روزنامه ایران در یادداشتی به قلم فریدالدین پوراحمد نویسنده خود ،به شدت از توقیف اکران مستند من ناصر حجازی هستم انتقاد کرد .
به گزارش سینما سینما ،نویسنده روزنامه ایران دریادداشت خود نوشته :بزرگان سینما تعاریف گوناگونی از «فیلم مستند» ارائه کرده اند. بهره برداری از ظرفیت نمایش زندگی در سینما، نمایش زندگی همان طور که هست یا فیلمی واقعی با خصوصیات نمایشی، از آن جمله اند. همان طور که پیداست در این گونه سینمایی، استفاده از تخیل جایی ندارد و فیلمسازان می کوشند با فراهم کردن اسناد مختلف، و تکیه بر ویژگی های بصری اثری قابل استناد بسازند. اما از این نکته های تئوریک که بگذریم، حاشیه هایی که در دو روز گذشته در مورد یک «فیلم مستند» به وجود آمده، به نظر می رسد بیش از هر مساله ای ناشی از درک نشدن همین تعاریف است. اکران فیلم «من ناصر حجازی هستم» دو روز بعد از آنکه رسماً رونمایی شد، به علت شکایت امیر قلعه نویی و در ساعت های پایانی دوشنبه با دستور «قضایی» متوقف شد. در هر حوزه ای که بحث های تاریخی مطرح می شود، همیشه موافقان و مخالفانی وجود دارند. گاهی انتشار یک کتاب یا حتی مقاله تاریخی، بحث های متعددی را دامن می زند و صاحبنظران دیگری هم وارد میدان نقد می شوند. حالاتصور کنید در این میان هر که کوچک ترین مخالفتی داشته باشد، به مراجع قضایی پناه ببرد و تلاش کند اصل قضیه را از بین ببرد. امیر قلعه نویی لاجرم در چنین مسیری قدم گذاشته و اهمیت یک فیلم مستند را نادیده گرفته است. هر چند حالااکران این فیلم به نظر قاضی بستگی دارد، اما ظهور چنین روندی چندان خوشایند نیست و برای اهالی سینما و هنر نگران کننده است. اگر هم شکایت یا ناراحتی نسبت به قسمت هایی از این مستند وجود دارد، قلعه نویی می توانست با بسیاری ابزارهای دیگر که از قضا کارسازتر هم هستند، نقد خودش را مطرح و نسبت به آنها موضعگیری کند. حتی خود او هم فرصت ساخت مستند یا نگارش کتاب دارد تا به ابهام ها پاسخ بگوید. ویژگی حوزه فرهنگ همین است؛ آنقدر مجال و ظرفیت هست که با اشکال غیر قضایی نسبت به یک اثر هنری واکنش نشان داده شود. عجالتاً بدترین راه ممکن انتخاب شده است؛ شاکی خصوصی فعلاً موفق شده فیلمی را از روی پرده پایین بیاورد، باید نگران باشیم.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «من ناصر حجازی هستم» رفع توقیف شد
- اکران دوم من ناصر حجازی هستم در جشنواره سینماحقیقت لغو شد
- روایت ایل بیگی از نامه دادگاه کارکنان دولت مبنی بر جلوگیری از اکران «من ناصر حجازی هستم»
- با شکایت قلعه نویی مجوز اکران عمومی مستند حجازی لغو شد
- شکایت قلعهنویی ازتهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
- شکایت قلعهنویی از تهیهکنندگان مستند ناصر حجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر