از صراحت لهجه کیمیایی باید ترسید. او به اعتبار اینکه فیلمساز سیاسی، اجتماعی دوران ما است باید صریح سخن بگوید که گفته است. از همان نخست. سمبل و نماد و این حرفها جایی در سینمای او ندارد. مشهور است که دکتر شریعتی پس از دیدن قیصر گفته بود: پس با سینما هم میتوان به حکومت «نه» گفت. اینها را گفتم تا بگویم او از همان آغاز سر راست سخن میگفت. بدون هیچ تمهیدی برای پوشیده سخن گفتن. درست مثل شاعران سبک خراسانی. اما وقتی همین فیلمساز، زیادی صریح میشود باید نگران شد. هنرمند با آمار و ارقام سر و کار ندارد. با دلش سخن میگوید و سخن دل را باید با گوش جان شنید. اگر آنها که باید سخن هنرمند را میشنیدند به هنگام نمایش فیلم سفرسنگ گوشهایشان از عسل آکنده نبود شاید تاریخ این سرزمین به شکل دیگری رقم میخورد. حالا این فیلمساز خستگیناپذیر و سمج، صریحترین فیلم پس از انقلابش را روی پرده دارد. فرصتِ سخن گفتن درباره شکل و شمایل فیلم بسیار است اما دست به نقد باید جانِ سخنِ فیلم را دریافت. البته آنها که باید فیلم را ببینند به احتمال قریب به یقین کارهای مهمتری از فیلم دیدن دارند. همانطور که اعتراض را ندیدند و سخن فیلمساز را نشنیدند که میگفت: تنها با روزنامه نمیتوان چاره این خلق بیچاره کرد. و شد آنچه نباید میشد. معجزه هزاره سوم از دلِ بیاعتنایی به اعتراض درآمد. اگر گوشهایی پیدا میشد که فارغ از سیاستزدگی، سخن هنرمند را میشنید بدون شک خرداد ۸۴ را به شکل دیگری سپری میکردیم. حالا هم اگر گوشهایی یافت شوند که بتوانند تذکار صریح و تلخ مسعود کیمیایی را فارغ از هیاهوی سیاستبازان بشنوند، شاید بتوان هنوز هم امیدوار بود. در اجاقی طمع شعله نمیبندم، خردک شرری هست هنوز؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- تشویق طولانی مسعود کیمیایی در «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار»/ کیمیایی از غم نبود مهرجویی گفت
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- منتقد سینما: مسعود کیمیایی نزدیکترین فیلمساز ایرانی به جهان ملویل است
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
نباید ترسید باید محاکمه ش کرد برای فیلم قیصرش او یک مجرم است چرا که کلانتریها بعد از فیلمش پر شد …..