یک تهیه کننده سینما با انتقاد از اینکه حوزه هنری کمکاری خود در بخش تولید را با تحریم فیلمهای بخش خصوصی جبران میکند، گفت: خانه سینما و اصناف سینمایی باید در برخورد با حوزه هنری قاطعانه عمل کنند. مردم هم میتوانند برای حمایت از سینمای ایران و بخش خصوصی برای فیلم دیدن به سالنهای متعلق به حوزه هنری نروند.
به گزارش سینماسینما، سید غلامرضا موسوی که خودش در مقطعی در مقام تهیهکننده فیلمهایش توسط حوزه هنری تحریم شده بودند، درباره اقدام تازه حوزه هنری مبنی بر نمایش ندادن فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی با این استدلال که فیلم را خانوادگی تشخیص نداده و حق خود میداند که برای نمایش فیلمها در سینماهای تحت اختیارش تصمیمگیری کند، بیان کرد: متاسفانه حوزه هنری نعل وارونه میزند و کم کاری خود را با روشهایی مثل عدم اکران برخی فیلمها تلافی میکند تا از این طریق برای خود افتخار نزد مسئولان بخرد. وقتی فیلمی مجوز نمایش وزارت ارشاد را که متولی صدور مجوز برای نمایش فیلمهاست میگیرد، اکرانش در تمام مراکز نمایشی کشور لازمالاجراست و این اقدام حوزه هنری سانسور مضاعف است.
او افزود: متاسفانه حوزه هنری بی عمل بودن خود را به این شکل دنبال میکند و شاید میخواهد نزد مدیران بالادستی خود با این رفتارهای منفی، خودی نشان دهد و کمکاریاش را توجیه کند. اگرچه ظاهراً از مقامات بالا هم کسی به آنها نگفته این رفتار منطقی نیست و اگر اهلش هستید، کار کنید. شاید در این زمینه بد نباشد موسسه اوج را مثال بزنم که در تولید آثار سینمایی فعال شده و آنچه را بخش خصوصی به تنهایی نمیتواند بسازد روی پرده سینماها میآورد و شعارهای از این دست نمی دهد وفتارهای غیراصولی و به گمان من خلاف قانون حوزه هنری را ندارد.
تهیهکننده فیلم «من مادر هستم» با اشاره به اینکه حوزه هنری مدتی است برای تعمیر و بهسازی برخی سالنهای سینمایی اقدام کرده و این در خور تقدیر است، ادامه داد: اما حوزه هنری با اقدام منفی در نمایش ندادن فیلمها در سالنهایی که به هرحال متعلق به مردم است اعتباری منفی برای خود کسب میکند و این کار مذموم است. به همین دلیل معتقدم مسئولان سازمان سینمایی به عنوان متولی نظارت بر کار سالنها دست از محافظهکاری بردارند و با این رفتار برخورد کنند. همچنین اعضای صنوف باید از دادن فیلم به سالنهای حوزه هنری خودداری کنند.
موسوی خاطرنشان کرد: در این رابطه متاسفانه در صنف با کمکاری روبرو هستیم چرا که اگر فیلمی به سالنهای حوزه هنری داده نشود نتیجه آن را خواهیم دید که مجبورند فقط سالی یکبار همان فیلمهای تولید شده خود را نمایش دهند. به این ترتیب کانون پخش کنندگان سینما و نیز شورای عالی تهیه کنندگان باید به سمتی بروند که از دادن فیلم به حوزه هنری خودداری شود.
او اضافه کرد: البته در تهران فقط سینما آزادی که ۵۰ درصد آن متعلق به حوزه هنری است قابل توجه است و بود و نبود دیگر سینماهای حوزه در تهران چندان اهمیتی ندارد، به همین دلیل آنچه در این جا رخ میدهد بیشتر فرافکنی است که امیدوارم همکاران من در اصناف شجاعت بیشتری برای برخورد با آن پیدا کنند چون متاسفانه همکاران در شورای عالی تهیهکنندگان به مسئولیت خود عمل نمیکنند و باید با برخورد با این نوع اقدامات به سالنهای حوزه هنری فیلم داده نشود.
وی در پایان گفت: در این باره مردم میتوانند برای حمایت از سینمای ایران با کمپینی سینماهای حوزه را تحریم کنند تا بدانند از آنچه متعلق به مردم است نمی توان به این شکل استفاده سلیقهای کرد و همچنین از آنجا که ۵۰ درصد سینما آزادی متعلق به شهرداری است، شورای شهر تهران با رفتار (حوزه هنری) مقابله و از حق شهروندان دفاع کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- ملبورن، ادینبورو، کلگری و نیوزیلند؛ «کیک محبوب من» در چهار جشنواره بینالمللی
- صدور پروانه ساخت برای چهار فیلمنامه سینمایی
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- سیدغلامرضا موسوی: ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف به نفع سینمای ایران است
- هشدار سینماگران نسبت به انحصار در نمایش خانگی و اینترنت
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش