اصغر فرهادی، در گفتگویی از محدودیتهای آزادی بیان در ایران و هزینههاى کووید ١٩گفت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود ریپورتر داستان «قهرمان» در ایران میگذرد؛ فیلمی که اولین اکران آمریکای شمالی خود را در فستیوال تلوراید، و بعد از برنده شدن جایزه بزرگ کن تجربه میکند. تصمیم رحیم (امیر جدیدی) که به خاطر بدهی در زندان است، برای بازگرداندن کیف حاوی طلا به صاحبش، برای او تصویری مثبت در زندان به ارمغان میآورد. اما داستان رحیم پیچیدهتر از داستان انسانی خوبی که در ابتدا میبینیم، میشود؛ داستانی که تمام شبکههای اجتماعی را پر میکند. ایدهای که توجه فرهادی را در اخبار به خود جلب کرد؛ داستانى درباره قهرمانانی که در رسانهها ظهور و سقوط میکنند.
فرهادی از توییتر و فیسبوک استفاده نمیکند و میگوید: «بسیار وقتگیر است» اما کارگردانی که دو بار برندهی جایزه اسکار شده، در فیلم جدیدش «قهرمان»، نگاه انتقادی تند و تیزی به پدیدهی از عرش به فرش رساندن آدمها در شبکههای اجتماعی دارد.
فرهادی میگوید:«ما دیگر به آدمها فرصت و اجازه اشتباه کردن نمیدهیم. آنچه توجه من را به خودش جلب کرد این بود که ما میبینیم آدمها در نقاطی از زندگیشان کارهایی انسانی انجام میدهند و آنچه اتفاق میافتد این است که بقیه انتظار دارند که آنها همیشه همان فردی باشند که آن کار انسانی را انجام داده است. آنها گذشته و آیندهی آن فرد را نادیده میگیرند. منظورم این نیست که آدمها باید کارهای نادرست انجام دهند اما هر انسانی به واسطهی انسان بودنش، کارهای اشتباه نیز انجام میدهد.»
هرچند که فیلم فرهادی در شهر شیراز میگذرد اما او معتقد است تناقضی که در «قهرمان» نمایش داده میشود، جهانیست. او در اینباره میگوید: «وقتی درباره فرهنگ حذف کردن حرف میزنیم -زمانیکه یک نفر را بالا میبرند و بعد سعی میکنند او را به زیر بکشند- دربارهی پدیدهای جهانی صحبت میکنیم.»
فیلمهای قبلی فرهادی، جدایی (۲۰۱۱) و فروشنده (۲۰۱۶)، هر دو نامزد و برنده جایزهی بهترین اسکار فیلم خارجی شدند که حالا آکادمی، نام آن را به بهترین فیلم بینالمللی تغییر داده است. «جدایی» نامزد بهترین فیلمنامه اصلی نیز بود. آمازون پخش «قهرمان» را برعهده دارد و اکران سینمایی آن را از هفتم ژانویه ۲۰۲۲ آغاز میکند.
وقتی آخرین بار فرهادی نامزد دریافت جایزه اسکار بود، در اعتراض به قانون منع سفر کشورهای مسلمان (از جمله ایران) به آمریکا ، به مراسم اسکار نرفت. او درباره آن تصمیم توضیح میدهد: «همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. ما با پخشکننده آمریکا حرف زده بودیم و تصمیم این بود که به مراسم برویم اما این قانون، یک بیاحترامی به مردم ایران و سایر کشورها بود. این حقیقت که من میتوانم سفر کنم اما بسیاری از مردم از سفر منع شدهاند، به من احساس بدی داد. به همین دلیل حدود یکی دو شب روی یک نوشته در این مورد کار کردم که فقط درباره ممنوعیت سفر نبود و درباره هر تصمیمى هست که سیاستمداران مىگیرند و با آن، انسانها را به گروههای مختلف و روبروی هم تقسیم میکنند. به نظرم این یک نگاه به کل بشریت است.»
فرهادى در جواب خبرنگار در مورد شیوع بیمارى کرونا در ایران چنین مىگوید: «ایران در حال حاضر در حال سپری کردن موج پنجم بیماری کروناست که جان بسیارى را تا به حال گرفته است؛ آمار مرگ و میری که با ممنوع کردن ورود واکسن از انگلیس و آمریکا، بدتر شد. مردم هرگز این تصمیم را نمیبخشند. موقعیت بسیار ناراحتکنندهای است و مردم بسیار خشمگین هستند. آنها هیچ امیدی ندارند که چیزی در آینده تغییر کند. هر روز اخبار بد میشنویم و اینطور به نظر میرسد که سیستم هیچ عزمی برای تغییر و بهتر کردن زندگی مردم ندارد.»
او درباره این که اگر سانسور وجود نداشت، فیلمهایش چه تفاوتهایی داشت، پاسخ میدهد:«خیلی چیزها متفاوت میشد. ما اسم این فیلمها را فیلمهای واقعگرا میگذاریم اما برای مثال وقتی زنی را در خانهاش میبینیم که حجاب و روسری بر سر دارد، این واقعی نیست. من نمیتوانم دقیقا بگویم که فیلمهایم در صورت وجود آزادی چگونه میشد اما میدانم که حتما متفاوت میشد چون ذهنم آزادتر بود.» فرهادى درباره تاثیر محدود کردن آزادیاش روی مسیر حرفهای خود میگوید: «وقتی سالها در مسیری ناهموار راه میروید شکل راه رفتن تان تغییر مى کند بنابراین نمیتوانم برایتان توضیح بدهم که راه رفتنم در یک مسیر صاف و هموار چگونه میتوانست باشد اما میدانم که حتما راحتتر بود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری