ایزد مهر آفرین در خبر آنلاین نوشت :با گسترش روزافزون فضای مجازی، اطلاعات و اخبار در سریعترین و سادهترین شیوه ممکن در حال انتشار و انعکاس در سطح جامعه است و بیتردید این سرعت عمل یکی از مزایایی مهم و غیرقابلانکار فضای مجازی در دوران معاصر قلمداد میشود.
در کنار این مزایا اما قطع بهیقین معایبی نیز وجود داشته و دارد که متأسفانه هر چه این فضا وسیعتر و گستردهتر شده معایبش عیانتر و اصطلاحاً گلدرشتتر میشود. بهعنوان مثال و بنابر ضرورت شغلی ام مثالی از سینما می آورم. در حوزه سینما یکی از آفتهای وجود کانالهای و گروههای بیهویت و اقماری میباشند که بهمثابه یک تریبون و تنها با تولید و انتشار اخبار تقلبی و زرد مخاطب و عضو جذب کرده و با همین شیوه اقدام به دریافت حقالسکوت از سوژههای خود میکند.
سلسله کانالهایی تحت عنوان هنری با پسوند و پیشوند سینما طی برنامه از پیش مشخصشده با برچسب زدن ناجوانمردانه به یک فیلم یا یک سینماگر شروع به تخریب آن کرده تا جایی که تولیدکنندگان برای دور کردن حواشی ناچار به پرداخت حقالسکوت به مدیران و هدایتکنندگان این سلسله کانالها شوند و اگر این پرداخت صورت نگیرد با فشار مضاعف سعی در ایجاد حواشی برای آنان میکنند و البته در چند سال اخیر نیز تعدادی از مدیران سینمایی برای در امان ماندن از این قبیل حواشی آنهم به گونهی غیرمستقیم به پرداخت حقالسکوت تحت عنوان پرداخت هزینه برای تبلیغات و امثالهم به این افراد چراغ سبز نشان دادهاند.
بارها شنیدهاید و خواندهاید که یک بازیگر و سینماگر از این فضای مسموم دلپری دارد و انتقاد میکند. شایعهپردازی و دروغپردازی به حریم خصوصی اهالی سینما هم رخنه کرده و اهالی سینما را وارد حاشیه کرده است. حاشیههایی که سینما و مردم را به مسیر درستی نمیبرد.
یکی از مهمترین عوامل حاشیهسازی در فضای مجازی، افرادی هستند که با نیت دستیابی به موقعیت مالی و با دمدستیترین روشها، مانند «گوشبر»ها، اقدام به اخاذی میکنند.
گوشبر در فرهنگ لغت به کسانی گویند که به دسیسه و مکر، از دیگران طلب پول کند. تأسفبار است که مشکلات اقتصادی از یک سو و بیدروپیکر بودن فضای رسانهای از سوی دیگر باعث شده عدهای با «گوشبری» امورات بگذرانند.
از روزی که «بگمبگم» مد روز شد، اینان الگوی خود را یافتند. در فضای مجازی کانالهای خبری بیهویت قارچگونه آمدند و رشد و نمو کردند و گوشبرها، در جلسات دورهمی، نشستند و چاره کردند که برویم، بزنیم، تلکه کنیم تا اموراتمان بگذرد. کلیدواژه مشترکمان «اصطلاحسازی» و «برچسبزنی»؛ بریم بزنیم. ارگانی، ۱۲ شغله و…!
مشی «گوشبر»ها در ظاهر «عدالتخواهی» و «افشاگری» بود و صرفا هم در جایی سرک میکشیدند که بوی «پول» به مشامشان خورده باشد. شاید یکی دو تهیهکننده و سینماگر درجه چندم هم پشتشان بودند. میبریدند و میدوختند و میبافدند تا عملشان به تهدید و ارعاب و گوشبریدن ختم شود. غافل از این که دیگر حنایشان برای کسی(افکار عمومی) رنگ ندارد و دستشان رو شده…
حسین انتظامی متولی سینمای کشور، خود یک فعال و مدیر رسانهای مجرب است و میداند تقاوت بین «تلکهبگیر» و «روزنامهنگار» چیست. او میداند و تحلیل دارد که تأثیر «دروغ» بر «افکارعمومی» چقدر مخرب است و چقدر میتواند دیوار بیاعتمادی را بلند کند. سازمان سینمایی با لودر به سراغ این دیوار دروغ برود تا فیکهای رسانه، از کسانی که برای نان شب، عرق میریزند و زحمت میکشند، جدا شوند.
تأسفآورتر زمانی است که بدانیم برخی از اهالی سینما با این کانالهای اقماری و بیهویت در ارتباط بوده، و به آنها اطلاعات شخصی و کاری همکاران خود را می دهند. نمونه اش را در تهمت ها و جوسازی علیه منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما می توان به عینه دید.
رویدادی که همانند ویروس خطرناکی در بدنه سینما در حال گسترش است و اگر فکری به حالش نشود قطعاً در آینده نهچندان دور این کانالها و ادمین های منفعتطلب و بیهویتشان هستند که عنان سینما را در دست گرفته و بهنوعی آن را هدایت میکنند.
سکوت جامعه سینمایی در مقابل تهمت و افترای «گوشبرها» دیگر منطقی نیست، مگر آن که آنها تهمتها را تأیید کنند! دیگر یک مخاطب عادی تلگرامی هم با دیدن تیترهای «گوشبرها» میفهمد که داستان چیست؛ و حالا نوبتی هم که باشد نوبت پیگیری «بگمبگم»های غیراخلاقی آنهاست و روکردن دستشان و هویت و جد و آبادشان. این پروفایلهای فیک، به زودی هویدا خواهند شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود