سینماسینما، محمد حقیقت: سینمای نوین ایران به ویژه از سال ۱۹۸۵ به این سو، درجشنواره های جهانی شروع به خودنمائی کرد و شاخص ترین آن در آن موقع “دونده” امیرنادری بود که جایزه بزرگ جشنواره سه قاره نانت – فرانسه را به دست آورد و بلافاصله پخش کننده فرانسوی ( اتوپیا) آن را خرید و به نمایش درآورد.
سایر کشورهای اروپائی که همگی از این زاویه فرانسه را قبله خود می دانند، از این رویه پیروی کردند و “دونده” را خریداری کرده و به نمایش در آوردند.
بعدا با گل کردن “خانه دوست کجاست؟” از عباس کیارستمی سینمای ایران خانه دوست را در کشورهای اروپائی بهتر یافت. و همه جا مورد ستایش قرار گرفت. بعد از آن جشنواره های جهانی بیش از پیش به دنبال فیلم ایرانی بر آمدند، و حتی مرور بر آثار سینمای ایران را هم در دستور کار خود قراردادند.
با حضور پی در پی در جشنواره های جهانی از سالهای ۱۹۹۰ و به دست آوردن، به ویژه دوربین طلا، خرس طلا، شیرطلا، نخل طلا ، صدف طلا، اسکندرطلا ، یوزپلنگ طلا، اسکار وسایر طلاهای جشنواره های گوناگون، سینمای ایران محبوب جشنواره ها از یک سو، و خریداران فیلم در کشورهای گوناگون شده بود.
پس از مدتی برخی از کمپانی ها به ویژه اروپائی، شروع به تهیه محصول مشترک با فیلمسازان ایرانی کردند. در ادامه موفقیت های سینمای ایران در صحنه بین المللی برخی از سینماگران به کپی سازی روی آوردند که تا مدتی هم مورد توجه جشنوارهها قرار میگرفت اما رفته رفته این آثار کم رنگتر شد. از سوئی برخی از این فیلمسازان به دلایل گوناگون راه خارج از کشور را در پیش گرفتند، عده ای هم مقیم کشورهای خارجی شدند. از جمله امیر نادری، محسن مخملباف، بهمن قبادی، رفیع پیتز، عبدالرضا کاهانی و غیره.
ازسوئی کسانی چون عباس کیارستمی، اصغر فرهادی نیز علاقمند شدند در کشورهای خارج فیلم بسازند اما فیلمهایشان به اهمیت آثارساخته شده در داخل کشور نرسید و به تجربه های خیلی درخشان دست پیدا نکرده اند.
حالا که بیش از سی سال از درخشش سینمای ایران در کشورها و جشنواره های مهم میگذرد، یکی دو سالی سالی است که توجه وعلاقه مدیران جشنواره های جهانی به سینمای ایران کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگران خریداران فیلمهای ایرانی در کشورهای اروپائی وغیره نیز برای خرید فیلم های ایران سخت گیر تر شده اند، چرا که فروش آن چنانی ندارد. حتی برخی از فیلمها بدون هیچ پول اولیه از سوی پخش کننده های خارجی، در اختیار آنان قرارداده میشود. یکی دیگر از مشکلات فیلم های ایرانی که در خارج مورد توجه قرار نمیگیرند این است که هیچ چیز تازه و جذابی در سینمای ایران نمی بینند.
موج سینمای ایران فروکش کرده است، همانطوری که مدتی سینمای آمریکای لاتین و یا اروپای شرقی و سایر نقاط جهان دچار این پدیده شده بود، و این طبیعی هم هست. سینما هم مثل باد، درگردش است، گاهی باد به سوی شرق میرود و گاه درنقاط دیگر در حرکت است.
از سوی دیگر تعداد فیلمسازان در سراسر دنیا بیشتر شده، امکانات فیلمسازی راخت تر وارزانتر شده؛ از طرف دیگر برخی از مدیران جشنواره ها عوض شده اند و سلیقه های دیگری برجشنواره هایشان حاکم شده است.
نکته دیگر که میتوان نقش مهمی برای انتخاب یک فیلم در جشنواره های مهم و با اهمیت وجود داشته باشد، شرایط اجتماعی آن کشور فیلمساز است و اینکه حاکمان آن چقدر آزادی بیان را در مورد مردمشان رعایت میکنند. خفقاق تا چه حد برآنجا حاکم است و غیره. از اینجاست که برخی از سینماگران در برخی از کشورها با ترفندهای خود و ادای اپوزیسیون بودن، نان به نرخ روز میخورند. آثار خود را با ترفند هائی میسازند و حتی میتوانند و موفق میشوند آثار نه چندان با کیفیت سینمائی را به خورد مدیران جشنوارها بدهند.
همه اینها خود آگاه وناحود آگاه در وضعیت کلی سینمای کشور ها و معرفی فیلم هایشان به جشنواره ها تاثیر میگذارد.
در مورد سینمای ایران نکته قابل توجه این است که در سال ۲۰۱۹ از سوی سینماگران ایرانی، فیلمهای بسیاری به جشنواره های مهم مثل برلین، کن، کارلوویواری، لوکارنو و غیره فرستاده شده است، ولی متاسفانه در هیچکدام اثری از سینمای ایران دیده نمیشود.
البته باید کمی هم بدشانسی را به این مسائل اضافه کرد چرا که از بین فیلمهای ساخته شده امسال، چند فیلم قابل قبول که میتوانست دربخش یکی از این جشنواره های نامبرده حضور داشته باشد، وجود داشت. مثل “پیرمردها نمیمیرند” و غیره.
جشنواره ونیز ۲۰۱۹ در پایان ماه آگوست برپا خواهد شد. امیدوار باشیم حداقل یک فیلم ایرانی در یکی از بخش های آن حاضر باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟