برنامهریز جشنوارهی «تامپره» فنلاند با بیان اینکه برخی فیلمهای کوتاه ایران را برای نمایش در این جشنواره درنظر دارد، شیوه عجیب و خاص در بیان مسائل را از ویژگیهای بارز فیلمهای کوتاه ایرانی دانست.
به گزارش سینماسینما، رینا میکونِن یکی از برنامهریزان جشنواره «تامپره» فنلاند است که دو روزی است به دعوت جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برای شرکت در اولین بازار این رویداد به ایران آمده است.
بسیاری از فیلمسازان کوتاه ایران جشنواره تامپره را جزو جشنوارههای مهم اروپا در این حوزه میشناسند و این توجه برای نماینده این فستیوال قابل توجه است، چون در همین دو روزی که به تهران آمده این مسئله را بارها شنیده است، در حالی که خودش معتقد است جشنوارهای مثل «کِلِرمون» معروفیت خیلی بیشتری دارد.
میکونن ضمن بیان برخی انتقادها مثل نداشتن اینترنت مناسب در روز اولی که به بازار جشنواره آمده بود یا در اختیار نداشتن جدول برنامه به زبان انگلیسی، از گپ و گفتی که با فیلمسازان ایرانی داشت ابراز خوشحال کرد.
وی درباره شناخت خود از سینمای ایران و بویژه فیلم کوتاه گفت: سینمای ایران را بیشتر با عباس کیارستمی میشناسم و اصلا فکر میکنم همه کیارستمی را میشناسند. بعد از او هم جعفر پناهی را میشناسم که فیلمهایش را در جشنوارهها دیدهام، اما شناختم نسبت به فیلمهای کوتاه ایران خیلی بیشتر است چون از ۱۵ سال قبل که در جشنواره «تامپره» مشغول کار شدم، تماشای فیلمهای ایران را هم شروع کردم و آنها را آثاری قوی میدانم و نوعی زیباییشناسی مخصوص خودشان را دارند و نسبت به دیگر فیلمهای کوتاهی که میبینم به نوعی بینظیر هستند.
میکونن که از دعوت جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار خوشحال شده و چون تا به حال به ایران نیامده بود بدون تردید دعوت جشنواره را پذیرفت، ادامه داد: بازار جشنواره فیلم کوتاه تهران را نمیتوان فعلا خیلی دقیق ارزیابی کرد، چون برخی مشکلات بویژه در روز اول وجود داشتند ولی همان باعث شد بیشتر گفتوگو کنم و صحبت با افراد زیاد جالب بود. در لابراتواری هم که برای نمایش دیگر فیلمهای کوتاه درنظر گرفته شده چند فیلم را دیدم و شاید تعدادی از آنها برای شرکت در جشنواره فیلم تامپره دعوت شوند. البته متاسفانه برخی از آنها امکان شرکت در بخش رقابتی جشنواره ما را ندارند چون با توجه به قوانین، قدیمی محسوب میشوند.
وی در ادامه درباره جایگاه فیلم کوتاه گفت: به طور کلی ساخت فیلم کوتاه نسبت به فیلمهای سینمایی سختتر است چون پول درآوردن از این نوع فیلمها سخت است. اگرچه برخی سالنهای سینمایی فیلمهای کوتاه را اکران میکنند ولی ماهیت انها بیشتر جشنوارهای است و به همین دلیل بیشتر مردم نمیتوانند آنها را تماشا کنند مگر آنهایی که فیلم زیاد میبینند و در جشنوارهها شرکت میکنند. با این حال فیلمهای کوتاه ایران در میان دیگر فیلمهای کوتاه کشورها جایگاه خود را دارند، چون برای گفتن هر حرفی شیوه عجیب و خاصی دارند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۴۲ برگزیدگانش را شناخت/ فیلم کوتاه «معیار» از شیلی به اسکار راه یافت
- معرفی نامزدهای چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- خبرهایی از سه اثر حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- خبرهایی از جشنوارههای فیلم کودک، کوتاه و جهانی فجر
- «سوینا» در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- آثار پویانمایی راهیافته به جشنواره چهل و یکم فیلمکوتاه تهران اعلام شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری
- اعلام فیلمهای تجربی راه یافته به جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران/ هیات انتخاب و داوری معرفی شدند
- معرفی فیلمهای راهیافته به بخش «استعداد نو» چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: از دو قطبیسازی حوادث سال گذشته پرهیز میکنیم/ اضافه شدن دو جایزه به بخش بینالملل
- انتشار فراخوان چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با تاکید بر «بومیگرایی در ژانر»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





