کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی ˝ناسور˝ میگوید بیان سینمایی ماجرای کربلا به دلیل ساختار آن و جنبه الگوسازی باید اسطورهای باشد و این تضادی است که در بیان داستانهای دینی بزرگترین چالش را ایجاد میکند.
به گزارش سینماسینما، کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن سینمایی “ناسور” است که قرار بود از روز شنبه به روی پرده سینماها برود، اما به دلیل عدم پخش تیزر تلویزیونی این فیلم، تصمیم گرفته شد تا زمان پخش تیزر، اکران آن به تعویق بیفتد.
دالوند درباره نحوه شکلگیری ایده این انیمیشن عاشورایی گفت: همه ما ایرانیها با این حماسه و تراژدی عظیم از کودکی بزرگ شدهایم، هر سال آن را شنیدهایم و با آن گریستهایم. حماسهای که قطعاً یکی از اثرگذارترین و غمانگیزترین تصاویری است که در کودکی با ذهن سادۀ خود و بر اساس روایتهای بزرگترها آن را بازسازی کردهایم. برای من تراژدی عاشورا به شدت یادآور تنهایی است، تنهایی مردی که تصمیم میگیرد و راه خود را انتخاب میکند، با اینکه میداند پایان ماجرا چه خواهد بود، اما حاضر نیست به خاطر وابستگیهای دنیوی ارزشهای خود را کنار بگذارد و این در دنیای درام مصداق دقیق یک قهرمان است. همیشه دوست داشتم این تراژدی را به تصویر بکشم و حسی را که نسبت به این ماجرا داشتم بیان کنم.
وی افزود: ماجرای کربلا به لحاظ عرفی و اینکه روایتی از ائمه است و ناتوانی ما در نزدیک شدن به آن، روایتی حماسی را رقم میزند. اما در بیان سینمایی به دلیل ساختار آن و جنبه الگوسازی و نیاز مخاطب به همزادپنداری، روایت باید اسطورهای باشد که نزدیک شدن به مخاطب را طلب میکند، و این تضادی است که در بیان داستانهای دینی بزرگترین چالش را ایجاد مینماید. من و تیم سازندۀ این اثر سعی کردیم با گرافیکی متفاوت بر این مشکل غلبه کنیم و تا حد امکان به قهرمانان واقعی عاشورا نزدیک شویم و البته در جاهایی از فیلم بنا بر ضرورت با دکوپاژ روایت ما اولشخص است.
کارگردان انیمیشن “رستم و سهراب” درباره روایت و تولید یک اثر تاریخی در فضای انیمیت و جذابیتهای آن برای مخاطب اظهار کرد: انیمیشن صرفاً یک تکنیک روایت سینمایی است. ماجرای یک فیلم و جذابیت آن در کارگردانی و فیلمنامه اثر برای مخاطب شکل میگیرد و از این نظر دیدگاه من این است که هیچ تفاوتی بین انیمیشن و فیلم زنده نیست.
دالوند در پاسخ به این سؤال که بخش اعظمی از مخاطبان این انیمیت جوانان و نوجوانان هستند، چه تدابیری برای جذب این قشر سخت پسند انجام داده است بیان کرد: متأسفانه اهمیت و جایگاه انیمیشن در ایران مورد غفلت قرار گرفته و کمتر تهیهکنندهای حاضر میشود سراغ ساخت فیلم در قالب انیمیشن رود. این در حالی است که انیمیشن در دنیا، هنری شناخته شده و پربیننده است. تجربه اکران موفق فیلم انیمیشن “شاهزاده روم” نشان داد که گروه تولید این انیمیشن هدفگذاری درستی بر مخاطب نوجوان و بهخصوص دانش آموزان داشتهاند و ما هم از این تجربه استفاده میکنیم و در شیوه روایت مخاطب اصلی فیلم را نوجوانان و بهخصوص دانش آموزان قرار میدهیم. اگر بخواهیم بر قشر دانشآموز سرمایهگذاری کنیم با بیش از ۱۰ میلیون مخاطب مواجه هستیم و این تعداد مخاطب بالقوه سرمایه ارزشمندی برای سینمای ایران است.
وی همچنین درباره جایگاه انیمیشن در سینما و مشکلات تولید آن گفت: انیمیشن یک تکنیک روایت در سینماست که در سینمای دنیا جایگاه ویژهای دارد و به نظر میرسد علیرغم مقاومتهای بسیار زیاد و مشکلاتی که وجود دارد در سینمای ما نیز کمکم جایگاه خود را پیدا میکند. متأسفانه به دلیل اینکه انیمیشن در فرهنگ ما کارتون تعبیر میشود و متعاقباً و قطعاً ژانر کودک؛ با توجه به اینکه سینمای کودک در ایران جدی گرفته نمیشود، چه به لحاظ اکران و یا حمایتهای دولتی و چه به لحاظ توجه تهیهکنندگان و سرمایهگذاران در بخش خصوصی مهجور بوده و مورد کملطفی قرار میگیرد.
این کارگردان در ادامه درباره فعالیتهای اخیر خود و حضور در جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: در حال حاضر مشغول پیشتولید کار جدیدم هستم، اما فعلاً درباره آن نمیتوانم اطلاعاتی در اختیار رسانهها قرار دهم. با توجه به اینکه تولید انیمیشن یک کار زمانبر است، قطعاً امسال در جشنواره فیلم فجر حضور نخواهم داشت مگر اینکه بخواهم اثری خارج از فضای انیمیشن تولید کنم که بعید میدانم.
دالوند در خاتمه درباره ضرورت توجه به هنر- صنعت انیمیشن تصریح کرد: انیمیشن در صنعت سینمای دنیا جایگاه ویژهای دارد، اما در ایران به جایگاه واقعی خود دست نیافته و توجه ویژه به این هنر و صنعت از سوی مدیران سینمایی ضروری است. به اعتقاد من توجه به هنر و صنعت انیمیشن میتواند موتور محرک صنعت سینما به شمار آید و خون تازهای در رگ حیات سینمای ایران جاری کند. جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و باید گونههای مختلف سینمایی در این رویداد حضور داشته باشند. ولی متأسفانه فیلم انیمیشن که نوعی تکنیک در روایت داستان به شمار میآید، کمترین سهم را در این ویترین سینمایی داشته و همواره در کنار سینمای بلند داستانی مورد ارزیابی قرار گرفته است. این در حالی است که ساختار سینمای انیمیشن، از اساس با سینمای داستانی متفاوت است و داوریهای ویژه با حضور اهالی فن این بخش از سینمای ایران را میطلبد. صنعت انیمیشن یک صنعت جدی و ارزشمند است که پتانسیل بالایی در زمینۀ فرهنگسازی و اشتغال و صادرات دارد. لطفاً مسئولان قبل از اینکه دیر بشود، آن را جدی بگیرند.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد یک تهیهکننده: فقط در ایران پخش برنامههای مذهبی محدود به روزهای خاص است
- «ناسور» وارد شبکه نمایش خانگی شد
- با کیانوش دالوند درباره اقتصاد انیمیشن در سینمای ایران/ با صنعتی شدن فاصله داریم
- اعتراض دستاندرکاران «ناسور» به پخش غیرقانونی تیزر فیلم از ماهواره
- انتقاد کیانوش دالوند از بی توجهی به حوزه انیمیشن
- تازهترین تیزر انیمیشن «ناسور» را با صدای محسن چاوشی بشنوید+فیلم
- رونمایی از پوستر انیمیشن «ناسور» در آستانهی آغاز محرم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد