سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: درچند سال اخیر توجه خاصی به سینماگران زن شده و بسیاری از جشنواره های جهانی تمام تلاش خود را بکار میبرند تا درصد شرکت فیلمسازان زن را در جشنواره ها هرطور شده افزایش دهند.
این جشنواره ها در هنگام ارایه کارنامه خود هم روی این نکته به تازگی بسیار تاکید دارند «که مثلا ۲۲ درصد فیلمهای جشنواره ما ساخته زنان است.» شاید از این رو توجه به نخستین فیلمساز زن تاریخ سینما بسیار بالا گرفته و چند سینماگر در حال ساختن فیلمی درباره خانم آلیس گی بلانشه فیلمسازی فرانسوی که کارش را از سال ۱۸۹۶ شروع کرد قطعا اولین سینماگر زن جهان است. اگرچه فیلمهای مستندی درباره او ساخته شده اما یکی از فیلمسازان مهم فرانسوی، ژان ژاک آنو، قرار است فیلمی داستانی راجع به این سینماگر بسازد. او اول ژوییه ۱۸۷۳ بدنیا آمد، ابتدا درسال ۱۸۹۵ با نخستین شغلش در شرکت گومون شروع بکار کرد و به همراه رئیس این کمپانی مشغول دیدن فیلمهای برادران لومیر شروع به یادگیری سینما کرد. اگرچه فیلمهای لومیر بیشتر حالت کمدی داشت اما، الیس گی سلیقه دیگری داشت و در سال ۱۸۹۶ فیلمی کوتاه در ژانر فانتزی ساخت که در نوع خود اولین در تاریخ سینما محسوب میشود. این فیلم «پری کلم ها» ۵۱ ثانیه و سیوپنج میلیمتری و سیاه و سفید است. ( لازم به یادآوری است که در آن سالها فیلم ها یک دقیقه ساخته میشدند). او بعدا فیلمهای بسیار دیگری ساخت. وی بعدا که به آمریکا رفت درسال ۱۹۱۰ یک کمپانی فیلمسازی تاسیس میکند بنام «سولاکس فیلم » و بعنوان سناریست، تهیه کننده و کارگردان به فعالیت خود ادامه می دهد. درسال ۱۹۰۰ درهنگام برپایی نمایشگاه بین اللملی پاریس بخاطر فعالیت های سینمایی اش به وی یک مدال افتخار داده شد همچنین درسال ۱۹۵۷ به او نشان لژیون دونور ازسوی دولت فرانسه تعلق گرفت. او در ۱۹۰۸ به همراه شوهرش به آمریکا میرود و فعالیت های خود را در همین زمینه ادامه میدهد.
درسال ۱۹۹۵ بمناسبت صدمین سالگرد تاریخ سینما، درباره او فیلمی مستند ساخته شد که نوه او درآن شرکت و راجع به مادربزگ خود صحبت های بااحساسی کرد. نام این فیلم «باغ فراموش شده» است.
این فیلمساز درسال در۲۴ مارس ۱۹۶۸ درنیوجرسی آمریکا درگذشت. اخیر ا یک خانم مستند ساز امریکایی فیلمی مستند درباره الیس گی ساخته است که ۸ سال درباره آن تحقیق به عمل آورده و مورد توجه منتقدین قرار گرفته است.


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





