کارگردان فروشنده میگوید: این سوال همیشه در فیلمهای من مطرح بوده که چه متر و معیاری برای رفتار اخلاقی وجود دارد؛ زیرا قانون و عرف مدعیاند چیزی قوی به نام وجدان وجود دارد که باید آن را زنده نگهداشت.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی، شب گذشته (یکشنبه دوم آبان) در تازهترین گفتگوی خود گفت: آنچه باعث میشود تا تماشاگر با فیلم فروشنده ارتباط برقرار کند این است که تماشاگر به صورت فعال در صحنههای فیلم حضور دارد و مدام باید درباره صحنهها قضاوت کند و بعد به صحنه دیگر برود.
فرهادی که با بیبی سی گفتگو میکرد، افزود: تماشاگر گاهی شاید با یک شخصیت همراه شود و در صحنهای دیگر با شخصیتی دیگر. همین مسئله است که فیلم فروشنده را تبدیل به یک فیلم کارگاهی کرده است اما این کارگاه در فیلم و روی پرده نیست.
کارگردان فروشنده افزود: فیلم پر از جزییاتی است که در زندگی همه آدمها وجود دارد و هر چند این جزییات روزمره است اما در زندگی ما خیلی تاثیر دارند و زندگی ما محصول همین جزییات روزمره است که در بسیاری مواقع مسیر زندگی ما را عوض میکنند.
فرهادی با اشاره به شخصیت فردی که در فیلم متهم به تجاوز است، گفت: ما در کلیشههای روزمره تصور میکنیم کسی که بهجای عماد (شهاب حسینی) وارد خانه شده یک جوان قوی است اما وقتی پیرمردی را میبینیم که خانوادهای دارد و دخترش قرار است ازدواج کند؛ تمام پیشفرضهای ما بههم میریزد و اینکه با این آدم باید چگونه برخورد کرد، چگونه او را مجازات کرد و چه کسی و چه میزانی این مجازات را تشخیص میدهد، میزان این مجازات چقدر به شخص خاطی است بازمیگردد و چقدر به جامعه و اطرافیان؟ … همه سوالاتی است که ذهن تماشاگر را پرمیکند.
وی ادامه داد: هر آدمی برای هر کاری دلایلی دارد که ممکن است مورد تایید ما نباشد. من این مسئله را در همه فیلمهایم رعایت کردهام و تا امروز فیلمنامهای ننوشتم که در آن از ابتدا شخصیتی وجود داشته باشد که پیشاپیش او را در گروه بدها قرار داده باشم. ممکن است یک فرد در زندگی رفتارش مورد تایید ما نباشد اما وقتی دلایل وی را میشنویم، میتوانیم او را بفهمیم هرچند شاید آن را تایید نکنیم زیرا میتوانیم درک کنیم که فقط خود او و اراده وی موثر نبوده که باعث شده دست به چنین رفتاری بزند.
فرهادی افزود: زنی که تنها در کنار خیابان ایستاده و تنفروشی میکند نسبت به آن دزد ثروتمند که دست در جیب دیگران کرده؛ برای من بیشتر قابل احترام است هرچند رفتارش مورد تایید من نیست اما قابل احترامتر است زیرا او برای سیر کردن شکمش از خود مایه میگذارد اما دست در جیب دیگران نمیکند.
کارگردان فروشنده تاکید کرد: این سوال همیشه در فیلمهای من مطرح بوده که چه متر و معیاری برای رفتار اخلاقی وجود دارد؛ زیرا قانون و عرف مدعیاند چیزی قوی به نام وجدان وجود دارد که باید آن را زنده نگهداشت.
وی ادامه داد: تنها چیزی که میتواند یک اتفاق و کنش را از زوایههای مختلف مورد قضاوت صادقه قرار دهد وجدان فردی ماست و بهترین متر و میزان برای اخلاقی و غیراخلاقی تشخیص دادن رفتار ما نیز همین وجدان است.
فرهادی گفت: من قانون را در برابر این رفتارها خیلی همهجانبهنگر ندیدم زیرا در کشورها و فرهنگهای مختلف به نسبت اینکه در مردم چه خاطره و چه انتظاری از قانون وجود دارد؛ متفاوت است. در هر کشوری ممکن است برای بعضی موارد راحت به پلیس مراجعه کنند یا در جای دیگر مانند فرهنگ شرق موضوعاتی مانند حیا و آبرو چندان پر رنگ است که جلوی این کار را میگیرد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فروشنده» در میان پرفروش ترین های فیلم های مستقل در آمریکا
- واکنش تازه و متفاوت ترانه علیدوستی به موفقیت «فروشنده» در اسکار
- روزنامههای ایران بعد از «اسکار» فرهادی چه نوشتند؟
- اولین نمایش «فروشنده» در نیویورک با حضور کارگردان برنده اسکار
- هالیوود ریپورتر: اعطای اسکار به فرهادی، بیانیه سیاسی هالیوود علیه «ترامپ»
- گفتگوی منتقد ایتالیاییبافرهادی: به تماشای فیلمی بنشینیدکه زبانی عجیب و پاکیزه دارد
- «فروشنده» نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- پیش بینی نشریههای معروف سینمایی درباره برندگان گلدن گلوب
- «فروشنده» همچنان در میان ۵ پیشتاز اسکار خارجی
- «فروشنده» به فهرست جوایز انجمن منتقدان فیلم آنلاین راه یافت
- نوآوری در پوشش مراسم گلدن گلوب از طریق توییتر
- صمدیان، فرهادی و حاتمیکیا برگزیدههای لندن
- «فروشنده» فیلم برگزیده تماشاگران در فستیوال بمبئی
- کیوان مقدم: فروشنده جزو کارهای خوبم است/کار با کیمیایی و جیرانی را نمیتوان فراموش کرد
- «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اولانباتور شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد