وی افزود: برای این الگوسازی نیز حتماً لازم نیست که به طور مستقیم موضوع مورد نظر تبلیغ شود، بلکه برخوردهایی که بین مجری و میهمانان برنامه روی میدهد هم میتواند مبلغ سبک زندگی غربی باشد؛ برای مثال خطاب کردن اسم کوچک بین مجری و میهمانان یا نحوه تشویق کردن و همخوانی از جمله اشکالی است که در سبک زندگی غربی میتوان بهوفور آنها را مشاهده کرد. در مثال دیگر نحوه گفتوگوی مجری برنامه با میهمانان زن به گونهای نیست که بتوان آن را مطابق الگوی اسلامی دانست.
ضعف دیگر برنامههایی چون «خندوانه» یا «دورهمی» این است که شرم حیا اخلاقی را از بین میبرد؛ برای مثال از میهمانان سوال میشود که چگونه عاشق شدهاند و حتی اصرار میکنند حرفهایی که یک فرد در خلوت با همسرش میزند را در جلوی دوربین بیان کند! این اتفاق به نظرم به هیچوجه شایسته نیست و بهنوعی ترویج سبک زندگی غربی است. نکته تأسفآورتر اینکه آنها برای چنین برنامههای ضعیفی حتی شکلی نو و جدید ندارد، بلکه کپیبرداری از کارهای دستهچندم غربی میکنند.
کارگردان مستند «راز آرماگدون» تاکید کرد: مطلب دیگر که سبب رنجش من شده این است که چنین رویکردی به سریالهای نمایشی ما نیز تعمیم پیدا کرده است. برای همین هم میبینیم روابط بین شخصیتها بسیار نادرست و غیرمعقول است، به نحوی که اصول حاکم بین محرم و نامحرم نادیده گرفته میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اینگونه غفلتها را نشئتگرفته از سیاستگذاری غلط سیما توصیف کرد و گفت: من این خطاهای موجود را امری مغرضانه نمیدانم، چون هنرمند و مسئول نیز میخواهد کاری تولید کند که درخور توجه باشد، اما سیاستهایی که بر سیما حاکم شده این اجازه را از ما گرفته است. سیاستی که تنها خامدستی ما را نشان میدهد و هیچ نشانی از تفکر و اندیشه در آن نیست.
وی تصریح کرد: در چنین سیاستی، هدف وسیله را توجیه میکند، چون مدیران سیما تنها برای اینکه بتوانند با برنامههای ماهواره رقابت کنند و جلوی جذب مخاطب آنها را بگیرند، مسیری را در پیش گرفتهاند که بهنوعی آن را میتوان در امتداد و همسو با برنامههای ماهواره دانست. همچنین مسئولان سیما از یک نکته بسیار مهم غافل هستند به این معنا که با چنین برنامههایی علاوه بر اینکه نمیتوانند تماشاگران ماهواره را به سمت خود جذب کنند، بلکه مخاطبان خود را هم از دست میدهند.
این کارشناس رسانه در جواب به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا با وجود ضعفهای موجود تا به این حد مخاطبان «خندوانه» زیاد است؟ گفت: اولاً اینکه آمارهایی که درباره میزان تماشاگران یک برنامه داده میشود در بسیاری از مواقع مستند نیست، هرچند اگر هم درست باشد برای آن افتخاری وجود ندارد، چون اگر قرار بود با بیاخلاقی و بددهنی جذب مخاطب کرد دیگر نمیشد ادعا کرد که برنامههای تولیدی برای پخش در جمهوری اسلامی تولید شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- یک استاد دانشگاه : خنداندن درخندوانه بسیار تصنعی است/خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- برشهای کوتاه/ ترانهای که برادران هاشمی به یاد مادر خود خواندند
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- از لوگو تا تیتراژ/ نکاتی درباره مسابقه «دورهمی»
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش