پشت پرده «برکزیت» و نمایش آخرین مستند فرهاد ورهرام در جشنواره سینما حقیقت از جمله خبرهای ۲۳ مهر ماه این رویداد هنری است.
به گزارش سینماسینما، مستند بلند «برکزیتانیا» Brexitannia که به اتفاقات و مباحث مربوط به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی موسوم به «برکزیت» میپردازد، در یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درخواهد آمد.
خروج انگلستان از اتحادیه اروپا موسوم به «برکزیت» در آستانه انتخاب مدافعین سرسپرده نظام «نئو لیبرال» در آمریکا و انگلستان، بار دیگر به غلبه گفتمان جهانیسازی و «بازار آزاد» در جهان غرب اشاره داشت؛ نوعی تازه از استعمار جهان و انسان که علیرغم انتقادات مستدل اندیشمندان و جامعهشناسان معاصر، به واسطه زور رسانه با «برکزیت» به پیروزی رسید.
این مستند سیاه و سفید هشتاد دقیقهای به کارگردانی «تیموتی جرج کلی» و تهیهکنندگی «پاول کاریخالین» محصول ۲۰۱۷ انگلستان و روسیه است و در آن گفتگوهای جذاب و آموزندهای با «نوام چامسکی»، «بوو اشتول» و… انجام شده است.
مستند «برکزیتانیا» در بخش غیر رقابتی «روزگار ما» جشنواره بینالمللی سینماحقیقت که ویژه نمایش مستندهای سیاسی روز جهان است، به نمایش درمیآید.
با خشک شدن «هامون» مهاجرت آغاز شد
فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با جدیدترین اثر مستند خود «بَند آب، بَند خاک» به بررسی دلایل خشک شدن دریاچه هامون و مهاجرت برخی از اهالی سیستان و بلوچستان میپردازد.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند که برای اولین نمایش عمومی، تحویل دبیرخانه یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت شده، آمده است: «در دهه چهل دریاچه هامون در سیستان که نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه داشت، به دلیل کم آب شدن رودخانه هیرمند و شرایط سیاسی تحمیل شده از سوی کشور افغانستان، آرام آرام رو به خشکی رفته و با شروع طوفانهای سهمگین خاک، امان از مردمان این دیار بریده میشود. پس از این در چند دوره خشکسالی، خانوادهها به سرزمینی دیگر مهاجرت میکنند. اولین گروه مهاجران زندگی سختی را در سرزمین جدید میگذرانند تا به تدریج همانند بومیها به قوام و دوام برسند. مسئله اصلی این فیلم به مهاجرتی اشاره دارد که عامل آن خشکسالی و کمآبی است که با خشک شدن دریاچهای اتفاق میافتد. ریشه این مهاجرت نه تنها از شرایط نابسامانی اکوسیستم و خشکسالی و طوفان، بلکه اختلافات سیاسی دو کشور ایران و افغانستان از قرن نوزدهم به بعد سرچشمه میگیرد و تاکنون هم لاینحل مانده است. آغاز مهاجرت اهالی سیستان از اوسط دهه ۴۰ آغاز شد. در این مهاجرت گروه قلیلی از مردم به سمت افغانستان و استان خراسان ولی اغلب به منطقه گرگان کوچ کردند. بار دیگر از اوایل دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و در ادامه مناقشات بین ایران و افغانستان، افغانها بر روی رودخانه هیرمند سد بستند و آب دریاچه هامون رو به تقلیل گذاشت. شرایط نابسامان باعث شد تا گروهی از مردمان اطراف این دریاچه به مناطق گرگان و شرق مازندران که به دلیل آب و هوای مناسب از قطبهای کشاورزی در ایران محسوب میشود، مهاجرت کنند…»
عوامل تولید مستند ۵۷ دقیقهای «بَند آب، بَند خاک» که تولید سال ۱۳۹۶ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده: فرهاد ورهرام، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابرداران: احمدرضا طائی و شاهین پورداداشی، صداگذار: شاهین پورداداشی، تدوینگر: مهدی باقری، مدیر تولید: ناصر عربعلی، دستیار کارگردان: هاشم مصطفوی، عکاس: مازیار مشتاق گوهری
فرهاد ورهرام متولد سال ۱۳۲۷ (۶۹ ساله) در بروجرد و فارغالتحصیل رشته سینما است. در کارنامه مستندسازی وی، ساخت آثاری چون تاراز، عروسی مقدس، قتل شتر، یاد و یادگار، دماوند، سیاهان جنوب، بیشناسنامهها و… به چشم میخورد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری