پس از اکران این دو فیلم سینمایی، ابتدا بسیج دانشجویی یکی از دانشگاهها در نامهای به رئیس سازمان سینمایی، یک عینک را برای صدور پروانه نمایش فیلم «اکسیدان» به او هدیه کردند؛ اما حواشی جدی شکل نگرفت، تا اینکه نمایندگان مجلس در نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو فیلم را حاوی مضامینی توهین آمیز درباره مسیحیان تلقی کردند و یادآور شدند: «اخیراً اکران دو فیلم سینمایی مبتذل به نامهای اکسیدان و مادر قلب اتمی موجبات نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس را فراهم آورده است.»
پس از این نامه نگاری، این پرسش مطرح شد که کدام بخش از دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» توهین به مسیحیت یا مسیحیان تلقی شده و منتهی به تنظیم و انتشار چنین نامهای و طرح درخواست توقف اکران این فیلمهای سینمایی شده و آیا ماجرا آن گونه که در متن این نامه ذکر شده تا این حد که نمایندگان اشاره کردهاند، حاد بوده و در زمان صدور پروانه نمایش نادیده گرفته شده است؟
در فیلم «اکسیدان» وضعیت مشخصتر است و جواد عزتی به هر کاری از جمله مسیحی شدن برای گرفتن ویزای سایر کشورها اقدام میکند. در بخشی از این فیلمریال عزتی لباس کشیشی میدزدد و سعی میکند خودش را کشیش جا بزند، ولی در ادامه، یک کشیش مسیحی با او همراهی میکند و به او تعلیم میدهد تا بتواند ویزا و پناهندگی را دریافت کند. طبیعتاً نهادهای مسیحی فعال در ایران چنین اقدامی انجام نمیدهند؛ اما از سوی این نهادها تاکنون اعتراضی ـ دست کم به صورت علنی ـ نسبت به این فیلم نشده است.
در فیلم «مادر قلب اتمی» نیز ترانه علیدوستی در نقش یک دختر ارمنی به عنوان آرینه ظاهر میشود که در فیلم تأکید میشود از اعضای کلیسا و عضو گروه کر کلیساست؛ اما در عین حال، رفتارهای خلاف عرفی انجام میدهد و به عنوان نمونه وقتی پلیس خودروی او را در سرعت بالا و در حالت مستی متوقف میکند، تأکید میکند ارمنی است و در واقع ظاهراً این طور وانمود شده که مسیحیان از این وضعیت استفاده میکنند.
به نظر میرسد نباید مضامین مطرح در این دو فیلم سینمایی را که جنبه «مستند» نداشته و صرفاً وجه «داستانی» دارد، آنچنان عمیق نگریست که با واقعیتهای جامعه تطبیق داد و سپس خواستار اکران این فیلمها شد.
در بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی که در سراسر جهان به استثنای ایران ساخته میشود، چهرههایی به نمایش گذاشته میشود که صرفاً در داستان قابل تصورند و وجود خارجی ندارد و تقریباً همه شخصیتها و شئون سیاسی و اجتماعی ممکن است در بستر «داستان» به عنوان شخصیتهای سیاه معرفی شوند؛ اما آیا شاهد اعتراضهای مشابه ایران در سایر کشورها هستیم؟ مشخص نیست چه زمان تفاوت «داستان» و «مستند» در ایران درک خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- توضیح کارگردان رگ خواب درخصوص اظهارنظر جنجالی اش درباره فیلم های کمدی
- با سهلانگاری شرکت پخش کننده/ پشت صحنه «اکسیدان» به آپارات رفت
- اکران ویژه «اکسیدان» برای ناشنوایان
- محمدی :حوزه هنری ۹۰سینما را از اکسیدان گرفت ولی همه فیلم را دیدند
- منوچهر محمدی :«اکسیدان» را فرزند زمانه خودش می دانم
- فروش ۶۰ میلیاردی سینمای ایران در تابستان ۹۶
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت
- اکسیدان ۱۰میلیاردی شد
- مقایسه فیلمهای کمدی روی پرده و توفیق اکسیدان
- پاسخ تهیهکننده«اکسیدان» به یک ادعای عجیب/ بحث توقیف این فیلم اساسا غلط است
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- روایت فریدون جیرانی از نارضایتی برخی کارگردانها از پرفروش شدن «اکسیدان»
- «اکسیدان» به تورنتو میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





