تهیهکننده فیلم «کوچه ژاپنیها» با ابراز امیدواری از اینکه در اکران فیلمهای غیرکمدی عدالت بیشتری برقرار شود، از حکومتِ سالندارها و فیلمهای کمدی در اکران و اختصاص سانسهای فوقالعاده شبانه به آنها و نیز سانسهای شبانه سینماها برای تئاترهای آزاد پرفروش انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، «کوچه ژاپنیها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و به تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی چند روزی است که روی پرده سینماها رفته، در حالی که بیش از دو سال قبل ساخته شده است. این فیلم متقاضی شرکت در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ بود که با وجود نظر مثبت هیأت انتخاب، نتوانست مجوز حضور در این رویداد را بگیرد.
«کوچهژاپنیها» طبق آنچه در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) درج شده در ۲۶ سالن در حال اکران است و در بسیاری از سینماها در سانسهای محدود و حتی تک سانس نمایش داده میشود.
علیاکبر ثقفی که این روزها خودش در تدارک کارگردانی یک فیلم به نام «مومو» است درباره وضعیت اکران «کوچه ژاپنیها» به ایسنا گفت: محدودیت در سینماها توسط مدیران سینما تخلف است و این عدالت نیست که اینقدر محدود به این فیلمِ تازه اکرانشده سانس بدهند در حالی که فیلمهای اجتماعی و هنری دستکم برای مدتی باید چرخشی سانس داشته باشند.
او با ابراز امیدواری از اینکه وزارت ارشاد بر این موضوع نظارت کند، درباره گروه تازهتاسیس سینمایی به نام «گروه فرهنگ» که گفته شده برای بهتر شدن اوضاع همین نوع فیلمها است، افزود: طرحی که برای گروه سینمایی فرهنگ معرفی شده، خوب است ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده و با این وضعیت احتمالا به دولت بعد میرسد.
ثقفی در ادامه درباره راه پیدا نکردن فیلم به جشنواره فجر و اینکه آیا دچار ممیزیهای زیاد برای اکران شده است، گفت: هیأت انتخاب جشنواره فجر فیلم را تایید و انتخاب کرده بود ولی مجوز نمایش نگرفت. بعد از آن هم خواستیم فیلم را برای اکران آماده کنیم که به ادامه رکود دوران کرونا رسیدیم. در آن مقطع تا یک سال بعد، شرایط ناامنی در اکران وجود داشت و سینماها رو به تعطیلی میرفتند؛ به همین دلیل ابتدا فیلمهای کمدی اکران شدند و مردم هم استقبال کردند. اما متاسفانه همین مبنایی شد که فیلمهای کمدی برای اکران در اولویت قرار بگیرند و فیلمهای اجتماعی به حاشیه رفتند.
او درباره وضعیت تبلیغاتی فیلمها نیز اظهار کرد: وقتی صاحبان یک فیلم ماهانه پول میلیاردی به شبکههای ماهوارهای میدهند، مشخص است که سود آن را هم در اکران میگیرند. ما الان براساس پتانسل خودمان در فضای مجازی تبلیغ میکنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط به گونهای است که چهار، پنج فیلم کمدی فروش میکنند و سرمایه آنها برمیگردد و سود هم میکنند ولی فیلمهای اجتماعی و هنری نابود میشوند. درواقع سینمای اجتماعی و ارزشی در این مقطع از اکران جایی ندارد و انگار جریان فقط دنبال فیلمهایی است که صندلی پر کنند در حالی که نباید توقع داشت همه فیلمهای کمدی بسازند.
این سینماگر گفت: ای کاش اگر مدیران سینما برای بهبود شرایط اکران فیلمهای کمدی راهی اندیشیدهاند زودتر اجرایی شود چون جای پرسش دارد که وقتی فیلمی تازه اکران شده و هنوز دیده نشده، چرا در سینماها تک سانس و در ساعت نامناسب اکران شود؟ بنابراین با توجه به نوع برخورد سینماداران برای فیلمهای اجتماعی، اعلام خطر میکنم از اینکه سینماداران و فیلمهای کمدی در سینما حکومت کنند.
ثقفی بیان کرد: با روش فعلی اکران، سینمای اجتماعی ضربه زیادی میخورد بخصوص آنکه همه نگاه کمدی ندارند ولی این وضعیت الان به قدری اسفناک شده که حتی سانسهای شب سینماها در اختیار تئاترهای آزاد است که فقط خوب میفروشند و از جنبه محتوا هم قابل بحث نیستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «های کپی» اکران میشود
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- جشنواره ایتالیایی به دو فیلم ایرانی جایزه داد
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





