دبورا یانگ منتقد سرشناس هالیوود ریپورتر که مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر بود در یادداشتی که در هالیوود ریپورتر منتشر شده است به نقد فیلم «مارموز» ساخته کمال تبریزی پرداخت.
به گزارش سینماسینما، دبورا یانگ درباره این فیلم نوشته است:
کمال تبریزی، کارگردان صاحب سبک جریان اصلی سینمای ایران در هجویهای از محمود احمدینژاد رئیس جمهور سابق ایران تقدس زدایی میکند.
در حالی که پائولو سورنتینو در them از حماقتهای سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا پرده برمیدارد، در ایران فیلم کمال تبریزی کارگردان جریان ساز با ساخت فیلم مارموز پرترهای از محمود احمدی نژاد را در فیلمی کمدی و تا حدی تخیلی و اغراق شده به تصویر میکشد. اگرچه در فیلم نام دیگری برای این شخصیت انتخاب شده، اما در صحنههای ترکیه بوضوح مشخص میشود این رئیس جمهور سابق است که مورد تمسخر قرار گرفته است. نمایش فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال کم نظیری مواجه شد؛ سالنهای پر که امکان بالقوه فروش بالایی را برای فیلم در اکران عمومی پیش بینی میکند. بنیاد سینمایی فارابی حقوق پخش بینالمللی فیلم را بر عهده گرفته و نباید برای بازار جشنوارههای جهانی مشکلی وجود داشته باشد.
همانطور که به یاد داریم تبریزی کارگردانی است که با ساخت فیلم مارمولک در سال ۲۰۰۴ هم بخشی از سیاسیون را شوکه کرد، با داستان متفاوتی از یک دزد که خود را جای فردی روحانی جا میزند. مارمولک توانست جایزه بهترین فیلم آسیایی جشنواره مونترال را کسب کند. حال باید دید آیا مارموز که از نظر هنری ادعایی ندارد میتواند با تکیه بر طنز جذاب و تند و به روز خود موفقیتی مشابه را کسب کند.
حامد بهداد بازیگر نه تنها با گریم شباهتهایی با آقای ا.ن پیدا کرده، بلکه با رفتار و سکنات و گافهای رفتاری و گفتاری که میدهد، مشخصاً تماشاگر را به دیدن فیلم ترغیب میکند. فیلم در ذات خود فیلم عمیقی نیست، اما به عنوان یک کمدی لحظات به یاد ماندنیای دارد. مثل صحنه استفاده زیرکانه او از معاش مردم و در نهایت تغییر رأی آنها. همانطور که میدانید احمدی نژاد واقعی که به عنوان فردی مذهبی و تندرو به قدرت رسید و هشت سال زمام امور مملکت را به عنوان رئیس جمهور در دست گرفت، اعتبار و حمایت خود را نزد روحانیون طراز بالا از دست داد تا اندازهای که برای انتخابات بعدی رد صلاحیت شد. تمام این اشتباهات او را سوژه مناسب قصهای میکند که ارزش پرداختن دارد.
قدرتالله صمدی (بهداد) یک شهرستانی گستاخ است که راه خود را بدون پیشینه به دنیای سیاست باز میکند، بدون آنکه حتی بتواند لغات طولانی را در صحن مجلس بدون اشکال بیان کند. اما شانس همیشه با اوست. شانس بزرگ را موقعی به دست میآورد که به عنوان سردسته یک گروه معترض دست راستی به یک سالن تئاتر حمله میکنند تا یک کنسرت راک در حال برگزاری را به هم بزنند. مراسمی که بندرت مجوز برگزاری میگیرد و حالا با حضور وزیر در حال اجرا است. برای ترساندن مردم او پشت میکرفون میرود و فریاد میزند: “بمب”. در زمان کوتاهی بعد از آن به طرز حیرت آوری بمبی منفجر میشود. رسانهها همه چیز را وارونه جلوه میدهند و از او قهرمانی میسازند که جان صدها نفر را نجات داده. مانی حقیقی کارگردان و بازیگر شناخته شده در نقش سردبیر نشریهای که با سیاسیون مرتبط است مشخصاً او را تحمل میکند اما به ارزشهای او واقف است. با توجه به محبوبیتی که قدرت به دست آورده حزب سیاسی اصلاح طلب محافظه کار او را به عنوان نفر اول لیست کاندیداهای خود برمیگزیند. در این میان یکی از سران حزب سؤال میکند “آخه کی به این میمون رأی میده؟” اما قدرت با ایدههای مسخره و بی اساس صرفاً تبلیغاتیاش مثل آوردن پول نفت سر سفره مردم یا شعارهای متفکرانه مثل “وقتی مشکل فرهنگی دارید، آن را به مشکل امنیتی تبدیل کنید” مسیر موفقیت در انتخابات را برای خود هموار میکند. اما خیلی زود از کنترل خارج میشود و افسارش از دست حامیان سیاسیاش در میرود. کل این سوء تفاهمات و اشتباهات همه جانبه در صحنههای بسیار کمدی به تصویر کشیده میشود. هم زمان علاقهمندی ناشیانه او به یک زن خبرنگار با رفتار دهاتی ناشی از کند ذهنی او با شکست مواجه میشود.
علیرغم سرعت بالای اتفاقات، مارموز به جای خاصی نمیرسد. در صحنههای نهایی قدرت به آدمهای اشتباه حمله میکند و بازداشت میشود. بعد از اینکه یک حامی ناشناس برای او وثیقه میگذارد، از فرصت استفاده کرده و به استانبول میرود و آنجا با گروهی از ایرانیان سلطنت طلب فراری بُر میخورد. (پرداختن به سلسله پهلوی یکی از خط قرمزهایی است که به نظر میرسد این روزها رنگ باخته است؛ تا حدی که آخرین شاه ایران سوژه مستند خوش ساخت و جدی ارثیه پدری است که آن هم در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.)
بازیگران: حامد بهداد، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مانی حقیقی
کارگردان: کمال تبریزی
نویسنده فیلمنامه: آیدین سیار سریع
تهیه کننده: جواد نوروز بیگی
مدیر فیلمبرداری: علی تبریزی
طراح صحنه: بهزاد آدینه
طراح لباس: شیده محمودزاده
تدوین: سهراب خسروی
موسیقی: گروه بمرانی
پخش جهانی: بنیاد سینمایی فارابی
۹۰ دقیقه
ترجمه: آتوسا قلمفرسایی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
- فراخوان نخستین جشنواره ملی «فیلم اقوام ایرانی» منتشر شد
- پوستر جشنواره فیلم اقوام ایرانی رونمایی شد
- پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی رونمایی میشود؛ کمال تبریزی دبیر جشنواره شد
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد