پس از اکران این دو فیلم سینمایی، ابتدا بسیج دانشجویی یکی از دانشگاهها در نامهای به رئیس سازمان سینمایی، یک عینک را برای صدور پروانه نمایش فیلم «اکسیدان» به او هدیه کردند؛ اما حواشی جدی شکل نگرفت، تا اینکه نمایندگان مجلس در نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو فیلم را حاوی مضامینی توهین آمیز درباره مسیحیان تلقی کردند و یادآور شدند: «اخیراً اکران دو فیلم سینمایی مبتذل به نامهای اکسیدان و مادر قلب اتمی موجبات نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس را فراهم آورده است.»
پس از این نامه نگاری، این پرسش مطرح شد که کدام بخش از دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» توهین به مسیحیت یا مسیحیان تلقی شده و منتهی به تنظیم و انتشار چنین نامهای و طرح درخواست توقف اکران این فیلمهای سینمایی شده و آیا ماجرا آن گونه که در متن این نامه ذکر شده تا این حد که نمایندگان اشاره کردهاند، حاد بوده و در زمان صدور پروانه نمایش نادیده گرفته شده است؟
در فیلم «اکسیدان» وضعیت مشخصتر است و جواد عزتی به هر کاری از جمله مسیحی شدن برای گرفتن ویزای سایر کشورها اقدام میکند. در بخشی از این فیلمریال عزتی لباس کشیشی میدزدد و سعی میکند خودش را کشیش جا بزند، ولی در ادامه، یک کشیش مسیحی با او همراهی میکند و به او تعلیم میدهد تا بتواند ویزا و پناهندگی را دریافت کند. طبیعتاً نهادهای مسیحی فعال در ایران چنین اقدامی انجام نمیدهند؛ اما از سوی این نهادها تاکنون اعتراضی ـ دست کم به صورت علنی ـ نسبت به این فیلم نشده است.
در فیلم «مادر قلب اتمی» نیز ترانه علیدوستی در نقش یک دختر ارمنی به عنوان آرینه ظاهر میشود که در فیلم تأکید میشود از اعضای کلیسا و عضو گروه کر کلیساست؛ اما در عین حال، رفتارهای خلاف عرفی انجام میدهد و به عنوان نمونه وقتی پلیس خودروی او را در سرعت بالا و در حالت مستی متوقف میکند، تأکید میکند ارمنی است و در واقع ظاهراً این طور وانمود شده که مسیحیان از این وضعیت استفاده میکنند.
به نظر میرسد نباید مضامین مطرح در این دو فیلم سینمایی را که جنبه «مستند» نداشته و صرفاً وجه «داستانی» دارد، آنچنان عمیق نگریست که با واقعیتهای جامعه تطبیق داد و سپس خواستار اکران این فیلمها شد.
در بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی که در سراسر جهان به استثنای ایران ساخته میشود، چهرههایی به نمایش گذاشته میشود که صرفاً در داستان قابل تصورند و وجود خارجی ندارد و تقریباً همه شخصیتها و شئون سیاسی و اجتماعی ممکن است در بستر «داستان» به عنوان شخصیتهای سیاه معرفی شوند؛ اما آیا شاهد اعتراضهای مشابه ایران در سایر کشورها هستیم؟ مشخص نیست چه زمان تفاوت «داستان» و «مستند» در ایران درک خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- توضیح کارگردان رگ خواب درخصوص اظهارنظر جنجالی اش درباره فیلم های کمدی
- با سهلانگاری شرکت پخش کننده/ پشت صحنه «اکسیدان» به آپارات رفت
- اکران ویژه «اکسیدان» برای ناشنوایان
- محمدی :حوزه هنری ۹۰سینما را از اکسیدان گرفت ولی همه فیلم را دیدند
- منوچهر محمدی :«اکسیدان» را فرزند زمانه خودش می دانم
- فروش ۶۰ میلیاردی سینمای ایران در تابستان ۹۶
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت
- اکسیدان ۱۰میلیاردی شد
- مقایسه فیلمهای کمدی روی پرده و توفیق اکسیدان
- پاسخ تهیهکننده«اکسیدان» به یک ادعای عجیب/ بحث توقیف این فیلم اساسا غلط است
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- روایت فریدون جیرانی از نارضایتی برخی کارگردانها از پرفروش شدن «اکسیدان»
- «اکسیدان» به تورنتو میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری