سینماسینما، محمد حقیقت؛
«امیلیا پرز» یکی از فیلمهای برجسته امسال مسابقه کن که منتقدان بسیاری برایش نخل طلا پیشبینی میکردند، توانست جایزه داوران و جایزه مجموعه بازیگران زن را بهدست آورد، این فیلم از چهارشنبه گذشته بر پرده ۷۰۰ سینما در فرانسه به نمایش در آمده و از همان سانسهای اول توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. رسانهها ی گوناگون نیز به طور گسترده به اثر پرداختهاند و منتقدی نوشته که این اثر میتواند نماینده شایستهای برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۵ باشد.
ژاک اودیار که تاکنون ده فیلم در ژانرهای مختلف ساخته، اکثرا نزد منتقدان و تماشاگران بسیار موفق بوده است. «امیلیا پرز» تازهترین اثر او بدون شک جزو برترینهای آنهاست. این فیلم کمدی موزیکال ملودرام، به زبان اسپانیایی، با ستارههای هالیوودی و به سبک فیلمهای آمریکایی توانسته یک نوع فرم اپرایی هم در لابلای اثرش ببافد که لذت دیدن فیلم را دو چندان میکند.
داستان فیلم به این شرح است: خانم ریتا وکیل بسیار زبردست و جاهطلبی در مکزیک است که استعداد خود را بیشتر در دفاع از دارودسته جنایتکاران به کار میبرد تا در خدمت عدالت باشد. روزی او را میربایند و نیمههای شب در جایی مخوف پیش سردسته یک باند بزرگ مواد مخدر میبرند. وی به وکیل پول کلانی پیشنهاد میکند و در مقابل از او کار ویژهای میخواهد که باعث حیرت خانم وکیل میشود. در مقابل این دستمزد کلان، او باید دکتر جراح متخصصی را پیدا کند که رییس باند را به زن تبدیل کند و در ضمن راز او را برای همیشه نگهداری کند! خانم وکیل این ماموریت را قبول می کند تا ارباب قاچاقچیان به زنی تبدیل شود که همواره آرزو داشته بشود… چنین مرد خشن و بی رحمی با زن شدن به موجودی مهربان و کمک کننده به بیچارگان تبدیل میشود.
ژاک اودیار در اغلب آثارش سوژه های خاصی را برگزیده، اما «امیلیا پرز» از بقیه خاصتر است.
اگرچه ابتدا بنظر میآید سوژه فقط برای سرگرمی تماشاگر نوشته شده، اما رفته رفته داستان باورپذیر میشود. اما برای این کار تماشاگر نباید دایم خود را در حالت دفاعی قرار دهد، بلکه باید خود را رها کند تا بازیها، میزانسن، آوازها و تخیلات فیلمساز او را همچون یک رود در ابتدا آرام باخود ببرد؛ رودی که به سیلاب پرتلاطم تبدیل می شود. در فیلم تغییر جنسیت به تغیر احساس و عطوفت تبدیل می شود و سازنده به نوعی در دفاع از زنان بر می آید. همان مردی که بی رحمانه آدم کشی می کرده، از وقتی تبدیل به خانم امیلیا پرز میشود، به دنیای دیگری پا می گذارد و با حسهای سانتیمانتال با دیگران بر خورد می کند. این مرد که خود میزانسنی ترتیب داده بود تا نزد عموم مرده پنداشته شود، بعد از عمل جراحی که کاملا مخفیانه انجام شده، حالا با هویت جدید به نام امیلیا پرز، در سوییس ظاهر می شود. از آنجا که حس مادرانه اش گل می کند، برنامه ای ترتیب می دهد تا فرزندانش را به سوپییس بیاورند. همسر بسیار زیبایش که به همراه فرزندانش آمده از در دوستی با او در می آید اما کینه دیرین خود را همچنان نگه داشته است زیرا که قبلا به او خیانت کرده و هنوز ادامه می دهد. امیلیا پرز حالا تصمیم به انتقام می گیرد. ژانر فیلم دایم عوض می شود و کارگردان با ژانرها بازی لذتبخشی انجام داده است.
اگر چه فیلم فرانسوی است و در استودیو در فرانسه ساخته شده اما داستان به زبان اسپانیایی روایت می شود و در این باره ژاک اودیار میگوید: «درباره روایت این ماجرا که با لحن شعرگونه است، مقصود به فرانسه یا انگلیسی جا نمیافتاد. به فرانسه نمیتوانست جا بیفتد چون ماجرا در مکزیک اتفاق میافتاد از طرفی زبان فرانسه لهجه دار است. زبان موزیکال نیست.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد