رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: مخاطب «هنر و تجربه» ممکن است زیاد نباشد اما برای همین گروه، نیاز به پاتوق و جدول اکران منظم است.
به گزارش سینماسینما، الهام حسینزاده کارگردان فیلم کوتاه و رییس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره اکران فیلمها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلمهایی که مخاطب عام ندارد و می توان آن را به عنوان فیلم های هنری و تجربی دانست، در همه جای جهان چندان با اقبال مخاطب همراه نمی شود اما بی شک مخاطب خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که این نوع از سینما، پایه هنر سینما را نگه می دارد و بخشی است که دولت باید برای آن حمایت های مالی در نظر بگیرد، این سینما نباید در دسته فیلم هایی که درآمدزایی می کنند، قرار بگیرد. البته در حال حاضر سینمای بدنه هم چندان به سود نمی رسد.
وی ادامه داد: زمانی که گروه سینمایی «هنر و تجربه» شکل گرفت، برای همه ما بارقه امیدی بوجود آمد و تصور کردیم که با ایجاد چنین گروه سینمایی، شرایط مناسب برای اکران فیلمهایی از این دست فراهم می شود. هرچند این گروه فرصتهای خوبی را برای ما فراهم کرد، اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که می توانستیم در این گروه ببینیم شیوه اکران فیلم های بلند، کوتاه و مستند در این گروه سینمایی بود.
این کارگردن فیلم کوتاه بیان کرد: نبود تمرکز و پایگاه ثابت برای نمایش فیلم های هنری و تجربی در سطح شهر سبب شده تا مخاطب با پراکندگی بسیار شدید به لحاظ مکانی، زمانی و سئانسی مواجه شود. درواقع برای نمایش فیلمهای «هنر و تجربه» معمولا سئانس های مرده ای را در نظر می گرفتند و مخاطبی که می خواست چنین فیلم هایی را ببیند باید یک مجاهدت بسیاری را برای هماهنگی برنامه خود با زمان نمایش فیلم ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم های هنری و تجربی معمولا ترجیح می دهد در صورتی که زمان مناسبی برای تماشای فیلم ها بدست میآورد، شرایطی وجود داشته باشد که بتواند حداقل چند فیلم را ببیند، توضیح داد: پیش از این بارها به مسئولان هنر و تجربه و دیگر مدیران فرهنگی گفتهام برای چنین سینمایی نیازمند پایگاه و یا مکان ثابت هستیم که میتواند مجموعه ای باشد که حتی مخاطب عام چندانی نداشته باشد. چنین مجموعه هایی را می توان به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داد تا تمام فیلم های این گروه در آن نمایش داده شوند.
حسینزاده گفت: ایجاد یک پاتوق فرهنگی در این حوزه، خیلی مهم است. در چنین شرایطی افرادی که برای دیدن این فیلم ها می روند میتوانند قرارهای مختلف فرهنگی خود را در این مجموعه گذاشته و از امکانات موجود استفاده کنند. در چنین فضایی کارگردانان فیلم های اکران شده با مخاطب دیدار کرده و بازخورد نمایش فیلم خود را دیده و از نظر مخاطب استفاده میکنند.
وی توضیح داد: مخاطبان سینمای مستند و یا کوتاه انتظار مخاطب بسیاری ندارند، اما می توانند از چنین فضای فرهنگی به خوبی استفاده کنند. اگر تمرکز پایگاهی برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود، می توان تمرکز تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد کرد که شامل ایجاد پیج های اینترنتی و اعلام اخبار و رویدادها باشد.
حسین زاده در پایان گفت: باید این مساله را در نظر بگیریم که مخاطب این نوع از سینما، مخاطب خاص است و نبود مکان ثابت برای اکران فیلم ها باعث می شد که مخاطب نتواند مکان مناسبی برای اکران پیدا کند. اگر این پراکندگی مکانی برداشته شود، بخشی از مشکلات مخاطب آثار «هنر و تجربه» حل میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
- روزمرگیهای یک راننده آژانس/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور