چند روز قبل در واکنش به سرکوب اعتراضات مردم فلسطین در نوار غزه علیه انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و کشته شدن بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۴۰۰ نفر از تظاهرکنندگان به دست سربازان بی رحم اسرائیلی، پستی در اینستاگرام گذاشتم که حاوی چند عکس از جنایات سربازان اسرائیلی و سلاخی مردم فلسطین بود همراه با عنوانی که این جنایت های بی رحمانه را محکوم می کرد. اما صبح دیروز در کمال ناباوری دیدم که اینستاگرام پست مرا حذف کرده و پیامی برای من فرستاده به این مضمون که پست شما به دلیل نقض خط مشی اینستاگرام حذف شده است.
این نخستین بار نیست که اینستاگرام و شبکه های اجتماعی مشابه مثل فیس بوک دست به چنین کاری می زنند و پست هایی را که درحمایت از مردم فلسطین و علیه سیاست های دولت غاصب و جنایتکار اسرائیل نوشته می شود حذف می کنند.
کافی است در اینترنت جست و جو کنید، خواهید دید که تاکنون صدها نفر به این رویکرد اینستاگرام اعتراض کرده اند. چندی قبل فیس بوک اکانت چندین روزنامه نگار فلسطینی را که کاربر فیس بوک بودند، مسدود کرد.
به هر حال بعد از این اتفاق، من پست دیگری (این بار به انگلیسی) گذاشتم و در آن رسماً به این سانسور و نقض آشکار آزادی بیان در اینستاگرام اعتراض کردم.
به اعتقاد من این اقدام اینستاگرام، نه تنها محدود کردن آزادی بیان و عقیده در فضای مجازی است بلکه حمایت آشکار از جنایت های سربازان اسرائیلی به شمار می رود.
شک ندارم که پست من به وسیله تعدادی از هموطنان عرب ستیز و اسلام ستیز ما که هوادار اسرائیل اند ریپورت شده اما بعید می دانم که اینستاگرام صرفاً به درخواست این تعداد افراد، ترتیب اثر داده و پست مرا حذف کرده باشد.
من با خط مشی رسانه های غربی کاملاً آشنا هستم و می دانم که «اسرائیل» خط قرمز بزرگ آنهاست و هرگونه انتقاد صریح از دولت اسرائیل و سیاست های نژادپرستانه و سرکوبگرانه آنها علیه فلسطینی ها به بهانه مغایرت با خط مشی و استانداردهای این رسانه ها سانسور می شود. حالا می بینم که اسرائیل خط قرمز اینستاگرام نیز هست و اگر پستی در افشای جنایت های این حکومت در فضای اینستاگرام بنویسی، بدون شک حذف خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در میانه باستانگرایی و مدرنیسم/بررسی سینمای متفاوت فریدون رهنما در سالگرد درگذشت او
- شکاف تاریخی بین ادبیات /درباره کتاب گفتوگوهایی پیرامون اقتباس ادبی در سینمای ایران
- در نشست «وضعیت نقد در سینمای ایران» عنوان شد(بخش اول)/ نقد پاسخی به نیازهای درونی منتقد است
- بهرام بیضایی از تعزیه میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ صحبتهای ابراهیم گلستان درباره فرخ غفاری و کانون فیلم تهران
- جلسات باشگاه فیلم هشت و نیم به صورت آنلاین برگزار میشود
- آناتومی یک جنایت/نگاه پرویز جاهد به فیلم «خانۀ پدری»
- سینمای جیم جارموش در باشگاه فیلم هشتونیم مرور میشود
- کارگاه «زیباییشناسی مکان در سینما» برگزار شد/ پرویز جاهد: کارگردان باید جغرافیا را در فیلم درست تصویر کند
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش نخست خسرو دهقان و پرویز جاهد
- افتتاح نمایشگاه عکسهای «پرویز جاهد»
- سینمای مدرن ایران مدیون تلاشهای غفاری است
- یادداشت پرویز جاهد به بهانه تولد مسعود کیمیایی/ روایتگر درد
- دفاع پرویز جاهد از اعتراض کردن حاتمی کیا :او تنها صدای معترض در مراسم خنثی و تشریفاتی اختتامیه فجر بود
- فیلمسازی برای من مثل یک جنگ است/گفت وگو با امیر نادری درباره فیلم کوه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه