روزنامه جوان در مطلبی نوشت: بخش قابلتوجهی از مقدرات سینمای ایران امروزه بیش از آنکه در سازمان سینمایی و مراکز و نهادهای دیگر رقم بخورد، از سوی دفاتر تولید و پخش فیلم در حال رقم خوردن است. نگاهی به نقش تعیینکننده بخش خصوصی در سینمای ایران نشاندهنده همین واقعیت است.
به نظر میرسد طی سالهای اخیر سازمان سینمایی با وجود همه فراز و فرودها و جنجالها پیرامون موضوع مدیریت سینمای ایران که به واسطه نقش حاکمیتی بر عهدهاش نهاده شده به دلیل ضعف استراتژی و انفعال تشکیلاتی و ساختاری، ناخواسته و در راستای قدرت گرفتن شرکتهای فیلم مقدرات سینما را به بخش خصوصی واگذار کرده است؛ واگذاریای که روی کاغذ انجام نشده اما در واقعیت مسئله این اتفاق افتاده است.
نماد سرمایه در سینمای ایران
چند سالی است وقتی صحبت از نقش تعیینکننده فردی چون علی سرتیپی در سینمای ایران میشود، میگویند که او صرفاً یک پخشکننده خوب است، اما به نظر میرسد نقش سرتیپی به عنوان یک سرمایهدار در مناسبات و رویکردهای بخش اعظمی از سینمای ایران بیش از اینهاست. سرتیپی در این سالها به مشهورترین پخشکننده سینمای ایران تبدیل شده است. موفقیت سرتیپی در پخش فیلمها و مسیر رساندن آنها به فروش بالا هر تهیهکنندهای را وسوسه میکند که فیلم خود را برای پخش به وی بسپرد.
نام سرتیپی زمانی در سینمای ایران برجسته شد که وی به خاطر یکسری روابط با فیلمسازان، فیلمهای خوب را قبل از رونمایی در جشنواره میدید و فیلمهای به اصطلاح بفروش را گلچین و برای پخش با آنها وارد مذاکره میشد. اگر به لیست فیلمهای بفروش این چند سال اخیر سینمای ایران نگاهی بندازیم، عمده آنها را فیلمیران پخش کرده است، آن هم به واسطه لابیگری و رایزنیهای شخص سرتیپی.
اما بار دیگر که نام سرتیپی سر زبان افتاد به خاطر مدیریت پردیس کوروش بود. سرتیپی با برقراری ارتباط با مدیر عامل «هلدینگ گلرنگ» توانست آنها را مجاب کند که در مجتمع تجاری کوروش یک پردیس سینمایی هم بسازند. این پردیس هم اکنون پرفروشترین سینمای کشور است. بخش خصوصی به واسطه ساخت و توسعه سالنهای جدید سینمایی رفتهرفته به بخشی قدرتمند تبدیل شد و توانست انحصار و اقتدار دولتی را بشکند، تا حدی که این اقتدار توانست رفتهرفته روی محتوای آثار نیز تأثیرگذار باشد.
علی سرتیپی را باید نماد سرمایه در سینمای ایران تلقی کرد؛ سرمایهای که به طور عادی و طبیعی نمیتوان از آن انتظار داشت درباره اقتضائات و سیاستهای سینمایی نقشی تعیینکننده داشته باشد، اما وقتی پول حرف اول را بزند تأثیر آن را نمیتوان نادیده گرفت. سرمایه به طور طبیعی رسالت اصلی سینما در فرهنگسازی را نادیده میگیرد، وقتی پای مدیریت ضعیف در میان باشد در واقع این سرمایه است که جولان میدهد.
سرتیپی اگر چه از سال ۷۰ به عنوان بازیگر با فیلمهای دایی خود یعنی رسول صدرعاملی پا به سینما گذاشت، اما فعالیتهای جدی و اثرگذار او در سینما از سال ۸۱ اتفاق افتاد؛ زمانی که او در مقام تهیهکننده اقدام به ساخت فیلم «توکیو بدون توقف» کرد. او از آن سال تا به امروز فیلمهای دیگری نظیر «دیشب باباتو دیدم آیدا»(رسول صدر عاملی)، «آکواریوم»(ایرج قادری)، «نصف مال من، نصف مال تو» (وحید نیکخواه آزاد)، «نیش زنبور»(حمیدرضا صلاحمند)، «ورود آقایان ممنوع» (رامبد جوان)، «جیببر خیابان جنوبی»(سیاوش اسدی)، «پل چوبی» (مهدی کرم پور)، «شهرموشها۲»(مرضیه برومند)، «شکاف»(کیارش اسدی زاده) و «دراکولا»(رضا عطاران) را در مقام تهیهکننده کار کرده است.
مهر تضمین سرتیپی
حال دیگر همه دوست دارند با سرتیپی کار کنند، اگر شده در سرمایه تولید فیلم او را سهیم کنند، اگر پای پخشکننده اول سینمای ایران و شرکتی چون فیلمیران در تولید یک اثر سینمایی باز شود، در صورت دارا بودن برخی مؤلفههای فروش تا حدی فروش آن تضمین میشود. در واقع علی سرتیپی کسی است که میتواند مهر تضمین فروش روی آثار سینمایی ایران بزند.
در حالیکه حیدریان در رؤیای کمپانیسازی است، این فیلمیران و شرکتهایی از این دست هستند که در سینمای ایران تأثیرگذار هستند. فیلمیران از سال ۸۳ با ادغام چهار شرکت فیلمسازی «فیلمسازان جوان» به مدیریت غلامرضا موسوی، «میلاد فیلم» به مدیریت رسول صدرعاملی، «آفتاب نگاران» به مدیریت محمدرضا تخت کشیان و «سیران فیلم» به مدیریت حمید اعتباریان شکل گرفت و ساماندهی شد. سرتیپی با این ادغام سالهاست مدیرعامل مؤسسه بینالمللی پخش «فیلمیران» است.
ظاهراً همین حالا سرتیپی در تولید شش فیلم کمدی و سه فیلم اجتماعی در حال ساخت مشارکت دارد. اینکه علی سرتیپی دقیقاً چقدر در تولید و اکران فیلمهای کمدی ضعیف و نازل نقشآفرین است، احتیاج به بررسی بیشتری دارد، اما قدرت گرفتن بخش خصوصی و ضعف مدیریت دولتی در سالهای اخیر منجر به این شده که صدرنشین آثار سینمای ایران آثار چیپی چون «من سالوادور نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» باشند.
وقتی سرمایه حرف اول را میزند
تأثیرگذاری بخش خصوصی در سینمای ایران امروزه انکارناپذیر است. قدرت گرفتن بخش خصوصی البته اتفاق مبارکی است؛ چراکه دولتها هیچ زمانی از خود در مدیریت امور خدماتی استعداد نشان ندادهاند و بخش دولتی به نسبت بخش خصوصی همواره تنبل و ناتوان نشان داده است، در حقیقت آنچه امروز به واسطه قوت گرفتن بخش خصوصی در سینمای ایران نگرانکننده است، این مسئله است که مراکز تصمیمگیری و سیاستگذاری دولتی در موضوع مهمی چون سینما به دلیل فقدان درک و اندیشه و رویکردهای سازنده و اساسی که موجب تقویت روندهای محتوایی در سینما شوند، بخش عمدهای از تمشیت امور سینمایی را بدون اینکه بخواهند یا بدانند به بخش خصوصی اعطا کردهاند و معلوم است که برای بخش خصوصی در درجه اول سود و منفعت حرف اول را میزند، برای سودآوری حتماً باید سینما به عنوان هنری عامهپسند، سرگرمکننده باشد و بخش خصوصی هم به طور طبیعی برای پر کردن سالنها به سمت سنگین کردن این وزنه میرود، اما اگر مدیریت و سیاستگذاریهای مناسب اعمال نشود، سرگرمی به جای اینکه گذرگاهی برای ارائه مفاهیم عمیق انسانی باشد، به هدف تبدیل میشود و از دل این رویکرد به سینمای سودمحور، مردم و جامعه بیش از همه ضرر میبینند. وقتی سرمایه حرف اول را در سینما بزند به طور قطع باید برای عاقبت کار نگران بود. سرمایه تنها میتواند وسیله باشد، ولی وقتی در فرهنگ تبدیل به هدف شد، تازه آغاز مشکلات است. وضعیت این روزهای سینمای ایران نشان از سیطره سرمایهسالاران دارد.
برچسبها: علی سرتیپی, پخش کننده فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اکران «سینما شهر قصه» به زمستان موکول شد
- اکران آنلاین «عروسی مردم» از ۲۶ مهر
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- مصاحبه اخیر علی سرتیپی و تماشاگران بی رحم و سخت گیر پلتفرم ها
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- در فاصله دو هفته مانده تا اکران عمومی؛ لوگوموشن «عروسی مردم» رونمایی شد
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- علی سرتیپی مطرح کرد: بلیت سینما چند دلار باید باشد؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- علی سرتیپی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی ویاودیها شد
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- «مجبوریم» از چهارشنبه اکران میشود/ تشکیل شورای صنفی جدید تا یکشنبه
- مدیرعامل خانه سینما: آنان که شک دارند فعالیت ویاودیها به نفع منافع ملی است، جاسوساند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور