودند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- یک جایزه برای جامعه عکاسی ایران؛ جایزه نخستِ عکاسی خبری آنالوگ IPA به مهرداد اسکویی رسید
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- در شب «مهرداد اسکویی» چه گذشت؟
- داوری مهرداد اسکویی در جشنواره مستند میلنیوم
- انتشار کتاب صوتی «هرگز نیفت» پاتریشیا مک کورمیک با صدای مینا عبدی
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- مهرداد اسکویی داور جشنواره مستند زاگرب شد
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید
- گفتوگو با مهرداد اسکویی/ خارجیها اسناد تصویری ایران را جمع میکنند و میخرند و میبرند
- تجربههای مهرداد اسکویی در نزدیک شدن به شخصیتها/ تماشاگر باید کاشف باشد
- جایزه بهترین فیلم بین الملل جشنواره اتریشی برای «سایههای بیخورشید»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور





