این روزها دوباره تب و تاب معرفی فیلم به اسکار داغ است و هر کس در این بین نگاهی به این موضوع دارد. برخی مطابق معمول بر این باورند که که اسکار محلی برای زدن حرف های سیاسی است و از آن سو عده ای معتقدند که قواعد این بازی کاملا منطبق بر قواعد سینمایی است و جایی برای صدور بیانیه نیست بنابراین باید فیلمی که از نظر سینمایی شانس دیده شدن دارد به این آکادمی معرفی گردد.
سینماسینما، مرسده مقیمی ـ شاهین شجری کهن، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماسینما، با تاکید بر روشن بودن حضور «فروشنده» به عنوان گزینه شایسته از طرف ایران در اسکار درباره سایر رقبای این فیلم می گوید: امسال جزء معدود دفعاتی است که چند گزینه قابل توجه وجود دارد. بر خلاف برخی از سال های گذشته که نه تنها گزینه مناسبی را انتخاب نکردیم بلکه اصلا گزینه مناسبی برای معرفی نداشتیم؛ امسال حداقل سه، چهار گزینه از فیلم های مطرح شده، قابل توجه اند به طوری که در شرایط عادی و بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات می توانستند گزینه نهایی باشند. مثلا «اژدها وارد می شود» فیلمی است که کاملا قابلیت اکران جهانی و موفقیت در عرصه بین الملل را دارد و زبانش زبان سینماست. هرچند که اگر بنا باشد ایران را در اسکار نمایندگی کند باید تغییراتی در آن صورت گیرد و آن چیزهایی که صرفا برای مخاطب بومی معنا دارد و به نوعی شیطنت های فیلمساز محسوب می شود از فیلم خارج شود.
شجری کهن با اشاره به فیلم سینمایی «ابد و یک روز» و موفقیتهای داخلی این فیلم؛ می گوید: «ابد و یک روز» بسیار فیلم خوب و گرمی است ولی این فیلم برای مخاطب بومی تا این حد جذاب است. فیلم علاوه بر بومی بودن طبعا به عنوان کار اول خامدستی هایی به ویژه در فیلمنامه دارد. ما نمی توانیم یک فیلم اولی که به خودمان بسیار چسبیده و از دیدنش لذت بردیم و بارها و بارها تحسینش کردیم را نماینده سینمای ایران در اسکار بدانیم. آنجا مسائل تکنیکی به شدت اهمیت دارد. در اسکار اصول و قواعد تکنیکی که فیلم ها با آن سنجیده می شود قواعد کلاسیک سینماست. این که سعید روستایی فقط ۲۷ سال سن دارد یا این که نوید محمد زاده چندمین بازی خوبش را ارائه کرده نکات دارای اهمیتی برای ماست اما این ها اصلا به اعضای آکادمی ارتباطی ندارد؛ این ها در حوزه داخلی و در جغرافیای سینمای ایران معنا می شود. به هر روی با این که بسیار «ابد و یک روز» را دوست دارم اما شرایط و المان جهانی بودن را ندارد.
این منتقد سینما با بیان این نکته که اسکار را مکان مناسبی برای تصمیمات ایدئولوژیک نمیداند با اشاره به فیلم «ایستاده در غبار» گفت: فیلمی مثل «ایستاده در غبار» حتی فارغ از نگاه ایدئولوژیکی که ابدا جایش در اسکار نیست؛ بیشتر مناسب جشنواره ای نظر «ساندنس» است. باید در نظر بگیریم ظرفی که قرار است در آن فیلم را تعریف کنیم چیست. «ایستاده در غبار» در چنین موقعیتی از پیش بازنده است و فرستادنش فقط سوزاندن یک بلیط است! ضمن این که فیلم در جشنواره فجر و از کسانی که نگاه ایدئولوژیک وطنی هم دارند جز چند جایزه مشخص جایزه ای نگرفته است؛ در این شرایط چطور انتظار داریم در یک کشور بیگانه که اصلا موقعیت فیلم برایش قابل درک نیست موفقیتی کسب کند؟ این فیلم برای جشنواره ساندنس که فیلم های مستقل و مستندگونه بررسی می شود خوب است اما برای اسکار قطعا انتخاب غلطی است. با آن حجم فیلم که به آکادمی فرستاده می شود؛ این فیلم ندیده کنار گذاشته می شود. شخصیت اصلی فیلم حاج احمد متوسلیان برای ما یک چهره شناخته شده است که با آن ارتباط بر قرار می کنیم و برای مان معنا دار و محترم است. برای مخاطب خارجی باید پیش از نمایش فیلم توضیح داد که ایشان چه شخصیتی است و بعد فیلم دیده شود. ضمن این که فیلم همین معدود جایزه هایی که در ایران گرفته و تحسین هایی که به دنبال داشته، مثل حمایت خودم از آن به سبب نگاه شیردلانه و جسورانه به موقعیت جنگ و یک قهرمان ملی است. این که خیلی بی پروا یک قهرمان را با تمام ایرادهایش نشان می دهد، عصبانیت هایش، اشتباهاتش و… تحسین برانگیز است. نکته مثبت دیگر کار نوع روایت بدیع آن است که باز تاکید می کنم این ها جملگی برای ما معنا دار است نه برای اسکار. بنابراین این فیلم به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای اسکار نیست.
او با تاکید بر این که هر انتخابی جز «فروشنده» نشان دهنده سوء نیت است؛ ادامه می دهد: «فروشنده» یک فیلم جهانی از یک فیلمساز معتبر است که در جهان دوست دارند فیلم او را ببینند. اصلا حضور فرهادی در اسکار با استقبال آکادمی مواجه می شود چرا که آن ها دوست دارند فیلمسازهایی را در فهرستشان داشته باشند که به وزن و اعتبارشان اضافه کند. به انضمام این که فیلم فرهادی دیده شده و از پخش جهانی بهره می برد. «فروشنده» استانداردهای لازم را داراست. بازیگرانی در آن ایفای نقش می کنند که کارنامه روشنی دارند و برای مخاطب آشنا هستند. تکنیک بسیار بالایی دارد و دیگر این که نمایشنامه آرتور میلر یک پدیده فرهنگی آشنا و جهانی است. همه این ها امتیازاتی است که «فروشنده» را ممتاز می کند. به نظرم هر بحثی برای فرستادن فیلمی جز «فروشنده» نشان دهنده سوء نیت و درگیری حزبی و جناحی است وگرنه برای یک کارشناس سینما بارز است که «فروشنده» درست ترین انتخاب برای آکادمی اسکار است.
شجری کهن در پاسخ به این که در صورت نهایی شدن «فروشنده» برای نمایندگی ایران در اسکار آیا این فیلم شانس کسب جایزه را دارد یا خیر، می گوید: این که «فروشنده» شانس کسب جایزه را دارد یا خیر ابدا چیزی نیست که بتوان از حالا درباره آن صحبت کرد و به چیزهای مختلفی بستگی دارد. تعداد بسیاری فیلم رقیب آن هستند و البته که حال و هوای اجتماعی دنیا در آن زمان اهمیت دارد. برای مثال ممکن است یک انفجار در لندن پیش از اسکار رخ دهد و در آن شرایط اجتماعی ترجیح بر این باشد که از یک فیلم ضد تروریستی تقدیر شود. قطعا معادلات سیاسی و اجتماعی بسیار مهم است و از حالا قابل پیش بینی نیست اما با همه این ها گزینه برتر «فروشنده» است. ما موظفیم گزینه برتر را ارسال کنیم باقی مناسبات از عهده ما خارج است.
شجری کهن در پایان درباره توقعاتی که از «فروشنده» بعد از کسب جایزه بازیگری و فیلمنامه در جشنواره «کن» به وجود آمده می گوید: اگر بتوانیم موفقیت دریافت اسکار فیلم خارجی زبان را تکرار کنیم اتفاق بسیار خوب و بزرگی است؛ اما اگر بنا باشد به جز این بخش شانسی داشته باشیم من بیشتر از شهاب حسینی با توجه به مباحث فمینیستی این شانس را از آنِ ترانه علیدوستی می دانم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم