فاطمه پاقلعهنژاد در سینما پلاک نوشت : بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگویی با فارس از ۳۰ فیلم آماده اکران گفته که اگر به نمایش دربیایند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به خاطر آنها به مجلس خواهند کشاند!
نوباوه که به تازگی از معاون سینمایی و با امضای همین وزیر فرهنگ حکم عضویت در شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی را دریافت کرده از مغایرت این فیلمها با ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی گفته و تاکید داشته که نمایش این فیلمها که در دولت قبلی و از شورای صدور پروانه نمایش سابق، مجوز اکران دریافت کردهاند، با واکنش عمومی روبهرو خواهد شد!
این نماینده مجلس طوری از مغایرت فیلمها با ارزشها میگوید که اگر کسی خبر را بدون عناصر شهرت و مکان بخواند اینطور تصور میکند که بیژن نوباوه درباره فیلمهای ساخته شده در کشور دیگری سخن گفته وگرنه کیست که نداند همه فیلمها برای به نمایش درآمدن باید از هفت خان سیستم نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی بگذرند و البته در کنار آن گاهی رضایت چندین نهاد دیگر را هم کسب کنند و قطعا آقای نماینده میدانند که اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش در همه دولتها با هر دیدگاهی افرادی تایید شده هستند که گاهی نام برخی از آنها نقطه اشتراک لیست شوراهای دولتهای اصلاحطلب و اصولگرا است و کسی در شناخت آنها از ارزشهای اخلاقی و انقلابی تردیدی ندارد.
این گزاره را در کنار این نکته قرار دهید که به زعم اغلب کارشناسان فرهنگی و اهالی سینما شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی دولت قبل، از محافظهکارترین شوراهای تمام سالهای گذشته بودند و تاثیرات این محافظهکاری در تمام ارکان سینما در ۸سال قبل مشهود بود.
حال اینکه آقای نماینده فیلمهایی که از این دو شورا پروانه ساخت و پس از آن پروانه نمایش دریافت کردهاند را مغایر با ارزشها میداند و حکم به عدم نمایش آنها میدهد موضوعی است که باید دید چه نیتی پشت آن پنهان است وگرنه مگر امکان دارد در دولتی که وزیر فرهنگ آن وعده تعامل با هنرمندان و بررسی فیلمهای توقیفی دورههای قبل داده با حکم نمایندهای که حکم حضور در شورای پروانه نمایش این دولت را هم پذیرفته ۳۰فیلم را از پرده سینما دور کرد و به محاق توقیف برد؟
و نکته آخر اینکه آقای نماینده! اگر نگرانی شما «واکنش عمومی» پس از نمایش هر یک از این فیلمها است نگاهی بیندازید به رقم فروش و تعداد تماشاگران فیلمهایی که در چند هفته اخیر که پس از دو سال چراغ سینماها روشن شده به نمایش درآمدهاند. «گشت ۳» پرفروشترین فیلم هفتههای اخیر کمتر از نیممیلیون نفر تماشاگر را به سینما کشانده و «قهرمان» آخرین فیلم کارگردان مطرح و پرافتخار سینمای ایران و نماینده ایران در اسکار پس از ۴هفته کمتر از ۳۵۰هزار تماشاگر داشته است.
رقمها گویای اصل مطلب هستند. سینمای ایران در این شرایط اقتصادی مخاطب ندارد. این موضوع نیازی به عدد و رقم ندارد و تقریبا اغلب کارشناسان بر سر آن توافق دارند. برهمین اساس گفته شما درباره فیلمهای مغایر با ارزشهای ساخته شده در سینمای ایران هم برای کسی جذابیت ندارد و از آن گذشته اگر این فیلمها به نمایش دربیایند هم در بهترین حالت کمتر از یک میلیون مخاطب خواهند داشت؛ یعنی یک هشتادوپنجم جمعیت ایران. شما بگویید؛ آیا اگر همه این افراد هم در مغایرت این فیلمها با ارزشهای انقلابی و اخلاقی و ملی با شما موافق باشند آیا میتوان واکنش آنها را واکنش عمومی دانست؟
این در حالیاست که در این کشور دهها موضوع میتوان پیدا کرد که اغلب مردم نسبت به آنها و تغایرشان با ارزشها توافق دارند. مهمترینشان شرایط بد اقتصادی که طبقه متوسط جامعه را از میان برده و بخش زیادی از خانوادهها را به زیر خط فقر سوق داده و کیست که نداند فقر و کفر چه نسبت نزدیکی با هم دارند و این سخن حضرت علی را نشنیده باشد که «فقر که از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج خواهد شد»
بنابراین آقای نماینده! بهتر نیست برای ترند شدن راه بهتری پیدا کنید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی شورای سیاستگذاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- انتقاد تند جوان : آقای نوباوه از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنید
- سعید مستغاثی، عضو شوراهای پروانه ساخت و نمایش: ترکیب «سینمای ایران» دو دروغ بزرگ است نه سینماست، نه ایرانی!
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره اظهارات بیژن نوباوه/ نسبت ایشان با هنر و فرهنگ این سرزمین جای تردید دارد
- نماینده مجلس نهم مجری تلویزیون شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه