پس از اکران این دو فیلم سینمایی، ابتدا بسیج دانشجویی یکی از دانشگاهها در نامهای به رئیس سازمان سینمایی، یک عینک را برای صدور پروانه نمایش فیلم «اکسیدان» به او هدیه کردند؛ اما حواشی جدی شکل نگرفت، تا اینکه نمایندگان مجلس در نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر دو فیلم را حاوی مضامینی توهین آمیز درباره مسیحیان تلقی کردند و یادآور شدند: «اخیراً اکران دو فیلم سینمایی مبتذل به نامهای اکسیدان و مادر قلب اتمی موجبات نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس را فراهم آورده است.»
پس از این نامه نگاری، این پرسش مطرح شد که کدام بخش از دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» توهین به مسیحیت یا مسیحیان تلقی شده و منتهی به تنظیم و انتشار چنین نامهای و طرح درخواست توقف اکران این فیلمهای سینمایی شده و آیا ماجرا آن گونه که در متن این نامه ذکر شده تا این حد که نمایندگان اشاره کردهاند، حاد بوده و در زمان صدور پروانه نمایش نادیده گرفته شده است؟
در فیلم «اکسیدان» وضعیت مشخصتر است و جواد عزتی به هر کاری از جمله مسیحی شدن برای گرفتن ویزای سایر کشورها اقدام میکند. در بخشی از این فیلمریال عزتی لباس کشیشی میدزدد و سعی میکند خودش را کشیش جا بزند، ولی در ادامه، یک کشیش مسیحی با او همراهی میکند و به او تعلیم میدهد تا بتواند ویزا و پناهندگی را دریافت کند. طبیعتاً نهادهای مسیحی فعال در ایران چنین اقدامی انجام نمیدهند؛ اما از سوی این نهادها تاکنون اعتراضی ـ دست کم به صورت علنی ـ نسبت به این فیلم نشده است.
در فیلم «مادر قلب اتمی» نیز ترانه علیدوستی در نقش یک دختر ارمنی به عنوان آرینه ظاهر میشود که در فیلم تأکید میشود از اعضای کلیسا و عضو گروه کر کلیساست؛ اما در عین حال، رفتارهای خلاف عرفی انجام میدهد و به عنوان نمونه وقتی پلیس خودروی او را در سرعت بالا و در حالت مستی متوقف میکند، تأکید میکند ارمنی است و در واقع ظاهراً این طور وانمود شده که مسیحیان از این وضعیت استفاده میکنند.
به نظر میرسد نباید مضامین مطرح در این دو فیلم سینمایی را که جنبه «مستند» نداشته و صرفاً وجه «داستانی» دارد، آنچنان عمیق نگریست که با واقعیتهای جامعه تطبیق داد و سپس خواستار اکران این فیلمها شد.
در بخش اعظمی از فیلمهای سینمایی که در سراسر جهان به استثنای ایران ساخته میشود، چهرههایی به نمایش گذاشته میشود که صرفاً در داستان قابل تصورند و وجود خارجی ندارد و تقریباً همه شخصیتها و شئون سیاسی و اجتماعی ممکن است در بستر «داستان» به عنوان شخصیتهای سیاه معرفی شوند؛ اما آیا شاهد اعتراضهای مشابه ایران در سایر کشورها هستیم؟ مشخص نیست چه زمان تفاوت «داستان» و «مستند» در ایران درک خواهد شد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد عزتی و امیر جعفری در «چهارانگشت»
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- توضیح کارگردان رگ خواب درخصوص اظهارنظر جنجالی اش درباره فیلم های کمدی
- با سهلانگاری شرکت پخش کننده/ پشت صحنه «اکسیدان» به آپارات رفت
- اکران ویژه «اکسیدان» برای ناشنوایان
- محمدی :حوزه هنری ۹۰سینما را از اکسیدان گرفت ولی همه فیلم را دیدند
- منوچهر محمدی :«اکسیدان» را فرزند زمانه خودش می دانم
- فروش ۶۰ میلیاردی سینمای ایران در تابستان ۹۶
- تهیهکننده «مادر قلب اتمی» به دادگاه رفت
- اکسیدان ۱۰میلیاردی شد
- مقایسه فیلمهای کمدی روی پرده و توفیق اکسیدان
- پاسخ تهیهکننده«اکسیدان» به یک ادعای عجیب/ بحث توقیف این فیلم اساسا غلط است
- نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت/ رقابت اجتماعیها
- روایت فریدون جیرانی از نارضایتی برخی کارگردانها از پرفروش شدن «اکسیدان»
- «اکسیدان» به تورنتو میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش